728 x 90

جنگ در اوکراین مقاومت ارتش و مردم ادامه بحران بین‌المللی میان پرده - شنبه ۲۱ اسفند

اوکراین
اوکراین

به گزارش رویترز، رسانه‌های محلی اوکراین گزارش دادند که آژیرهای حمله هوایی بامداد روز شنبه در اکثر شهرهای اوکراین شنیده شد.

به گفته خبرگزاری فرانسه نیروهای روسیه روز جمعه به سمت کی یف پیشروی کردند و مناطق غیرنظامی در دیگر شهرهای اوکراین را مورد حمله قرار دادند.

مقامات اوکراینی گفتند که گلوله‌باران شدید و تهدید حملات هوایی روسیه، تلاشها برای تخلیه غیرنظامیان از شهرهای محاصره شده را به خطر انداخته است.

در همین حال مقامات اوکراینی از کشته شدن سومین ژنرال ارتش روسیه در جریان جنگ خبر می‌دهند

گزارشات حاکی است که اوکراین برای ممانعت از پیشروی نیروهای روسیه به سمت کی‌یف با باز کردن آب، زمین اطراف کی‌ف را گل آلوده کرده و منانع پیشروی و حرکت تانکها و خودروهای سنگین نظامی روسیه شدند. خدمه تانکهایی که در گل ماندند، تانکها را رها کرده و فرار کردند.

به گزارش رویترز، زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفت ۳۱گروه تاکتیکی گردان روسیه خنثی شده و از دور وضعیت رزمی خارج شده‌اند

زلنسکی تأکید کرد: ارتش روسیه بیشترین تلفات را در چند دهه اخیر داشته است.

 

به گفته رویترز، وزارت‌خارجه اوکراین روز شنبه اعلام کرد که نیروهای روسیه مسجد سلطان سلیمان را در شهر بندری ماریوپل در جنوب اوکراین که بیش از ۸۰بزرگسال و کودک از جمله شهروندان ترکیه در آن پناه گرفته‌اند را بمباران کردند

 

دیمترو کولیبا، وزیر خارجه اوکراین در توئیتی گفت: ارتش روسیه از همه طرفها به سوی نیروگاه هسته‌یی ژاپروژیا شلیک می‌کند. نیروگاه آتش گرفته است. اگر منفجر شود آثار مخرب آن ده برابر بدتر از چرنوبیل است. روسیه باید فوراً شلیک به این نیروگاه را متوقف کند و اجازه دهد تا مأموران آتش‌نشانی آتش را مهار کنند. (تلگرام آخرین اخبار اوکراین، توئیتر کولبا: ۲۱اسفند۱۴۰۰)

 

زلنسکی در یک پیام ویدیویی گفت: جنگ به‌یک نقطهٔ عطف استراتژیک رسیده، نمی‌توانم بگویم کی تمام می‌شود، اما می‌توانیم بگوییم که این کار را انجام خواهیم داد. &#۳۹; ما در حال حاضر به سمت هدف خود و پیروزی حرکت می‌کنیم. (رویترز ۲۱ اسفند۱۴۰۰)

زلنسکی هم‌چنین در پیامی در شانزدهمین روز جنگ اوکراین خطاب به مردم کشورش، گفت: این زمان ۴برابر بیشتر از مدتی است که دشمن برای تصرف برنامه‌ریزی کرده بود. (خبرگزاری آناتولی ۲۱اسفند۱۴۰۰)

 

رئیس‌جمهور اوکراین طی سخنانی خطاب به پارلمان لهستان گفت:

برادران و خواهران لهستانی با ما هستند. از روز اول جنگ مشخص شد که هیچ مرزی بین ما وجود ندارد.

من مطمئنم که با شما تا جایی که بتوانیم از آزادی دفاع خواهیم کرد.

اگر خدا بخواهد و در این جنگ پیروز شویم، پیروزی را با برادران و خواهران خود تقسیم خواهیم کرد. (تلگرام آخرین اخبار اوکراین: ۲۰اسفند۱۴۰۰)

 

جلسهٔ فوق‌العادهٔ شورای امنیت که به درخواست نمایندهٔ روسیه جمعه شب برگزار شد،

نمایندهٔ روسیه در شورای امنیت گفت اوکراین کشورش را به آزمایشگاه ارتقای سلاح بیولوژیک تبدیل کرده است. وزارت دفاع روسیه اکنون سندهایی دارد که در مناطق تحت حاکمیت اوکراین شبکه‌ای متشکل از دست کم ۳۰آزمایشگاه سلاح بیولوژیک وجود داشته که در آن آزمایشهای بسیار خطرناک در جریان بوده است با هدف تقویت میکروب بیماری طاعون.

نمایندهٔ دبیرکل ملل متحد در امور خلع‌سلاح بیولوژیک در این جلسه گفت که ملل متحد هیچ‌نشانه‌یی از وجود آزمایشگاههای سلاح بیولوژیک در اوکراین ندارد.

 

نمانیدهٔ آمریکا در شورای امنیت در سخنان خود ضمن تکذیب دعاوی نماینده روسیه گفت: احتمالاً روسیه یک حملهٔ غیرمعمول در اوکراین را برنامه‌ریزی می‌کند. ما نسبت به استفادهٔ روسیه از سلاح شیمیایی یا بیولوژیک در اوکراین نگرانیم.

نمایندهٔ انگلستان و نماینده فرانسه گزارشهای روسیه در مورد سلاح بیولوژیک در اوکراین را دروغپردازی و فریب جهان دانستند.

نمایندهٔ اوکراین نیز وجود سلاح بیولوژیک در اوکراین را تکذیب کرد.

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه کنفرانس سران ارو پا در ورسای گفت: به‌منظور ادامه حمایت از ارتش و مردم اوکراین، امروز اینجا در ورسای، به رهبران اروپایی پیشنهاد داده‌ام که کمک مالی خود را با ۵۰۰میلیون یورو دیگر افزایش دهند. ما با این اقدام بار دیگر بر حمایت تزلزل ناپذیر مان از اوکراین تأکید می‌کنیم (خبرگزاری فرانسه ۲۰اسفند۱۴۰۰).

 

در همین حال بانک توسعه چند جانبه چین فعالیت خود در روسیه را به‌حالت تعلیق درآورد. (خبرگزاری اوکراین ۲۴: ۲۰اسفند۱۴۰۰)

بعد از گوگل و فیس‌بوک، یوتیوب نیز سرویس تبلیغات خود را در روسیه متوقف کرد. (یوتیوب: ۲۱اسفند۱۴۰۰)

 

وال استریت ژورنال در مورد ادامه کمکهای انسان‌دوستانه به اوکراین نوشت

گارد ملی کالیفرنیا ارتش اوکراین را برای چندین دهه آموزش داده و اکنون از راه دور به این ارتش کمک می‌رساند. اعضای گارد ملی یک مرکز عملیات ۲۴ ساعته در ساکرامنتو برای کمک به سربازان در اوکراین به راه انداخته‌اند. (وال استریت ژورنال: ۲۱اسفند۱۴۰۰)

 

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8ea1522c-60e4-422f-bfad-071a54fb730f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات