728 x 90

جنگ در اوکراین مقاومت ارتش و مردم ادامه بحران بین‌المللی - پنجشنبه ۱۹ اسفند

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

صبح پنجشنبه ۱۹ اسفند مذاکرات سه‌جانبهٔ وزیران خارجهٔ روسیه و اوکراین که با حضور وزیر خارجهٔ ترکیه در آنتالیای ترکیه برگزار شد، پس از یک ساعت و نیم گفتگو بدون رسیدن به نتیجه به پایان رسید.

دیمیترو کولیبا وزیر خارجه اوکراین گفت موفقیت این گفتگوها به این بستگی دارد که کرملین چه دستورالعمل و رهنمودی به لاورف داده است. لیستی که لاوروف ارائه داد به‌معنی تسلیم شدن اوکراین بود که البته ما هرگز تسلیم نمی‌شویم. وی افزود: متقابلاً اوکراین از روسیه خواستار یک آتش‌بس ۲۴ ساعته برای انتقال کمکهای بشردوستانه، خارج شدن نیروهای روسیه از خاک این کشور شامل کریمه و منطقه دمباس (دونتسک و لوهانسک) شد.

به‌این ترتیب گفتگوهای وزیران خارجهٔ روسیه و اوکراین بدون نتیجه پایان یافت. البته دو طرف با ادامهٔ گفتگوها موافقت کردند. (خبرگزاری فرانسه: ۱۹ اسفند)

رویترز در گزارشی نوشت جنگ روسیه در اوکراین با وجود هزاران کشته، بیش از دو میلیون نفر پناهنده و هزاران نفر در شهرهای محاصره شده زیر بمباران بی‌امان، در حالی وارد سومین هفته شده که به هیچ‌یک از اهداف اعلام شده دست نیافته است.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای این کشور تاکنون ۲۹۱۱فقره از تأسیسات و زیرساختهای نظامی اوکراین را از بین برده است. علاوه بر این نیروهای روسیه چند منطقه در حوالی شهر تحت محاصره ماریوپل را به کنترل خود درآورده‌اند. (رویترز: ۱۹ اسفند۱۴۰۰)

هیأت ستاد ارتش اوکراین اعلام کرد که شمار تلفات نظامیان روسیه از ابتدای جنگ به‌بیش از ۱۲هزار تن بالغ می‌شود. هم‌چنین در همین مدت ۳۳۵تانک، ۱۱۰۵خودرو نظامی، ۲۰۸ دستگاه توپخانه یا ضدهوایی منهدم شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حمله هوایی روسیه به بیمارستان کودکان شهر در محاصره ماریوپل آسیب جدی وارد کرد.

نظامیان روسی چند بمب بر روی ساختمان این بیمارستان ریخته‌اند و میزان تخریب و خسارت‌های وارد شده به آن بسیار زیاد است.

فرماندار منطقه جنوبی «دونتسک» گفت: ۱۷ مجروح در میان کارکنان بیمارستان وجود دارد (خبرگزاری فرانسه، دویچه وله – ۱۹اسفند۱۴۰۰).

 

 

 

 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در چهاردهمین روز تهاجم در پیامی به مردم کشورش و به جهان گفت: کاری که اشغالگران با ماریوپل کردند، فراتر از جنایت جنگی است. بمباران یک بیمارستان زایشگاه یک نسل‌کشی است. اروپاییها باید تحریم‌ها علیه روسیه را تشدید کنند

سازمان عفو بین‌الملل نیز روز چهارشنبه ۹مارس اعلام کرد، حمله هوایی روسیه به چرنیکف که منجر به کشته شدن ۴۷نفر شد، جنایت جنگی محسوب می‌شود (تلگرام آخرین اخبار اوکراین ۱۹اسفند۱۴۰۰).

سرگیی لاورف وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سؤالی درباره بمباران بیمارستان کودکان در ماریوپل می‌گوید: رسانه‌های غربی هر دو طرف را در مورد این موضوع مطرح نکرده‌اند.

از سوی دیگر سخنگوی کرملین گفت تحقیقاتی را در مورد بمباران بیمارستان کودکان در ماریوپل  توسط ارتش روسیه، دنبال خواهد کرد.

دیمیترو کولیبا، وزیر خارجه اوکراین روز چهارشنبه از روسیه خواست تا اجازه تخلیه غیرنظامیان از شهر محاصره شده ماریوپل را از طریق یک کریدور بشردوستانه بدهد.

الکسی آرستویچ مشاور رئیس‌جمهور اوکراین روز پنجشنبه گفت که روسیه عمداً از تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل جلوگیری می‌کند زیرا نتوانسته این شهر بندری استراتژیک دریای سیاه را تصرف کند.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین نیز گفت که کاروان کمکهای بشردوستانه که تلاش می‌کرد تا به شهر محاصره شده ماریوپل برسد، روز پنجشنبه به‌دلیل درگیریها به عقب برگشت.

روز پنجشنبه سازمان جهانی مهاجرت، وابسته به سازمان ملل متحد در سایت رسمی خود اعلام کرد تاکنون بیش از ۲.۳ میلیون (دو و سه دهم میلیون) شهروند غیرنظامی خاک اوکراین را ترک کرده‌اند که از میان آنها ۱۱۲هزار تن اتباع کشورهای دیگر می‌باشند. (سایت سازمان ملل: ۱۹اسفند۱۴۰۰)

روز چهارشنبه سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با اشاره به ملاقات وزیر دفاع این کشور با همتای لهستانی خود اعلام کرد؛ آمریکا از انتقال هواپیمای جنگنده به نیروی هوایی اوکراین حمایت نمی‌کند، به‌نظر ما بهترین راه پشتیبانی از اوکراین به‌منظور دفاع از خود تأمین سلاحها و سیستمهایی است که بیشترین نیاز آنها برای مقابله با تهاجم روسیه است. به‌طور مشخص سلاحهای ضدتانک و دفاع ضدهوایی. اضافه کردن به توان هوایی اوکراین و ارسال جنگنده‌های میگ-۲۹ به آنجا، به عقیده جامعه اطلاعاتی می‌تواند باعث تشدید تنشها به‌خصوص میان روسیه و کشورهای ناتو شود (وزارت دفاع آمریکا ۱۹اسفند ۱۴۰۰).

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بحران اوکراین اجلاس سران اتحادیه اروپا به ریاست ماکرون در کاخ ورسای در پاریس را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. یک مقام ریاست‌جمهوری فرانسه گفت: «اولویت اول ما ارسال یک پیام سیاسی به اوکراین است که اوکراین به خانواده اروپایی تعلق دارد». . (خبرگزاری فرانسه ۱۹اسفند۱۴۰۰). .

رویترز گزارش داد اتحادیه اروپا در اعتراض به اظهارات «غیرقابل قبول» روسیه، خروج نمایندگانی از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز چهارشنبه را رهبری کرد... سفیر اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «ما تجاوز نظامی روسیه به اوکراین و تهدیدات هسته‌یی ناشی از آن برای امنیت تأسیسات اوکراین را به‌شدت محکوم می‌کنیم».

 

علاوه بر این کمیسیون اتحادیه اروپا روز چهارشنبه از توافق کشورهای عضو برای اتخاذ تحریم‌های هدفمند بیشتر علیه بلاروس استقبال می‌کند.

این تحریم‌ها شامل ممنوعیت استفاده از ارائه خدمات سوئیفت مشابه مواردی که علیه روسیه اعمال شده، علیه سه بانک بلاروس و شرکتهای تابعه آنها می‌باشد. (سایت کمیسیون اتحادیه اروپا: ۱۸ اسفند۱۴۰۰)

اوج همبستگی پایتخت اوکراین در دفاع از کشورشان!

در حالی که کی‌یف پایتخت اوکراین در معرض تهاجم روسیه است، یک گروه ارکستر سمفونیک اوکراین روز چهارشنبه سرود ملی این کشور را در مرکز کی‌یف و بی‌اعتنا به پیشروی سربازان روس اجرا کرد!

هزاران نفر از ساکنان ملیتوپل مجدداً علیه اشغال این شهر تظاهرات کردند. مردم از اول مارس هر روز به تظاهرات مسالمت‌آمیز ادامه می‌دهند. هزاران نفر که پرچمهای اوکراین را در دست دارند، سرود ملی را در میدان مرکزی ملیتوپل می‌خوانند (تلگرام آخرین اخبار اوکراین ۱۹اسفند۱۴۰۰).

 

/

 

 پیوستن مبارزان بلاروس به مردم اوکراین در جنگ با اشغالگران روسی

اوکراین اعلام کرد، تمامی مبارزانی که از کشورهای دیگر در اوکراین بر علیه روسها می جنگند، تابعیت اوکراین را دریافت می کنند.


 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/34218fe6-b45a-4e64-af46-caf4f0e8e23b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات