728 x 90

جنگ در اوکراین؛ مقاومت ارتش و مردم، ادامه بحران بین‌المللی - یکشنبه ۱۵ اسفند

جنگ در اوکراین مقاومت ارتش و مردم ادامه بحران بین‌المللی
جنگ در اوکراین مقاومت ارتش و مردم ادامه بحران بین‌المللی

سرهنگ والری چیبینیو Valeriy Chibineev سی و چهار ساله در جریان جنگ اوکراین در شهر گاستومل در نزدیکی کی‌یف کشته شد. در اولین روزهای آغاز جنگ، نیروهای روسیه تهاجم سنگینی را برای تسخیر فرودگاه گاستومل در نزدیکی کی‌یف آغاز کردند. شهردار گاستومل طی بیانیهای گفت: سرهنگ والری چی.بی.نیف به همراه نیروهای اندک خود چندین روز در فرودگاه گاستومل در مقابل نیروهای روسیه کردند و سرانجام همگی در دفاع از استقلال میهن جان خود را فدا کردند.

در بیانیه شهردار گاستومل همچنین ذکر شده است که سرهنگ چی.بی.نیف از جمله فرماندهان دلیری بود که در سال ۲۰۱۶ در جنگ کریمه به خاطر شجاعت و کیفیت بسیار بالای فرماندهی، به اخذ مدال طلایی قهرمان ملی نائل شده بود.

 

ادای احترام مردمی به ویتالی ساپیلو فرمانده تانک، ویتالی در دفاع از پایتخت اوکراین که دهها فروند خودرو و تجهیزات نظامی را منهدم ومتوقف و جان خودش را فدا کرد

 

صحنه‌هایی از مقاومتهای مردمی

روزنامه پراودای اوکراین خبر داد سرویس امنیتی و ضد جاسوسی اوکراین SBU یکی از اعضای تیم مذاکره کننده اوکراینی با روسیه بنام دنیس کری‌یف Kereyev را به جرم جاسوسی برای روسیه دستگیر و اعدام کرده است. وی از جمله افرادی بود که به نمایندگی از جانب دولت اوکراین در گفتگوهای دیپلوماتیک با روسیه در منطقه هومل Homel واقع در مرز اوکراین با بلاروس شرکت داشت. مقامات امنیتی گفتند شواهد بسیار موثق به دست آمده از کری‌یف، از جمله ضبط مکالمات تلفنی مقامات دفاعی، جرم او را تأیید میکرد. (پراودا اوکراین اسفند ۱۴۰۰)

 

روز یکشنبه ۱۵ اسفند رییس ستاد ارتش اوکراین اعلام کرد، از آغاز حمله روسیه به اوکراین تا کنون بیش از یازده هزار تن از نیروهای ارتش روسیه کشته شدهاند. (خبرگزاری رویترز ۱۵ اسفند ۱۴۰۰)

 

همزمان ارتش اوکراین اعلام کرد آمادگی کامل برای مقابله با حمله احتمالی نیروهای روسیه به شهر کی‌یف پایتخت اوکراین را دارد. رویترز به نقل از یکی از فرماندهان ارتش اوکراین گفت: نیروهای اوکراین با تجهیزات کامل در مواضع دفاعی خود مستقر هستند و آمادگی رویارویی با نیروهای روسیه در صورت نفوذ آنها به شهر کی‌یف را دارند.

 

از سوی دیگر خبرگزاری تاس به نقل از سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت نیروهای این کشور تا کنون بیش از ۲۲۰۰عملیات علیه اهداف نظامی در اوکراین انجام داده‌اند که طی آن ۶۹ هواپیما بر روی زمین و ۲۴جنگنده اوکراینی حین پرواز از بین رفته‌اند. وی افزود از آغاز حمله روسیه به اوکراین تا کنون ۲۰۲۳ زیرساخت نظامی مورد هدف قرار گرفته که شامل ۷۶ مرکز فرماندهی و ارتباطی و ۷۱ ایستگاه رادار می شود. (خبرگزاری تاس ۱۵ اسفند ۱۴۰۰)

 

بنا به گزارش پراودای اوکراین، مقاومت در شهر خارکیف همچنان ادامه دارد و نیروهای روسیه قادر به تسخیر کامل این شهر نشده‌اند. نبردهای سنگین تا شنبه شب ۱۴ اسفند در منطقه دنیپرو پتروفسک ادامه داشت و تهاجم نیروهای روسیه برای تسخیر شهر بالاکلیا در حومه خارکیف به شکست انجامید.

شب گذشته اوضاع شهر کی‌یف نسبتاً آرام بود اما تجمع وسیع نیروهای روسیه در اطراف کی‌یف، ایپرین، بوچا، هوستومل و تلاش آنها برای نفوذ به این مناطق مشاهده می‌شود. بنا به گفته این منبع، اوضاع در مناطق جنوبی که تحت آتشباری و بمبارانهای سنگین نیروهای روسیه قرار دارند بسیار وخیم گزارش شده است.

نیویورک تایمز روز یکشنبه با درج آخرین تحولات سیاسی و نظامی جنگ اوکراین نوشت: ولادیمیر پوتین هشدار داد هر کشوری که در اوکراین منطقه پرواز ممنوع اعلام کند دشمن جنگی محسوب خواهد شد.

نیویورک تایمز افزود: روسیه در رسیدن به اهداف نظامی خود در حمله به کی‌یف با مشکلاتی مواجه است، اما در مناطق جنوبی اوکراین پیشرفتهای چشمگیری داشته‌اند.

بنا به گزارش نیویورک تایمز توافق شده بود از ساعت ده صبح روز شنبه با اعلام یک آتش‌بس محدود، کریدور انسانی در شهر ماریوپل برای انتقال غیر نظامیان به بیرون از شهر با کمک ستونهای امداد رسانی صلیب سرخ انجام شود. اما این عملیات از همان آغاز با آتشباری نیروهای روسیه به شکست انجامید. شهردار ماریوپل گفت امدادگران هنوز قادر به اعلام تعداد کشته شدگان و یا کمک به مجروحین نیستند. (نیویورک تایمز ۱۵ اسفند ۱۴۰۰)

 

مقامات نظامی انگلستان روز یکشنبه با مقایسه تاکتیک‌های روسیه در جنگ اوکراین با تاکتیک‌های مورد استفاده آنها در جنگ چچن و سوریه، گفتند، نیروهای روسی در اوکراین پس از اینکه با مقاومت غیرمنتظره مردم این کشور مواجه شدند، شهرها را بمباران کرده و آنها را به شدت آسیب می‌رسانند.

وزارت دفاع انگلستان تأکید کرد، نیروی مقاومت اوکراین هنوز هم نیروهای روسیه را غافلگیر می‌کند و روس‌ها به هدف شکستن روحیه مقاومت، مناطق پرجمعیت از جمله شهرهای خارکیف، چرنیهوف و ماریوپل را هدف قرار می‌دهند. (تلگرام یورونیوز فارسی ۱۵ اسفند ۱۴۰۰)

 

به‌دنبال رد تقاضای زلنسکی برای اعمال منطقه پرواز ممنوع از جانب کشورهای اروپایی و آمریکا، وی شنبه شب ۱۴ اسفند در یک پیام ویدئویی خطاب به مردم اوکراین تأکید کرد عزم و اراده و وحدت مردم، نیروهای روسیه را عقب خواهد راند. وی در این پیام گفت: مردم ما و میهن ما عقب نخواهد نشست. تسلیم نشوید، دست از مقاومت برندارید. شما بودید که بر سر اشغالگران فریاد زدید «برگرد به خانه‌ات». وی همچنین خطاب به ساکنان شهرهای اشغال شده گفت: روی سخن من با شما مردم شهرهای اشغال شده و تمام کسانی است که صدای مرا می‌شنوند و هنوز تبلیغات مسموم خاطرههایشان را پاک نکرده و ترس و وحشت چشمهایشان را نبسته است.

زلنسکی ضمن تشویق مردم به تظاهرات و اعتراض در شهرهای اشغالی گفت: هر وجب از خاک ما که با اعتراض و تحقیر دشمن آزاد میشود، قدمی رو به جلو و گامی بسوی پیروزی است. (خبرگزاری رویترز ۱۵ اسفند ۱۴۰۰)

 

زلنسکی طی سخنانی در روز نهم جنگ اوکراین خطاب به مردم این کشور گفت: ... ما ۹روز تاریک را تحمل کرده‌ایم. ما به این تهاجم با قهرمانی پاسخ داده‌ایم، با همبستگی و همکاری متقابل در اوکراین پاسخ دادیم.

من این را مشخصاً می‌گویم بی برو برگرد با مقاومت، فارغ از آنکه وضعیت اکنون چه باشد بطور استراتژیک همه چیز روشن است.

 

من می‌بینم که چگونه مردم اوکراین در کنار کشورمان می‌مانند، حتی در زمانی که موقتاً خود را در تاریکی می یابند. مهاجمان فکر می‌کردند می‌توانند مردم اوکراین را به تسلیم وادارند.

این سنت ماست تا خاطرهٔ ابدی هر آنکس که بخاطر اوکراین جان باخت را بزرگ بداریم.

آیا این ناتویی است که ما می‌خواستیم! آیا این است اتحادی که شما می‌سازید!؟ امروز رهبری این اتحاد برای بمباران بیشتر شهرهای اوکراین با رد منطقه پرواز ممنوع چراغ سبز می‌دهد.

شما نمی توانید ما را با لیترهای سوخت، ما بازای ریختن خونمان برای اروپای مشترک و برای آزادی مشترکمان بخرید.

تا زمانیکه چشممان سیاهی برود خواهیم جنگید، زیرا ما رزم آوران روشنایی هستیم و امروز هیچکس در روی زمین نیست که بگوید این مسیری رقت‌بار است.

ما به مبارزه‌مان ادامه می‌دهیم. ما ازکشورمان حفاظت خواهیم کرد، ما سرزمین مان را آزاد خواهیم کرد. با قدردانی از تمامی قهرمانانمان.... (تلگرام اوکراین همین الان ۱۳ اسفند ۱۴۰۰)

 

زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در یک تماس تلفنی با ادی راما نخست وزیر آلبانی از کمکها و حمایت عملی آلبانی قدردانی کرده و گفت ما هر کاری از دستمان بر می‌آید برای پایان دادن به جنگ انجام می‌دهیم.

ادی راما نیز گفت: من به رئیس جمهور اوکراین تحسین و همبستگی مردم آلبانی و همچنین کوزوو را به او و مقاومت اوکراین ابراز داشتم و تأکید کردم که از اراده کامل برای انجام هر کاری در مقیاس خودمان برای پیروزی اوکراین برخورداریم. (تاپ چنل آلبانی ۱۴ اسفند ۱۴۰۰)

 

زلنسکی رئیس جمهور اوکراین همچنین اعلام کرد در تماس با ایلان ماسک رئیس مؤسسه اسپیس-ایکسSpaceX وی توافق کرد هفته آینده ترمینالهای بیشتری برای استفاده از اینترنت ماهوارهای در اختیار دولت اوکراین قرار دهد. زلنسکی گفت این پشتیبانی بسیار با ارزشی از جانب ایلان ماسک بود. همزمان ایلان ماسک روز شنبه به کاربران اکراینی هشدار داد بشقابهای ماهوارهای را در اماکنی دورتر از جمعیت قرار دهند زیرا ممکن است هدف حمله‌های نظامی قرار بگیرند. (رویترز ۱۵ اسفند۱۴۰۰)

 

 

بایدن، رئیس جمهور آمریکا عصر روز شنبه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در یک تماس تلفنی، گفتگو کرد

بایدن خاطرنشان کرد که دولت او در حال افزایش کمک‌های امنیتی، بشردوستانه و اقتصادی به اوکراین است و از نزدیک با کنگره برای تأمین بودجه بیشتر همکاری می کند. (سایت کاخ سفید ۱۴ اسفند ۱۴۰۰)

 

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، روز شنبه در کرملین با ولادیمیر پوتین دیدار کرد تا در مورد جنگ در اوکراین گفتگو کند و پس از آن با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین تلفنی گفتگو کرد. (خبرگزاری رویترز ۱۴ اسفند ۱۴۰۰)

 

به گزارش رویترز آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه با دیمترو کوله‌با، وزیر خارجه اوکراین در مرز لهستان و اوکراین دیدار کرد. در این دیدار طرفین پیرامون تلاش کشورهای غربی برای حمایت از اوکراین و ایزولاسیون بین‌المللی روسیه گفتگو کردند. این دیدار در کمپ پناهندگی آوارگان اوکراینی در مرز لهستان صورت گرفت. (خبرگزاری رویترز ۱۵ اسفند ۱۴۰۰)

 

یک گروه از سناتورهای آمریکایی حمایت خود را از اوکراین اعلام کرده و شجاعت و قهرمانیهای مردم اوکراین در مقابل تهاجم ارتش روسیه را مورد تقدیر قرار دادند. آنها همچنین خواستار انجام اقداماتی از جانب آمریکا و متحدانش فراتر از تحریمهای اقتصادی شدند. (تلویزیون سی اسپن ۱۳ اسفند ۱۴۰۰)

 

شهردار آلبانی روز یکشنبه اعلام کرد نام خیابانی در تیرانا پایتخت آلبانی را که سفارت‌های روسیه و اوکراین در آن واقع شده‌اند به اوکراین آزاد تغییر می‌دهد تا به مقاومت اوکراین در برابر جنگ احترام بگذارد. (خبرگزاری رویترز ۱۵ اسفند ۱۴۰۰)

 

شهرهای مختلف جهان همچنان شاهد تظاهرات در اعتراض به حمله به اوکراین و در همبستگی با مردم این کشور است.

در مسکو پلیس ۱۷۰۰تظاهر کننده و در سن پترزبورگ ۷۵۰ نفر معترض به جنگ در اوکراین را دستکیر کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3c34f652-392e-40bb-b67d-6a9e78a79856"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات