728 x 90

جنگ در اوکراین مقاومت ارتش و مردم و ادامه بحران بین‌المللی - جمعه ۱۳ اسفند

جنگ اوکراین
جنگ اوکراین

روز جمعه ۱۳ اسفند مقامات اوکراینی اعلام کردند به‌دنبال درگیریهای طولانی و شدید پنجشنبه‌شب در اطراف شهر ژاپوریژیا Zaporizhzhya واقع در جنوب شرقی اوکراین، نیروهای روسیه کنترل بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا را به‌دست گرفتند. نهاد تنظیم کننده مقررات هسته‌ای اوکراین طی بیانیه‌ای گفت: در حال حاضر سایت اتمی ژاپوریژیا توسط نیروهای فدراسیون روسیه اشغال شده است. این بیانیه افزود به‌رغم آتش‌سوزی که در اثر گلوله‌باران روسیه در این نیروگاه به‌وجود آمد، در حال حاضر تغییرات جدی در میزان تشعشعات آن مشاهده نشده است.

 

ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین ضمن ابراز نگرانی از حمله نیروهای روسیه به این نیروگاه گفت: نیروهای روسیه با سلاحهای مجهز به دوربین شب به این نیروگاه شلیک می‌کنند. اگر انفجاری در آنجا رخ دهد، به‌معنای پایان اروپا خواهد بود. وی در این پیام هم‌چنین گفت ما با دشمنی روبه‌رو هستیم که چندین برابر ما قدرت و تجهیزات و سلاح دارد، اما سالهای نوری با مردمی که با شرف هستند فاصله دارد. با تسخیر نیروگاه اتمی ژاپوریژیا توسط نیروهای روسیه، ما شبی را از سر گذراندیم که می‌توانست سرنوشت اوکراین و اروپا را دگرگون کند. مردم اروپا بیدار شوید و به سیاستمداران خود بگویید روسها در حال شلیک به نیروگاه اتمی هستند. همه شما با چرنوبیل آشنا هستید. چرنوبیل تنها یک رآکتور بود، اما در اینجا شش رآکتور وجود دارد. ما به همه هشدار می‌دهیم، هیچ دولتی تاکنون به یک نیروگاه اتمی شلیک نکرده است. . این واقعه می‌تواند پایان تاریخ اوکراین، و پایان تاریخ اروپا باشد.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه متقابلاً گفت نیروگاه اتمی به‌طور نرمال کار می‌کند و اوضاع تحت کنترل نیروهای روسیه است. وی با مقصر دانستن اوکراین گفت: شب گذشته اعمال تحریکآمیزی از طرف ناسیونالیستهای اوکراینی در نواحی اطراف این نیروگاه صورت گرفت.

 

رهبران کشورهای مختلف جهان حمله به نیروگاه اتمی اوکراین را محکوم کردند و نسبت به عواقب چنین حملاتی هشدار دادند

جو بایدن در این مورد با زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین تلفنی گفتگو و موضوع را بررسی و ابراز نگرانی کردند

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد این حمله و ابعاد آن به خبرنگاران توضیح داد و گفت آماده است در صورت لزوم به اوکراین سفر کند

بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلستان اعلام کرد که خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای امنیت برای رسیدگی به حمله به نیروگاه اتمی اوکراین شده است.

 

روز پنجشنبه ۱۲ اسفند، رئیس آژانس اطلاعات نظامی اوکراین گفت جتهای جنگنده این کشور ستون چهل مایلی ارتش روسیه را که به‌گفته مقامات آمریکایی و بریتانیایی به‌علت کمبود آذوقه و مشکلات لجستیکی در اطراف کی‌یف متوقف شده است، بمباران کردند.

در پایان هشتمین روز حمله روسیه به اوکراین به‌نظر می‌رسد طرح روسیه برای تسخیر فوری کی‌یف و به تسلیم واداشتن آن در مقابل مقاومت سرسخت اوکراینی‌ها پیش نرفته است. و بجز خرسون که دیروز اشغال شد هیچ شهر دیگری به تصرف نیروهای روسیه در نیامده است.

 

طبق گفته سخنگوی پنتاگون آمریکا تسلیحات دفاعی لازم برای نیردهای زمینی و نیز سیستم دفاع ضدهوایی را در اختیار اوکراین قرار داده است.

به گفته مدیر خدمات اضطراری اوکراین، تا آخرین ساعات پنجشنبه شب، شهر چرنیهیو زیر موشک‌بارانهای شدید قرار داشت و آمار خسارات جانی ۳۳ کشته و ۱۸ مجروح گزارش‌شده است.

 

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف و قهرمان سابق سنگینوزن بوکس جهان نیز روز پنجشنبه به خبرنگاران با اشاره به کشته شدن غیرنظامیان گفت: ما تسلیم نخواهیم شد. ما جایی برای عقب‌نشینی نداریم. اینجا وطن ماست... تاکنون نزدیک به نصف جمعیت این شهر سه میلیون نفری اینجا را ترک کرده‌اند و بسیاری از کودکانی که والدین خود را از دست داده‌اند به لهستان و آلمان منتقل شده‌اند. ساختمانهای مسکونی و زیرساختهای مهم شهر زیر آتشباری مستمر قرار دارند. این یک جنگ دیوانه‌وار است و آنچه به‌وقوع میپیوندد فقط ترور است.

 

تایمز لندن روز پنجشنبه ۱۲ اسفند نوشت طی هفته گذشته زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از سه طرح ترور جان سالم بدر برده است. به‌گفته این منبع وزیر دفاع و امنیت اوکراین ضمن تأیید این خبر گفت مزدورانی از گروه واگنر و نیروهای ویژه چچن از سوی کرملین برای انجام این مأموریت به کی‌یف اعزام شدند. تایمز در ادامه می‌افزاید: طرح ترور زلنسکی توسط عناصر ضد جنگ در سیستم امنیتی فدراسیون روسیه FSB به اطلاع مقامات اوکراینی رسید و خنثی شد. (رویترز ۱۳اسفند۱۴۰۰)

 

 

صبح امروز دبیرکل ناتو بهمراه وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند دبیرکل ناتو روسیه را فراخواند تا نیروهایش را از اوکراین خارج کند و به گفتگو روی بیاورد وی تأکید کرد که واشنگتن نیروهای بیشتری را به شرق اروپا فرستاده است.

بلینکن وزیر خارجه آمریکا در این کنفرانس گفت اقدام روسیه برای جنگ در اوکراین نیاز به یک پاسخ قوی دارد. ناتو یک پیمان دفاعی است اما اگر جنگی پیش بیاید ما برای دفاع از هر وجب از خاک ناتو آماده هستیم.

امروز هم‌چنین جوزف بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خطاب به خبرنگاران گفت ما داریم روی پیامی که می خواهیم به روسیه بفرستیم کار می‌کنیم همه گزینه‌ها برای گسترش تحریم‌ها علیه روسیه از جمله تحریم‌های نفتی روی میز است

صبح امروز شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد در ژنو طی قطعنامه‌ای که با ۳۲ رأی مثبت و دو رأی منفی به تصویب رسید روسیه را به‌خاطر حمله اوکراین و نقض حقوق‌بشر مردم این کشور محکوم کرد.

وزیر خارجه آلمان در اجلاس شورای حقوق‌بشر گفت حمله روسیه به مردم اوکراین، حمله به منشور سازمان ملل متحد است

 

بنا به‌گفته مقامات اوکراینی در دومین دور گفتگو میان هیأتهای اوکراینی و روسی که روز پنجشنبه در مرز اوکراین و بلاروس برگزار شد، طرفین توافق کردند کریدورهای انسانی به‌منظور تخلیه غیرنظامیان ایجاد شود و هم‌چنین در اطراف این گریدورها آتش‌بس به اجرا گذاشته شود. اما هنوز هیچ پیشرفتی در زمینه خاتمه جنگ حاصل نشده است.

 

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پس از پایان مذاکرات روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران ضمن اعلام آمادگی خود برای گفتگو با مقامات روسیه اظهار داشت: بحث بر سر شرایط توافق نیست، بلکه بر سر نکاتی است که در پشت هر سؤال وجود دارند. مثلا این‌که به‌سادگی بگویند، خیلی خوب اینجا کشور ماست و اوکراین بخشی از روسیه است. خب چیزی که محال است، چرا مطرح می‌شود؟

 

رئیس‌جمهور روسیه پس از تماس با ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در پیام تلویزیونی خود خطاب به شورای امنیت ملی روسیه، اوکراین را مسبب کشتار غیرنظامیان دانست و ارتش اوکراین را متهم کرد که از غیرنظامیان و شهروندان خارجی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. وی وعده داد که به خانواده‌های نیروهای روسیه که در اوکراین کشته شده‌اند تا ۶۵ هزار دلار خواهد پرداخت و افزود به عکس شواهد منتشر شده، طرح حمله به اوکراین طبق برنامه پیش می‌رود و نیروهای روسیه کاملاً می‌دانند برای چه چیزی می‌جنگند.

دیوان بین‌المللی لاهه اعلام کرد در روزهای هفتم و هشتم مارس [برابر با دوشنبه و سه‌شنبه ۱۶ و ۱۷ اسفند] جلسه استماعی حول جنگ اوکراین برگزار خواهد کرد. دادگاه در بیانیه‌یی اعلام کرد، «جلسه استماع به درخواست اوکراین برای اتخاذ اقدمات لازمه در رابطه با این تجاوز می‌باشد.

 

روز پنجشنبه یک گروه دو حزبی مرکب از هجده سناتور آمریکا لایحه ممنوعیت واردات نفت روسیه را به سنای آمریکا ارائه دادند. نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان نیز حمایت خود را از این لایحه اظهار داشت.

مایکل مک کال عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا طی سخنانی در صحن مجلس از دادن سلاح به رزمندگان اوکراین برای نبرد حمایت کرد.

وی گفت: مردم اوکراین الهام‌بخش جهانیان شده‌اند. پدران، مادران، معلمین، مغازه‌داران، رانندگان تاکسی و دانشجویان همه و همه سلاح به دست گرفته‌اند. کوکتل مولوتف درست می‌کنند و به سربازان اوکراین می‌پیوندند تا از کشورشان دفاع کنند. آنها در مقابل تانکها می‌ایستند. ما یک بچه را دیدیم که در مقابل تانکها ایستاده بود، مانند میدان تیانان‌من چین. آنها برای آزادی وطنشان جانشان را به خطر می‌اندازند. آزادی چیزی است که این ملت برایش برخاسته است. آزادی و دموکراسی. و به‌رغم وحشتی که بر سرشان صاعقه زده، به‌رغم بمبها و موشکها. مردم اوکراین شجاعانه ایستادند و تسلیم نشدند. شجاعت و پایداری مردم اوکراین الهام بخشی همه مردم دنیا شده است.

من امیدوارم با صدور این قطعنامه دوحزبی ما بتوانیم به‌طور مناسبی اوکراینیها را به هر طریق ممکن مسلح کنیم. همان‌طور که به ما گفتند: ما به ارتش شما نیاز نداریم. ولی به سلاح شما نیاز داریم که از خود دفاع کنیم.

مادام که یک اوکراینی به ایستادگی ادامه می‌دهد، ما باید به حمایت از آنها ادامه دهیم.

 

۵۰۰ تن از پزشکان و پرستاران و کادرهای درمانی از انگلستان سوئیس ترکیه آذربایجان اسراییل آمریکا کانادا استرالیا زلندنو آفریقای جنوبی هند اردن و برزیل برای اعزام به اوکراین و کمک به پزشکان این کشور در مداوای قربانیان جنگ اعلام آمادگی کردند.

به گزارش خبرگزاری عربستان پوتین با ولیعهد عربستان تماس گرفت و گفتگو کرد در این تماس بن سلمان امادگی این کشور را برای میانجیگری در جنگ اوکراین اعلام کرد

 

شهرهای مختلف جهان هم‌چنان شاهد تظاهرات در محکومیت حمله به اوکراین و در همبستگی با مردم این کشور است از جمله این تظاهرات روز گذشته در شهرهای استانبول، ورشو، مسکو و سن پترزبورگ برگزار شد و در مسابقات ورزشی در لندن نیز ورزشکاران همبستگی خود را با مردم مقاومت اوکراین اعلام کردند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a8237e4c-ffcf-4f1d-870a-279c9db5030c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات