728 x 90

جنگ در اوکراین، مقاومت ارتش و مردم و ادامه بحران بین‌المللی – سه‌شنبه ۱۶فروردین

شهر بوچا در اوکراین
شهر بوچا در اوکراین

یک مقام وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه ۱۵فروردین در بررسی آخرین تحولات نظامی اوکراین گفت: تقریباً دو سوم نیروهای روسیه که با هدف تسخیر پایتخت اوکراین به آنجا اعزام شده بودند کی‌یف را ترک کرده و اکنون در بلاروس بازسازی می‌شوند تا مجدداً به اوکراین برگردند. ارزیابی ما این است ارتش روسیه با تقویت تجهیزات و نیروی نظامی خود مجدداً برای افزایش حملات خود به مناطق شرقی و به‌خصوص دونباس باز می‌گردد...

وزارت دفاع آمریکا ضمن تأکید بر افزایش کمکهای نظامی به اوکراین و تقویت نیروی دفاعی این کشور گفت: موشکهای استینگر و جاولین همراه با سیستمهای پهپادی و دیگر تجهیزات دفاعی از جمله مواردی هستند که به‌سرعت در حال انتقال به اوکراین هستند. ما هر کاری که در ارتباط با اوکراین انجام می‌دهیم، شتاب گرفته است و همه چیز با شتاب پیش می‌رود (وزارت دفاع آمریکا ۱۵فروردین ۱۴۰۱).

 

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت وی همه رهبران دنیا را فراخوانده است تا با جمع‌آوری اطلاعات مربوط به جنایات جنگی روسیه در اوکراین، یک محاکمه واقعی بین‌المللی را برای عاملان و آمران آن برگزار کنند. (کاخ‌سفید آمریکا- سی.اس.پن ۱۵فروردین ۱۴۰۱)

جیک‌سولیوان، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید کشتار غیرنظامیان در شهر بوچا را جنایت جنگی خواند

جیک‌سولیوان هم‌چنین گفت: جنایت انجام شده در شهر بوچا، آمریکا و اروپا را بر آن داشته است تا تحریم‌های سخت‌تری علیه مسکو اعمال کنند (رویترز ۱۵فروردین ۱۴۰۱).

 

دولت آلمان در واکنش به قتل‌عام غیرنظامیان در شهر اوکراینی بوچا تصمیم گرفت تعداد زیادی از کارکنان سفارت روسیه در آلمان را اخراج کند.

خانم بائربوک، وزیر خارجه آلمان ضمن اعلام این تصمیم گفت: ما تعداد قابل توجهی از کارکنان سفارت روسیه در آلمان را به‌عنوان عناصر نامطلوب اعلام می‌کنیم و در هماهنگی با دیگر شرکای اروپاییمان واکنش‌های بیشتری را آغاز خواهیم کرد.

رسانه‌های آلمانی تعداد کارکنان روسی اخراج شده از آلمان را ۴۰تن گزارش کردند. (توئیتر آنالینا بائربوک- دویچه وله ۱۵فروردین ۱۴۰۱)

وزارت‌خارجه فرانسه نیز همزمان در اقدام مشابهی اعلام کرد تصمیم گرفته است ۳۰تن از پرسنل روسیه با موقعیت دیپلماتیک را که فعالیت‌هایشان علیه امنیت فرانسه تشخیص داده شده، از خاک این کشور اخراج کند. وزارت‌خارجه فرانسه این اقدام را بخشی از یک حرکت جمعی اروپایی خواند.

هم‌چنین رویترز به‌نقل از وزارت‌خارجه لیتوانی خبر داد این کشور سفیر روسیه در کشورهای بالتیک را پس از اتهامات علیه روسیه در مورد کشتار غیرنظامیان بوچا، از لیتوانی اخراج می‌کند. (توئیتر وزارت‌خارجه فرانسه: ۱۵فروردین ۱۴۰۱)

 

سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد اورسولا فوندرلاین رئیس کمیسیون اروپا و جوزپ بورل مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا این هفته برای ملاقات با زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین به این کشور سفر خواهند کرد. وی گفت این ملاقات در آستانه مراسمی که قرار است روز شنبه با عنوان «ایستادن برای اوکراین» در ورشو برگزار شود، انجام خواهد گرفت (توئیتر ۱۶فروردین۱۴۰۱).

خبرگزاری رویترز سخنان زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را به‌شکل آنلاین به‌جلسهٔ شورای امنیت ملل متحد وصل شده بود، منعکس کرد.

زلنسکی در مورد آنچه در اوکراین و به‌طور خاص در شهر بوچا رخ‌داده از جمله گفت: در بوچا وحشتناک‌ترین جنایات جنگی از زمان جنگ جهانی دوم انجام شده است. از شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهم در قبال اقدامات رخ‌داده در اوکراین تصمیم لازم را بگیرد. روسیه می‌خواهد اوکراین را به بردگان خاموش تبدیل کند. ارتش روسیه و کسانی که به آنها دستور داده‌اند باید محاکمه شوند خواهان اصلاحات برای مؤثرتر شدن سازمان ملل متحد هستیم (وایر خبرگزاری رویترز ۱۶فروردین۱۴۰۱).

از سوی دیگر نماینده روسیه در سازمان ملل در یک کنفرانس مطبوعاتی هر گونه کشتار غیرنظامیان توسط نیروهای روسیه در شهر بوچا در اوکراین را رد کرد. رویترز ضمن انتشار این خبر به‌نقل از وی گفت: روسیه در اجلاس شورای امنیت که قرار است روز سه‌شنبه برای بررسی تشکیل شود، شواهد و مدارکی را به اعضای شورای امنیت ارائه خواهد کرد تا اجازه ندهد اذهان بین‌المللی با روایات دروغی که توسط کی‌یف و پشتیبانان غربی‌اش ساخته شده، منحرف شود.

همزمان لاوروف، وزیر خارجه روسیه ضمن رد اتهامات بین‌المللی علیه روسیه و دخالت این کشور در کشتار بوچا، گزارشات منتشر شده را یک اقدام تحریک‌آمیز دولتی خواند (رویترز ۱۵فروردین ۱۴۰۱).

 

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد طی دیدارش از رومانی گفت: مشارکت روسیه در شورای حقوق‌بشر مسخره و اشتباه است... ما معتقدیم الآن زمان آن رسیده که مجمع عمومی سازمان ملل اخراج روسیه را به رأی بگذارد. رویترز ضمن مخابره این خبر گفت گرینفیلد در نظر دارد اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل برای رأی‌گیری پیرامون اخراج روسیه از شورای حقوق‌بشر در هفته جاری برگزار شود. گرینفیلد در سفرش به رومانی هم‌چنین گفت: پیام من به صد و چهل کشوری که دور قبل شجاعانه در کنار هم ایستادند این است: تصاویر رسیده از بوچا و ویرانیهای اوکراین اکنون ما را ملزم می‌کند که حرف و عملمان را بر هم منطبق کنیم (رویترز ۱۶فروردین۱۴۰۱).

 

ادی راما نخست وزیر آلبانی طی پیامی جنایت انجام شده در شهر اوکراینی بوچا را شرم‌آور خواند و گفت: تصاویر وحشتناک شهروندان غیرنظامی کشته شده در کشتار بوچا در اوکراین به‌وسیله ارتش روسیه تکان‌دهنده است. همه چیز باید برای یک تحقیقات مستقل درباره چنین جنایات وحشتناکی انجام شود. هیچ چیز نمی‌تواند چنین خشونتی را توجیه کند.

چه دردناک و شرمآور! (توئیتر ادی راما: ۱۴فروردین۱۴۰۱)

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/396c32d9-e8fb-4ed3-a1ec-ed996230e6a3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات