728 x 90

جنگ در اوکراین؛ مقاومت ارتش و مردم و ادامه بحران بین‌المللی

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

در سومین روز حمله روسیه به اوکراین، تلاشهای ارتش روسیه برای ورود به کیف از چند محور ادامه دارد که به‌دلیل مقاومت سنگین ارتش اوکراین با توقف و کندی مواجه شده است.

حملات موشکی و نیروی زمینی در شهرهای مختلف ادامه دارد. رسانه‌های خبری فیلمی از اصابت موشک به یک ساختمان مسکونی در کیف را نشان می‌دهند.

به گزارش رسانه‌ها مقاومت ارتش اوکراین در تمامی جبهه‌ها ادامه دارد. شهرهای بزرگ هم‌چنان در دست ارتش اوکراین است.

رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد ارتش اوکراین هم‌چنان بر سراسر کیف و نقاط کلیدی حومه شهر مسلط است. به گزارش رویترز حتی قطارها و متروها در کیف به‌کار خود ادامه می‌دهند. مردم در پناهگاهها هستند و شمار زیادی از زیرزمینهای مترو به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌کنند

وزارت دفاع بریتانیا گفت: «روسیه هنوز کنترل هوایی در اوکراین را به دست نیاورده است که باعث کاهش اثربخشی نیروی هوایی روسیه شده است. تلفات روسیه به احتمال زیاد سنگین و بیشتر از پیش‌بینی قبلی آنها یا میزان اذعان شده توسط کرملین می‌باشد».

 

وزارت بهداشت اوکراین اعلام کرد در اثر بمبارانهای روسیه حدود ۲۰۰نظامی و غیرنظامی شامل سه کودک کشته شدند.

بر اساس اطلاعیه ارتش اوکراین تاکنون ۳۵۰۰سرباز روسیه نیز کشته شده‌اند.

سرویس مرزی اوکراین می‌گوید روسیه بخش شمال غربی دریای سیاه را به روی ترددات دریایی بسته است.

مقامات اوکراین روز شنبه گفتند که نیروهای اوکراین حمله روسیه به کی‌یف را دفع کردند اما گروه‌های خرابکار به پایتخت نفوذ کردند،

رسانه‌های خبری تصاویری از انهدام یک ستون زرهی ارتش روسیه در شهر خرسون شامل خودروهای مهندسی و پل‌گذار را نشان می‌دهند.

رسانه‌های خبری فیلمی از حضور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، به همراه شماری از اعضای کابینه در خیابانهای کیف نشان دادند.

زلنسکی در پاسخ به پیشنهاد آمریکا مبنی بر خروج از کشور گفت ما اینجا هستیم و می‌مانیم من اکنون به مهمات نیاز دارم نه کمک برای خارج شدن از کشور.

رئیس‌جمهور اوکراین هم‌چنین گفت ما با آنچه در اختیار داریم از استقلال کشورمان و آینده اروپا دفاع می‌کنیم.

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در آخرین ساعات روز جمعه ۶اسفند در یک پیام تلویزیونی خطاب به مردم اوکراین گفت: خیلی صریح، باید بگویم امشب سخت‌تر از روزی که پشت سر گذاشتیم خواهد بود. بسیاری از شهرهای سرزمین‌مان زیر آتش قرار دارند. چرنیهیو، سومی، خارکیف. پسران و دختران ما در دونباس، شهرهای جنوب، شهرهای شرق و شمال و بسیاری شهرهای دیگر میهن زیبایمان. ما هفت روز هفته، روزی ۲۴ساعت خواهیم جنگید، هم‌چنین در جبهه دیپلوماسی و سیاسیمان. تمرکز ما باید بر روی کی‌یف باشد. جایی که پایتخت ماست، جایی که نمی‌تواند تسلیم شود.

دشمن امشب تمام قدرت خود را در تمامی جبهه‌ها بکار می‌گیرد تا مقاومت ما را درهم بشکند. آن هم در وحشیانه‌ترین شکل ممکن. امشب آنها یورش می‌آورند. همه ما باید بدانیم امشب چه چیزی را پیش رو داریم. اما باید مقاومت کنیم. سرنوشت اوکراین همین الآن رقم خواهد خورد.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه گفت زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید کشورش طرح حمله روسیه را بهم زده است. وی از مردم روسیه خواست با فشار آوردن بر پوتین او را مجبور به توقف جنگ کنند.

 

مقاومتهای مردمی در اوکراین

بر اساس گزارشهای رسانه‌های خبری مقاومت گسترده مردمی در سراسر اوکراین در برابر حملات نظامی روسیه شکل گرفته است

گارد ملی اوکراین با انتشار ویدئویی از مقاومت مردم در مقابل تانکهای روسی گفت: این یک نمونه از کارکردهای کوکتل مولوتف است که نشان می‌دهد چگونه مردم عادی پذیرایی گرم و آتشینی از ارتش روسیه به‌عمل آوردند. مردم کی‌یف به سخت‌ترین شکل ممکن با اشغالگران برخورد کردند. مردم اوکراین شما بی‌نظیرید.

 

مواضع روسیه

از سوی دیگر رویترز گزارش داد کرملین روز شنبه اوکراین را متهم کرد که با امتناع از مذاکره به طولانی کردن درگیری نظامی ادامه می‌دهد.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین طی یک تماس تلفنی به خبرنگاران گفت: در ارتباط با مذاکرات مورد انتظار، رئیس‌جمهور روسیه بعدازظهر دیروز دستور تعلیق پیشروی نیروهای اصلی فدراسیون روسیه را صادر کرد. اما حمله به اوکراین روز شنبه پس از توقف روز جمعه از سر گرفته شد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد حداکثر تلاش خودمان را می‌کنیم که خساراتی به غیرنظامیان وارد نشود ما شهرها را هدف قرار نمی‌دهیم.

رویترز هم‌چنین نوشت روسیه روز شنبه اعلام کرد در واکنش به تحریم‌ها حریم هوایی خود را به روی پروازهای بلغارستان، لهستان و جمهوری چک می‌بندد.

مواضع سایر کشورها

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: ائتلاف ناتو برای اولین بار نیروی واکنش سریع خود را برای تقویت جناح شرقی و در برابر تهاجم روسیه به اوکراین مستقر می‌کند.

آمریکا آمادگی خود را برای اعزام امکانات نظامی برای تکمیل نیروهای دفاعی ناتو اعلام نمود. سخنگوی پنتاگون ضمن تأیید این خبر گفت: ایالات متحده بیش از ۱۲هزار نیروی نظامی خود را در وضعیت «آمادگی برای اجرای دستورات» قرار داده است
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد که ایالات متحده ۳۵۰میلیون دلار کمک نظامی اضافی برای مقابله با تهاجم روسیه به اوکراین می‌دهد.
بلینکن در بیانیه‌یی گفت: «این بسته شامل کمکهای دفاعی مرگبار بیشتر برای کمک به اوکراین برای مقابله با تهدیدهای زرهی، هوابرد و سایر تهدیدهایی است که اکنون با آن مواجه است».

رویترز هم‌چنین خبر داد روز شنبه وزارت دفاع چک اعلام کرد دولت این کشور ارسال محموله‌ای حاوی تسلیحات، مهمات سلاحهای سنگین، از جمله دوازده‌هزار گلوله توپ ۱۲۰میلیمتری، ۱۰میلیون لیتر گازوییل و ۲.۵(دو و نیم) میلیون لیتر سوخت هواپیما، مجموعاً به ارزش بیش از دوازده میلیون دلار را برای کمک به دفاع اوکراین در مقابل تهاجم روسیه تصویب کرده است. این محموله هم‌چنین شامل سلاحهای خودکار، تفنگهای تهاجمی و انواع دیگری از سلاحهای سبک می‌شود

 

رویترز به‌نقل از سخنگوی ارتش فرانسه گفت: فرانسه تصمیم گرفته است تجهیزات نظامی دفاعی بیشتری به اوکراین ارسال کند. هم‌چنین موضوع ارسال تسلیحات تهاجمی نیز درست بررسی است.
یک مقام دولتی فرانسه به رویترز گفت: پلیس دریایی فرانسه روز شنبه یک کشتی را که مقامات گمان می‌کنند متعلق به یک شرکت روسی است بر اساس تحریم‌های اتحادیه اروپا توقیف کرد.

ماریوس اسکودیس وزیر حمل و نقل لیتوانی روز شنبه گفت که کشورهای بالتیک لتونی، استونی و لیتوانی توافق کرده‌اند که حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسیه ببندند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا طی یک پیام ویدئویی حمایت خود را از مردم اوکراین اعلام کرد و افزود که در تماس مستمر یا رئیس‌جمهور این کشور می‌باشد.

 

رویترز روز شنبه به‌نقل از نخست وزیر لیتوانی گفت کشورهای غربی به تحریم روسیه از سیستم مالی سوئیفت نزدیک می‌شوند. وی گفت: هدف ما سرعت در اتخاذ این تصمیم است. من نمی‌توانم تاریخ دقیقی برای آن بدهم، اما آنچه که می‌شنوم حاکی از این است که هیچ مخالفت جدی برای تحریم روسیه از سوئیفت وجود ندارد.

رویترز در گزارشی درباره تحریم‌ها علیه روسیه نوشت: تحریم‌های بانکی اروپا و آمریکا تاکنون نزدیک به ۸۰درصد سرمایه‌های بانکی روسیه را هدف قرار داده‌اند.

 

اجلاس شورای امنیت: شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه ۶اسفند به‌منظور رأی‌گیری در مورد پیشنویس قطعنامه محکومیت حمله روسیه به اوکراین با ریاست دوره‌ای روسیه تشکیل جلسه داد. در جریان رأی‌گیری، روسیه این پیشنویس را وتو کرد در حالی‌که چین به آن رأی ممتنع داد. حرکتی که از دیدگاه کشورهای غربی نشان‌دهنده ایزولاسیون جهانی روسیه است.

هند و امارات متحده عربی نیز از جمله کشورهایی بودند که به این پیشنویس رأی ممتنع دادند. اما یازده عضو دیگر شورای امنیت به نفع این قطعنامه رأی دادند.

پس از پایان این اجلاس آنتونیو گوترز دبیرکل ملل متحد، نماینده دائمی اتحادیه اروپا در شورای امنیت، نماینده آمریکا در ملل متحد، و نمایندگان دائمی فرانسه و ایرلند طی کنفرانسهای خبری جداگانه‌ای ضمن انتقاد از آنچه که «سوء استفاده روسیه از حق وتو» نامیدند، بر ارجاع پیشنویس قطعنامه محکومیت حمله روسیه به مجمع عمومی تأکید کردند. انتظار می‌رود این پیشنویس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که ۱۹۳کشور عضو آن هستند به رأی گذاشته شود.

 

تظاهرات ضدجنگ

خبرگزاری رویترز روز ۶اسفند از ادامه تظاهرات و اعتراضات علیه جنگ در شهرهای روسیه خبر داد. رویترز از جمله گفت در شهر سنپیترزبورگ، زادگاه پوتین، هزاران تن با سر دادن شعارهایی علیه اشغال اوکراین و ادامه جنگ در مرکز شهر دست به اعتراض زدند.

تظاهراتهای اعتراضی علیه حمله روسیه به اوکراین هم‌چنین در کشورهای آمریکای لاتین، انگستان، ایرلند و گرجستان نیز برگزار شد.
 

تلویزیون «گلوبال نشنال» کانادا در گزارشی تحت عنوان «دموکراسی مورد حمله قرار گرفته» گفت:

به‌رغم تعادل نابرابر بین دو طرف، بسیاری از مردم اوکراین حاضر به ترک صحنه نیستند. این مرد برای رفتن به جبهه با خانواده خود وداع می‌گوید. در میان مردم نشانه‌های عمیق مبارزه طلبی دیده می‌شود. کسانی که حاضر به تسلیم نیستند...

در این جزیره متعلق به اوکراین در دریای سیاه یک کشتی جنگی روسی محافظین مرزی اوکراینی را تهدید کرد که سلاحهای خود را زمین گذاشته و تسلیم شوید و در برابر پاسخ منفی مرزبانان اوکراینی که «بروید گم شوید» جزیره بمباران شد و ۱۳ مرزبان اوکراینی کشته شدند.

تلویزیون گلوبال نشنال کانادا افزود، مردم در سراسر این کشور مقاومت و نبرد را در برابر تسلیم و فرار انتخاب کرده‌اند...

این زن که خانه‌اش توسط ارتش روسیه بمباران شد، در حالی‌که خرده‌های شیشه را جمع می‌کند زیر لب سرود ملی اوکراین را می‌خواند (تلویزیون «گلوبال نشنال» کانادا ۷ اسفند۱۴۰۰).

 

رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید جامعه جهانی مردم ما را تنها گذاشته تا به تنهایی بجنگند. زلنسکی این ویدیو را در کنار فرماندهان ارشدش روی شبکه‌های اجتماعی گذاشته و می‌گوید برای جنگیدن در کیف باقی خواهند ماند.

زلنسکی: «نیروهای ما حضور دارند. مردم ما هستند. همه ما اینجا هستیم تا از استقلالمان دفاع کنیم و وضعیت به همین صورت ادامه خواهد یافت».

مقامات اوکراین می‌گویند ۱۸هزار سلاح جنگی به داوطلبان برای جنگیدن با روسیه داده شده است.

گلوبال نشنال افزود: به‌نظر می‌رسد مقاومت در اوکراین به‌صورت هسته‌های پراکنده شکل گرفته است. آنچه معلوم است این است که اوکراین در برابر نیروهای روسیه سلاح لازم برای جنگیدن را ندارد. مردم اوکراین در نقاط مختلف هسته‌های مقاومت ایجاد کرده‌اند. شهروندان اقدام به خرید سلاح کرده و در حال گرفتن آموزش پایه‌های نظامی هستند (تلویزیون گلوبال نشنال ۶ اسفند۱۴۰۰).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/da85f216-8c66-40a4-9815-1eb553847555"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات