728 x 90

جنگ در اوکراین، مقاومت ارتش و مردم و ادامه بحران بین‌المللی - جمعه ۱۲فروردین

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

هلیکوپترهای نظامی اوکراین طی یک عملیات تهاجمی پرواز در ارتفاع پایین، یک انبار سوخت در شهر بلگورود واقع در سی کیلومتری مرز اوکراین، در داخل خاک روسیه را مورد تهاجم موشکی قرار دادند. رویترز که این خبر را مخابره کرد گفت در این حمله چند نفر مجروح و بخشهایی از این انبار سوخت منهدم شده است. (رویترز۱۲ فروردین)

 

روز جمعه منابع اطلاعاتی انگلستان اعلام کردند نیروهای اوکراینی موفق به بازپس‌گیری روستاهای اسلوبودا و لوکاشیوکا واقع در جنوب چرنیهیو شده‌اند. با کنترل این مناطق، اکنون خطوط مواصلاتی میان چرنیهیو و کی‌یف مجدداً بر قرار شده است. این منابع هم‌چنین افزودند نیروهای اوکراین پاتکهای موفق اما محدودی در مناطق شرق و شمال شرقی کی‌یف انجام داده‌اند(رویترز۱۲فروردین)

 

سفیر اوکراین در ژاپن به خبرنگاران گفت اوکراین از این پس قادر خواهد بود از فضای هوایی خودش در مقابل هواپیماهای روسیه بهتر از قبل محافظت کند، زیرا انتظار می‌رود کشورش تجهیزات سوپرمدرن ضدهوایی از آمریکا و انگلستان دریافت کند. وی هم‌چنین گفت دولت ژاپن نیز از هفته آینده پذیرش پناهجویان اوکراینی را آغاز خواهد کرد. (رویترز ۱۲فروردین)

 

بلومبرگ روز جمعه ۱۲فروردین نوشت همزمان با توپ‌باران شهرهای اوکراین در شب گذشته، دولت روسیه رسماَ ۱۳۴هزار نفر سرباز وظیفه را به‌عنوان بخشی از سربازگیری سالیانه خود فراخواند. بلومبرگ هم‌چنین گفت پس از این‌که مقامات اوکراین اعلام کردند سربازان روسیه در نیروگاه اتمی چرنوبیل دوز قابل توجهی از تشعشات اتمی را دریافت کرده‌اند، روسیه نیروهای خود را از این نیروگاه بیرون کشید. (بلومبرگ ۱۲فروردین)

 

 

روزنامه دیلی میل انگلستان نیز در تأیید این خبر به‌نقل از مدیر انرژی اتمی اوکراین گفت: نیروگاه چرنوبیل که به تسخیر نیروهای روسیه افتاده بود، از روسها باز پس گرفته شد و اکنون تحت کنترل اوکراین است. ارتش اوکراین نیروهای روسیه را از این نیروگاه مجبور به عقب‌نشینی کرد.

 

وزارت دفاع اوکراین تلفات و خسارتهای ارتش روسیه تا روز جمعه ۱۲فروردین را به این شرح اعلام کرد

تلفات انسانی حدود ۱۷۷۰۰نفر

تانک منهدم شده: ۶۲۵فروند

نفربر زرهی منهدم شده: ۱۷۵۱فروند

توپ خودکششی: ۳۱۶فروند

هواپیمای جنگی: ۱۴۳فروند

هلیکوپتر: ۱۳۱فروند

خودرو رزهی: ۱۲۲۰واحد

و مجموعه‌یی از کشتی‌ها، موشک‌اندازها، پهپادها و سایر ادوات جنگی (وزارت دفاع اوکراین۱۲ فروردین)

 

 

 

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با تأیید برآوردهای پیشین در مورد جابه‌جایی نیروهای روسیه در اطراف کی‌یف، هم‌چنان آنرا یک تاکتیک فریب برای تهاجم به مناطق دیگر دانست و از توصیف آن به‌عنوان عقب‌نشینی خودداری کرد. وی ضمن اشاره به استقرار بیشتر نیروهای آمریکایی در خط مقدم جبهه‌های ناتو گفت این نیروها اکنون در جمهوری‌های بالتیک، از جمله لهستان، اسلوواکی، مجارستان و بلغارستان مستقر هستند و هدف از این کار را «در اختیار داشتن همه گزینه‌ها» دانست. وی گفت ناو هواپیمابر یو.اس.ا. س ترومن، که اکنون در دریای مدیترانه مستقر است، هم‌چنان به مأموریت خود ادامه خواهد داد. (وزارت دفاع آمریکا۱۲ فروردین)

 

 

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پایان سی و ششمین روز جنگ پنجشنبه‌شب در پیام ویدئویی خود خطاب به مردم اوکراین ضمن قدردانی از نیروهای مسلح و مقاومت مردم اوکراین گفت: دشمن در حال طراحی برای حمله به مناطق دیگر است و باید باز هم برای روزهای سختتری آماده باشیم. اما روسیه نیز باید بداند که با هر حمله، تنها آمار تلفات خود را افزایش خواهد داد. وی هم‌چنین از برکناری و خلع درجه فرمانده سابق سازمان امنیت داخلی اوکراین و هم‌چنین فرمانده امنیت منطقه خرسون به اتهام خیانت به سوگند نظامیشان خبر داد.

زلنسکی ضمن قدردانی از بسته جدید تحریم‌های آمریکا علیه روسیه گفت: تحریم‌های جدید، هر گونه تلاش برای دور زدن تحریم‌های پیشین را خنثی خواهد کرد. زلنسکی هم‌چنین گفت در تماس با رئیس‌جمهور ترکیه از وی خواسته است زمینه‌های مذاکرات با روسیه را به‌صورتی ایجاد کند که امنیت مورد نیاز اوکراین تأمین شود.

 

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز پنجشنبه در پیامی به پارلمان بلژیک، ضمن قدردانی از حمایت‌های این کشور از اوکراین گفت، بیش از ۳۰هزار اوکراینی که به‌دلیل جنگ از کشور مهاجرت کرده‌اند، در بلژیک به گرمی پذیرفته شده‌اند

 

بلومبرگ به‌نقل از رئیس هیأت مذاکره‌کننده اوکراینی خبر داد مذاکرات صلح اوکراین و روسیه روز جمعه به‌صورت کنفرانس ویدئویی ادامه خواهد یافت. بلومبرگ افزود این موضوع هنوز از جانب مسکو تأیید نشده است. این مذاکرات که تاکنون در ترکیه انجام گرفته، هنوز به نتایج مادی و عملی مشخصی نرسیده است. (بلومبرگ۱۱ فروردین)

 

دیلی میل خبر داد دولت انگلستان یک ژنرال روسی به‌نام میخائیل میزینتسف Mizintsev را در لیست تحریم‌های خود قرار داد. وی متهم به‌قتل‌عام ۳۰۰غیرنظامی در حمله به ساختمان تئاتر شهر ماریوپل می‌باشد. این منبع هم‌چنین اضافه کرد دولت انگلستان رئیس رسانه «روسیه امروز» و ۱۲ متحد دیگر کرملین را در لیست تحریم‌ها قرار داده است.

این تحریم‌ها هم‌چنین کانال تلویزیونی TV-Novosti که تحت پوشش مالی کرملین می‌باشد را در بر می‌گیرد (دیلی میل: ۱۱فروردین)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/101d2efb-4c35-4f4c-a996-ac8ad802a181"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات