728 x 90

جنگ در اوکراین، مقاومت ارتش و مردم و ادامه بحران بین‌المللی - یکشنبه ۱۴فروردین

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد کنترل کامل مناطق اطراف کی‌یف را همزمان با عقب‌نشینی نیروهای روسیه از آنجا به‌دست گرفته است. نشریه هیل آمریکا روز یکشنبه ۱۴فروردین با انتشار این خبر نوشت: وزارت دفاع اوکراین با انتشار کلیپهای تصویری، صحنه‌هایی از اعدامها و قتل‌عام غیرنظامیان در شهر بوچا را نشان داد و گفت در این شهر ۲۸۰نفر در گورهای جمعی دفن شده‌اند و همه آنها که برخی از مقامات شهر را شامل می‌شوند، با گلوله و از نزدیک به‌قتل رسیده و بعضاً دستهایشان از پشت بسته شده بود.

روزنامه نگاران و خبرنگاران پس از عقب‌نشینی نیروهای روسی وارد شهر بوچا شدند و گفتند دست کم جسد ۲۰نفر را که در جاده بوده، دیده‌اند...

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا روز شنبه در رابطه با وقایع شهر بوچا گفت، با دیدن تصاویر شهر بوچا شوکه شده و برای جمع‌آوری شواهد و اسناد جنایات جنگی روسیه کار می‌کند. وی هم‌چنین گفت: گزارشات مربوط به کشتن غیرنظامیان انزجارآور است (هیل – توئیتر لیزتراس ۱۴فروردین۱۴۰۱).

 

روز یکشنبه ۱۴فروردین، نیویورک تایمز در ارزیابی آخرین تحولات نظامی جنگ اوکراین گفت: روسیه گفته است نیروهای خود را برای حفظ و گسترش مناطقی که در جنوب به تصرف در آورده متمرکز می‌کند. اما تحلیلگران نظامی می‌گویند با شکستی که روسیه در رسیدن به اهداف اولیه خود متحمل شده، اکنون گزینه‌های کمی برایش باقی مانده است.

 

سربازان روسی در شهر اشغالی «انرهودار» Enerhodar نارنجک‌های صوتی (شوک‌آور) به میان غیرنظامیانی که سرود ملی را در یک راهپیمایی طرفدار اوکراین می‌خوانند پرتاب کرده و شماری از آنها را دستگیر می‌کنند. به گزارش اینترفاکس اوکراین، این شهر از چهارم مارس تحت کنترل روسها درآمده است.

از سوی دیگر در شهر «زاریادی» Zaryadye در روسیه، ۱۷۶نفر روز شنبه به‌خاطر تظاهرات علیه جنگ دستگیر شدند (دیلی میل ۱۲فروردین۱۴۰۱).

 

خبرگزاری فرانسه به‌نقل از یک مقام وزارت کشور اوکراین گفت، پس از هشدار کی‌یف مبنی بر تلاش روسیه برای تحکیم نیروهای خود در جنوب، حملات هوایی بامداد یکشنبه بندر استراتژیک اودسا در دریای سیاه اوکراین را لرزاند. یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه حوالی ساعت ۶صبح صدای انفجارهایی را در این شهر جنوب غربی شنید (خبرگزاری فرانسه ۱۳فروردین ۱۴۰۱).

 

 مشاور رئیس‌جمهور اوکراین در همین رابطه گفت انتظار نبردهای شدید در جنوب و شرق از جمله ماریوپل را داریم. روسیه از همهٔ مناطق به‌جز شرق و جنوب عقب می‌کشد و می‌خواهد با تمرکز روی این مناطق شروط خودش را تحمیل کند

 

در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش داد: مذاکره‌کننده ارشد اوکراین در مذاکرات صلح با روسیه روز شنبه گفت که مسکو به‌صورت شفاهی با پیشنهادهای کلیدی اوکراین موافقت کرده است و این امیدواری را ایجاد می‌کند که مذاکرات برای پایان دادن به درگیریها رو به جلو است... دیدار بین زلنسکی، و پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به احتمال زیاددر ترکیه برگزار خواهد شد.

 

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در پیام شنبه شب خود خطاب به مردم اوکراین گفت: ما داریم به صلح نزدیک می‌شویم. اما صلح چیزی نیست که کسی آنرا به ما هدیه کند. خودمان باید به‌روشنی بدانیم که هیچکس در دنیا دنبال خاتمه دادن به جنگ و آوردن صلح برای ما نیست. ساختار امنیت جهانی در این زمینه شکست‌خورده است. صلح تنها از یک راه به‌دست می‌آید. جنگ و مبارزه سخت و به موازات آن دیپلوماسی... پس در هر کجا که هستیم باید از نیروهای مسلح‌مان پشتیبانی کنیم و تا حدی که مقدور است توسعه فعالیت‌های اقتصادی در کشور را زنده نگاه‌داریم، آن هم برای کمک و پشتیبانی مادی از همه شهروندان، فارغ از این‌که کیست و کجاست... اگر کسی دچار مشکلی شده، باید به او کمک کنیم، به هر شکل که می‌توانیم... او را بشنویم... حداقل حمایت مهربانانه خود را نسبت به او ابراز کنیم، به هرحال باید برایش کاری بکنیم... در چنین صحنه‌ای شما باید نماینده کسانی باشید که آنجا نیستند... . وقتی پای جنگ برای بود و نبود در میان است، وقتی موضوع مرگ میلیونها انسان در میان است، هیچ چیز بی‌اهمیت نیست، لحظات بی‌اهمیت نیستند. همه چیز مهم است و هرکس می‌تواند در پیروزی همه شریک باشد. یکی با برداشتن سلاح، یکی با کار و یکی هم با چند کلمه محبت‌آمیز.

ما مشغول تقویت خط دفاعی خود در جبهه دونباس هستیم... روسیه می‌خواهد دونباس و جنوب اوکراین را تسخیر کند.

مردم قهرمان ما در ماریوپل موفق شدند دشمن را تا حد چشمگیری عقب برانند.

زلنسکی هم‌چنین در سخنانش خطاب به نمایندگان پارلمان و سیاستمداران اوکراین گفت: شما باید درک کنید در قلوب مردم اوکراین چه می‌گذرد. به‌جای تصمیم‌گیری و تصویب چیزهایی مانند تغییر سرود ملی یا لایحه‌هایی که الآن ضروری نیستند، باید سلاح برداشته و به میدان جنگ بروید. تنها در آنجاست که می‌توانید چیزهایی را درک کنید (سایت زلنسکی ۱۲فروردین۱۴۰۱).

 

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با روتلان رئیس پارلمان اوکراین گفت

اشغال اوکراین، روسیه را در تخاصم مستقیم با اروپا، جامعه بین‌المللی و قوانین پذیرفته شده جهان قرار می‌دهد. این کاری نیست که ما اجازه دهیم بدون چالش، به پیش ببرد.

وی تأکید کرد اتحادیه اروپا خواسته‌ها و آرزوهای اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا را به‌رسمیت می‌شناسد پارلمان اروپا به‌طور کامل از آن حمایت می‌کند وی هم‌چنین تأکید کرد که اروپا در پذیرفتن پناهندگان تا زمانی که به کشور خود بازگردند و در کمکهای مالی و نظامی و در بازسازی شهرها و روستاهای ویران شده در کنار اوکراین می‌ایستد (رویترز ۱۲فروردین۱۴۰۱).

 

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، ستونی از اتوبوس های حامل ساکنان شهر ماریوپل اوکراین که در محاصره روسیه بودند به زاپروژیا در شمال غربی رسیدند. ماریوپل نزدیک به یک ماه است که تحت محاصره روسیه است و ساکنان آن بدون غذا، آب و گرما اسیر شده‌اند و بمبارانهای سنگین را تحمل می‌کنند (خبرگزاری فرانسه ۱۳فروردین ۱۴۰۱).

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش کرد مادران پناهنده اوکراینی به همراه فرزندانشان روز شنبه در بوداپست علیه جنگ در اوکراین، تظاهرات کردند. این تظاهرات یک روز قبل از انتخابات ملی مجارستان برگزار شد (خبرگزاری آسوشیتدپرس ۱۳فروردین۱۴۰۱).

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/04437bc3-0273-4a79-ac89-0d6cf51cb635"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات