728 x 90

جنگ در اوکراین مقاومت ارتش و مردم و ادامه بحران بین‌المللی - شنبه ۱۴ اسفند

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

تحولات نظامی جنگ اوکراین

روز شنبه ۱۴اسفند وزارت دفاع روسیه اعلام کرد با توقف آتشباری در بعضی نواحی اوکراین، با ایجاد کریدورهای انسانی برای خروج غیرنظامیان از شهرها موافقت کرده است. این نواحی شامل دو شهر در محاصره ماریوپل و ولنوواخا Volnovakha می‌باشند. سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: این آتش‌بس تنها به مدت پنج ساعت خواهد بود و تأکید کرد عملیات تهاجمی در اوکراین هم‌چنان ادامه خواهد یافت.

خبرگزاری رویترز ضمن درج خبر گفت: توقف آتشباری هنوز از طرف منابع دیگر تأیید نشده است و مشخص نیست آیا شمال نواحی دیگر هم می‌شود یا نه.

 

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین نیز تأیید کرد که «کریدورهای انسانی از روز شنبه آغاز می‌شود تا بتوانیم زنان و کودکان و افراد سالمند ماریوپل و وولنوواخا را نجات دهیم. هم‌چنین بتوانیم غذا و دارو برای آنهایی که در این شهرها باقی می‌مانند تأمین کنیم.

وی افزود: من اطمینان دارم به‌زودی قادر خواهیم بود به همه مردم‌مان بگوییم از لهستان و رومانی و اسلوواکی و دیگر کشورهای دوست، به اوکراین بازگردند. بازگردند چون دیگر تهدیدی وجود ندارد... ارتش روسیه به اهداف خودش نرسید و تاکنون نزدیک به ده‌هزار کشته داده است. رقمی هولناک. همه اینها افراد هجده تا بیست سال بودند. سربازانی که به آنها گفته نشده بود برای چه چیزی وارد جنگ می‌شوند. روسیه می‌توانست به آنها به‌جای مرگ چیز دیگری بدهد (رویترز ۱۴اسفند ۱۴۰۰).

 

نیویورک تایمز در ارتباط با تحولات نظامی اوکراین نوشت: روز شنبه روسیه  به رغم آتش بس محدود در اطراف ماریوپول و وولنوواخا، به بمباران و موشکباران گسترده شهرهای اوکراین ادامه داد.

 

روز شنبه ۱۴اسفند وزارت دفاع روسیه با انتشار ویدئویی صحنه‌هایی از عملیات نظامی هلیکوپترهای تهاجمی کا-۵۲ روسیه علیه بر روی نیروهای اوکراینی مسلح به موشکهای ضدتانک را به نمایش گذاشت، اما زمان و مکان عملیات را مشخص نکرد.

از سوی دیگر  وزارت دفاع اوکراین نیز با انتشار ویدئویی اعلام کرد تعداد از این هلیکوپترها را سرنگون کرده است.

 

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز جمعه ضمن تأیید ارسال کمکهای نظامی آمریکا به اوکراین گفت: نیروهای مسلح اوکراین از تجهیزات ما به‌خوبی استفاده می‌کنند و حتی کرملین نیز از این‌که پیشرفت نیروهایشان در صحنه کند و یا متوقف شده بسیار متعجب شده‌اند. سخنگوی پنتاگون افزود: تا پایان روز دهم جنگ، پیشروی چشمگیری درنواحی شمال و شرق اوکراین از جانب نیروهای روسیه مشاهده نشده است. نیروهای روسیه اکنون در بیست و پنج مرکز شهرکی‌یف قرار دارند. این وضعیت در مورد شهرهای چرنیهیو و خارکیف صادق است با این تفاوت که فاصله آنها تا مرکز این شهرها ده کیلومتر است.

طبق ارزیابی‌های وزارت دفاع آمریکا، نیروهای روسیه در مناطق جنوب اوکراین پیشرفتهای چشمگیری داشته‌اند. بنا به‌گفته وزارت دفاع روسیه، شهر خرسون توسط نیروهای این کشور تسخیر شده است، اما مشاهدات حاکی از وجود درگیریهایی در اطراف این شهر می‌باشد. سخنگوی پنتاگون گفت از آغاز جنگ تاکنون بیش از پانصد موشک از انواع مختلف توسط نیروهای روسیه به خاک اوکراین شلیک شده است.

 

 

ظهر شنبه پوتین رئیس‌جمهور روسیه درباره تهاجم به اوکراین گفت: ما با تهدیدهای جدی نسبت به‌جان مردم دونسک مواجه شدیم و می‌خواهیم به این تهدیدها پایان دهیم. ما نمی‌توانیم نسیت به‌گزارشهایی که بر رفتن اوکراین به‌سمت اتمی شدن تأکید دارد بی‌تفاوت باشیم. تحریم‌هایی که علیه ما به‌اجرا گذاشته شده به‌معنی اعلام جنگ با روسیه است. ما پیشنهاد خودمان را بر سر میز مذاکرات به‌اوکراینیها ارائه دادیم و از آنها خواستیم پاسخ دهند.

 

روز شنبه ۱۴اسفند سناتور چاک شومر رئیس اکثریت دموکرات سنای آمریکا به خبرنگاران گفت ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین طی تماس ویدئویی با سناتورهای آمریکایی، به‌عنوان یک درخواست فوری خواهان این شد که اروپای شرقی هواپیماهای جنگنده ساخته روسیه را در اختیار اوکراین قرار دهد. به‌گفته رویترز چاک شومر در پاسخ به رئیس‌جمهور اوکراین ضمن تأیید خواست وی گفت: من در کمک به دولت، تمام تلاش خود را بکار می‌بندم تا انتقال آنها تسهیل شود (رویترز ۱۴اسفند۱۴۰۰).

 

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی که روز جمعه برای دهها هزار نفر از مردمی که در شهرهای سراسر اروپا تجمع کرده بودند، خواستار همبستگی شد. وی در این سخنرانی که کمی بیش از یک هفته پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین انجام شد، گفت اگر اوکراین سقوط کند، «اروپا سقوط خواهد کرد. پس لطفاً ساکت نمانید و روی از ما برنگردانید».

به گزارش اکسیوس، زلنسکی رهبران ناتو را متهم کرد که با امتناع در نشست روز جمعه از ایجاد منطقه پروازممنوع بر فراز اوکراین، چراغ سبز برای بمباران بیشتر شهرهای اوکراین نشان می‌دهد و گفت کسانی که مخالف منطقه پروازممنوع هستند، مسئولیت کشتار غیرنظامیان را برعهده دارند. (آکسیوس ۱۳ اسفند ۱۴۰۰)

به گزارش سایت اتحادیه اروپا ، هفت کشور صنعتی جهان در بیانیه مشترکی اعلام کردند: ما وزرای امور خارجه کشورهای گروه 7 شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، و آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا، بر محکومیت شدید خود علیه جنگ تجاوزکارانه بی‌دلیل و غیرقابل توجیه روسیه علیه اوکراین که توسط دولت بلاروس کمک شده، تأکید می‌کنیم. 

هفت کشور صنعتی جهان افزودند : روسیه باید فوراً حمله خود به اوکراین را، که باعث خسارت غیرنظامیان و نابودی زیرساخت‌های غیرنظامی شده، متوقف و بلافاصله نیروهای نظامی خود را از اوکراین خارج کند. (سایت اتحادیه اروپا ۱۳ اسفند ۱۴۰۰)

 

رویترز گزارش داد : آمریکا و متحدانش روز جمعه در جلسه شورای امنیت روسیه را به‌خاطر حمله به نیروگاه اتمی اوکراین مورد حمله قرار دادند. بسیاری از 15 عضو شورای امنیت با ابراز نگرانی شدید نسبت به احتمال تکرار فاجعه چرنوبیل هشدار دادند. آنها گفتند این حمله برخلاف قوانین بین المللی بشردوستانه است و از مسکو خواستند از هرگونه عملیات نظامی که تاسیسات هسته ای را هدف قرار می دهد خودداری کند و به پرسنل اوکراینی اجازه دهد تا برای انجام کارهای خود وارد نیروگاه شوند.

 

سفیر اوکراین در سازمان ملل متحد در این جلسة شورای امنیت، خواستار خروج تمامی نیروهای روسیه از نیروگاه اتمی و ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور شد تا از غیرنظامیان در برابر حملات هوایی محافظت شود. (رویترز ۱۴ اسفند ۱۴۰۰)

 

 

شهرهای مختلف جهان همچنان شاهد تظاهرات در محکومیت حمله به اوکراین و در همبستگی با مردم این کشور است توجه شما را به صحنه هایی کوتاه از تظاهرات مردم در کشورها جلب می‌کنیم. 

 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز روز جمعه که به دیدار با همتایان خود در اتحادیه اروپا رفته است از این اتحادیه به‌خاطر گام‌های تاریخیعلیه روسیه ستایش کرد و گفت واشنگتن متعهد به انجام هر کاری برای توقف جنگ در اوکراین است.

بلینکن که در کنار ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو صحبت می‌کرد، گفت: «ناتو یک اتحاد دفاعی است. ما درگیری نمی‌خواهیم، اما اگر درگیری به سراغ ما بیاید، آماده آن هستیم».

(سایت وزارت‌خارجه آمریکا۱۳ اسفند)

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه از پوتین خواست بمباران بی‌سابقه اوکراین را متوقف کند. بورل به خبرنگاران در بروکسل گفت: «این جنگ پوتین است و خودش باید جنگ را متوقف کند». (رویترز-تلگراف۱۳ اسفند)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c9e6cadc-1ae3-4475-bcc2-f34d1aa222a6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات