728 x 90

جنگ در اوکراین؛ مقاومت ارتش و مردم و ادامه بحران بین‌المللی – جمعه ۵ فروردین

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

با گذشت بیش از سی روز از جنگ اوکراین درگیریها در جبهه‌های مختلف با شدت ادامه دارد

 

به گزارش دویچه‌وله، اوکراین اعلام کرد ارتش روسیه حملات خود به این کشور را تشدید کرده است. طی ۲۴ساعت گذشته بیش از ۲۵۰ حمله هوایی صورت گرفته است.

به گفته مقامات ارتش اوکراین اهداف اصلی حملات روسیه تأسیسات نظامی و زیرساخت‌های غیرنظامی در مناطق کی‌یف، چرنیهف و خارکیف بوده‌اند. روسیه اعلام کرده است که تنها اماکن نظامی را هدف قرار می‌دهد.

 

کانال آخرین اخبار اوکراین اعلام کرد مدافعان اوکراین یکی از شهرکهای منطقه کی‌یف به نام لوکیا نیفکا را از سربازان روسی پس گرفتند.

 

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد خسارات و تلفات نیروهای روسیه در اوکراین تا صبح روز ۲۵مارس شامل: کشته شدن ۱۶هزار و ۱۰۰ سرباز و انهدام ۵۶۱ تانک، ۱۶۲۵ خودرو زرهی، ۱۱۵ هواپیما، ۱۲۵ هلیکوپتر و ۱۰۸۹ خودرو نظامی به‌علاوه دهها توپ، موشک‌انداز و تجهیزات دیگر بوده است

رویترز در گزارشی بر اساس گزارشات سازمان اطلاعات آمریکا اعلام کرد، حدود ۶۰درصد موشکهای هدایت‌شونده دقیق که به اوکراین شلیک شده، نتوانسته به اهدافشان برسند.

به گزارش رویترز یک مقام ارشد پنتاگون اعلام کرد روسیه در حال تمام کردن مهمات هدایت‌شونده (نقطه زن) است و به احتمال زیاد به بمبهای کور و توپخانه متکی شده است (رویترز ۴فروردین ۱۴۰۰).

 

بر اساس گزارش مقامات اوکراینی، از ابتدای جنگ تاکنون ۱۳۵ کودک که عمده آنها از کی‌یف و خارکیف بودند، کشته شده و ۱۸۴ کودک دیگر زخمی شده‌اند. (دویچه وله، رویترز و آخرین اخبار اوکراین ۵فروردین ۱۴۰۰)

 


به گزارش رویترز رئیس تیم حقوق‌بشر سازمان ملل در اوکراین روز جمعه گفت که ناظران اطلاعات فزاینده‌ای در مورد گورهای دسته‌جمعی در شهر محاصره شده ماریوپل دریافت کرده‌اند، از جمله گورهایی که به‌نظر ۲۰۰جسد را در خود جای داده است.
ماتیلدا بوگنر از طریق لینک ویدیویی از اوکراین به خبرنگاران گفت: «ما اطلاعات فزاینده‌ای در مورد گورهای دسته‌جمعی که در آنجا وجود دارد به دست آورده‌ایم» (رویترز ۵فروردین ۱۴۰۰).

 

به‌نوشته تایمز لندن، مناظر ساختمانهای ویران شده در ماریوپل در اثر بمباران، یادآور حلب است، شهری در سوریه که شش سال پیش به ویرانه تبدیل شد. این تصادفی نیست. به‌گفته مقامات نظامی اوکراین، هر دو بمباران توسط یک فرمانده هماهنگ شده بود، ژنرال میخائیل میزینتسف، رئیس مرکز ملی مدیریت دفاعی روسیه.

 

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین با رؤسای مجالس لیتوانی، لتونی و استونی دیدار کرد. رؤسای مجالس این سه کشور برای دیدار با رئیس‌جمهور اوکراین به کی‌یف سفر کردند.

 

بنا به گزارش رویترز، روز پنجشنبه زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین از طریق ویدئو کنفرانس در نشست شورای اروپا شرکت کرد. وی با اشاره به تلفات جانی و تخریب زیرساختهای حیاتی اوکراین گفت: تاکنون بیش از دو هزار کودک در اوکراین مفقود و یا ربوده شده‌اند و بیش از سه و نیم میلیون نفر از مردم اوکراین به کشورهای همسایه پناه برده‌اند. وی از اتحادیه اروپا خواستار تسریع در رساندن کمکهای نظامی و بشردوستانه شد و گفت هر روز که می‌گذرد خون دهها بی‌گناه دیگر به زمین ریخته می‌شود. (سایت زلنسکی ۵فروردین ۱۴۰۰)

ر

وز پنجشنبه ۴فروردین مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت قاطع آرا قطعنامه‌ای را علیه تهاجم روسیه به اوکراین تصویب کرد. سازمان ملل در این قطعنامه خواستار پایان فوری جنگ اوکراین شد

۱۴۰ کشور به این قطعنامه رأی مثبت داده و ۳۸کشور از جمله رژیم آخوندی رأی ممتنع دادند.

رهبران جی ۷ در بیانیه‌یی در پایان اجلاس خود در بروکسل یکبار دیگر بر حمایت از اوکراین تأکید کرده و حملات روسیه به این کشور را محکوم کردند سران گروه ۷کشور بزرگ صنعتی جهان بر ادامه تحریم‌ها علیه روسیه تأکید کردند

جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا طی سخنانی در پارلمان اروپا گفت: تهاجم روسیه به اوکراین ظرف ۱۵روز آینده حل خواهد شد. آنچه در تاریخ ثبت خواهد شد، توانایی اوکراینیها برای مقاومت است. "

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست فوق‌العاده سران ناتو در بروکسل گفت: "اتحاد ما از اوکراین حمایت نظامی قابل توجهی خواهد کرد. از جمله سیستم‌های ضدتانک، ضد موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین که کارآیی خود را نشان داده‌اند. وی هم‌چنین تأکید کرد که حمایتهای مالی و بشردوستانه قابل توجهی ارائه خواهد شد."

 

رسانه‌های نروژ گزارش دادند که دوره مسئولیت استولتنبرگ، به‌عنوان دبیرکل ناتو به‌خاطر ادامه جنگ اوکراین به مدت یک سال دیگر تمدید شده است

روز پنجشنبه ۴فروردین رئیس‌جمهور آمریکا طی سخنان خود در اجلاس ناتو نسبت به استفاده روسیه از تسلیحات شیمیایی در جنگ اوکراین هشدار داد و گفت: ما به چنین اقدامی از جانب روسیه واکنش نشان خواهیم داد. چگونگی آن بسته به ماهیت و نوع استفاده از چنین تسلیحاتی از جانب روسیه است.

وی افزود: من هفته گذشته با مقامات چین نیز صحبت کردم و آنها به‌خوبی فهمیدند که آینده اقتصاد آنها به غرب وابسته است و نه به روسیه. (رویترز و آخرین اخبار اوکراین ۵فروردین ۱۴۰۰)

به‌دنبال فراخوان رئیس‌جمهور اوکراین برای برگزاری تظاهراتهای جهانی برای توقف جنگ، راهپیماییهای بزرگی در کشورهای مختلف جهان، از جمله بلغارستان، لهستان، انگلستان، بلژیک، مکزیک و ایرلند در حمایت از اوکراین برگزار شد. (آخرین اخبار اوکراین ۵فروردین ۱۴۰۰)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7aa96bb0-e920-479d-b668-a2d7cd11902d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات