728 x 90

جنگ در اوکراین؛ مقاومت ارتش و مردم و ادامه بحران بین‌المللی – دوشنبه ۱فروردین ۱۴۰۱

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

جنگ اوکراین در بیست و هفتمین روز در نقاط مختلف این کشور ادامه یافت.

به گزارش رویترز اطلاعات ارتش انگلستان روز دوشنبه اعلام کرد نیروهای روسی که از شمال شرق به سمت کی‌یف پیشروی می‌کردند، متوقف شده‌اند و بخش عمده‌یی از نیروهای آن در بیش از ۲۵کیلومتری مرکز شهر باقی مانده‌اند.

اطلاعات دفاعی انگلستان هم‌چنین اعلام کرد تهاجم نیروهای روسی از سمت هوستومل به سمت شمال غرب با مقاومت نیروهای اوکراین دفع شده است.

رویترز هم‌چنین گزارش داد: پس از این‌که روسیه روز یکشنبه از نیروهای اوکراینی خواست سلاحهای خود را در ماریوپل شهر بندری محاصره‌شده به زمین بگذارند، اوکراین گفت که تسلیمی در رابطه با شهر ماریوپول وجود ندارد.

نیویورک تایمز روز دوشنبه اول فروردین در بررسی آخرین تحولات سیاسی و نظامی اوکراین نوشت: دولت اوکراین درخواست روسیه مبنی بر تسلیم شدن نیروهای نظامی شهر ماریوپل در ازای قطع بمباران و محاصره این شهر را رد کرد و روسیه را متهم کرد ساکنان این شهر را به گروگان گرفته است.

اولنا زلنسکی، بانوی اول اوکراین خطاب به مردم ماریوپل گفت: «نیروهای روسیه آنچه را که از شهر باقیمانده بود را نیز باخاک یکسان کرده‌اند. خیابان‌ها مملو از سنگ و خاک و اجساد انسان‌هاست».

اولنا زلنسکی افزود: «دشمن ناامیدانه تلاش می‌کند مانع از عبور مردم شود، اما شکست‌خورده است. مردم عزیز، از شما می‌خواهم مقاومت کنید. من سخنان همسرم را تکرار می‌کنم، اوکراین مردمش را تنها نخواهد گذاشت».

نیویورک تایمز در این گزارش هم‌چنین نوشت: پس از نزدیک به یک ماه، اکنون جنگ به بن‌بست رسیده است. روسیه با مرگبارترین شیوه‌ها غیرنظامیان و شهرها را بمباران می‌کند. شب گذشته یک مرکز خرید بزرگ در کی‌یف هدف قرار گرفت بیرون آوردن اجساد از زیر آوار تا صبح دوشنبه ادامه داشت.

از سوی دیگر نیروهای اوکراینی موفق شدند نیروهای روسیه را در خرسون عقب برانند.

نیویورک تایمز هم‌چنین به‌نقل از فرماندار شهر سواستوپول، واقع در منطقه کریمه گفت آندره پالی، معاون فرمانده ناوگان روسیه در دریای سیاه در درگیریهای شهر ماریوپل کشته شده است. به‌گفته نیویورک تایمز این چندمین افسر عالیرتبه روسی است که تاکنون در جنگ کشته شده است (نیویورک تایمز ۱فروردین ۱۴۰۱).

در همین حال وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد نیروهای اوکراین هنگ هوابرد ۳۳۱گارد از لشکر ۹۸ هوابرد در کستروما را به‌طور کامل از بین برده است. این واحد از سال۲۰۱۴ در خصومت ها علیه نیروهای مسلح اوکراین شرکت می‌کرده است.

 

کاخ‌سفید آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد جو بایدن به‌زودی به منظور گفتگو با برخی از متحدان آمریکا در ناتو به اروپا سفر خواهد کرد. کاخ‌سفید در بیانیه خود گفت: هفته دیپلوماسی رئیس‌جمهور روز دوشنبه با تماس تلفنی وی با رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا آغاز خواهد شد. سپس روز چهارشنبه برای برگزاری نشستهای اضطراری با رهبران ناتو به بروکسل سفر خواهد کرد. کاخ‌سفید در این بیانیه افزود یکی از موضوعات مورد بحث، پیشنهاد لهستان مبنی بر تشکیل هیأت بین‌المللی برقراری صلح در اوکراین خواهد بود. اقدامی که ناتو قبلاً نیز در بحرانهای مشابه برای توقف جنگها انجام داده است.

به گفته خبرگزاریها بایدن روز پنجشنبه نیز به اجلاس شورای اروپا برای برگزاری نشست کشورهای جی-۷ خواهد پیوست. این نشست قرار است برای بررسی اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه برگزار شود.

اعتراضات عمومی علیه جنگ روسیه در اوکراین در کشورهای مختلف هم‌چنان ادامه دارد.

در برلین پایتخت آلمان کنسرتی با شرکت بیش از ده‌هزار نفر در میدان براندنبورگ در همبستگی با اوکراین برگزار شد. در این کنسرت از جمله خانم ناتالیا کلیچکو خواننده مشهور اوکراین و همسر شهردار کی‌یف، پس از قدردانی و تشکر از مردم جهان به‌خاطر حمایتشان از اوکراین به اجرای ترانه پرداخت.

-در برلین پایتخت آلمان کنسرتی با شرکت بیش از ده‌هزار نفر در میدان براندنبورگ در همبستگی با اوکراین برگزار شد

 

روز یکشنبه شهردار شهر تورنتوی کانادا در همبستگی با مردم اوکراین نام یکی از میدانهای شهر را «میدان اوکراین آزاد» اعلام کرد. تورنتو استار که این خبر را منتشر کرد نوشت: این میدان در مقابل کنسولگری روسیه قرار دارد و مراسم نامگذاری جدید آن با شرکت نمایندگان کنگره کانادا و شهردار تورنتو برگزار شد (رویترز ۱فروردین ۱۴۰۱).

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4950c222-ef35-4df9-97a2-8a5437793a00"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات