728 x 90

جنگ در اوکراین مقاومت ارتش و مردم ادامه بحران بین‌المللی - جمعه ۲۰ اسفند

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

 

 

 

در شانزدهمین روز جنگ اوکراین، روسیه حملات خود را گسترش داده است به‌ویژه بمباران و موشک‌باران شهرها به‌شدت تشدید شده است

رویترز خبر داد نیروهای روسیه روز پنجشنبه سه مایل دیگر بسوی کی‌یف پیشروی کردند و اکنون فاصله آنها تا مرکز پایتخت پانزده کیلومتر است. همزمان ساکنان پایتخت به همراه نیروهای نظامی اوکراین دست به اقدامات پیشگیرانه نظامی از جمله کندن خندق و ایجاد سنگرهای مستحکم دست زدند.

به گفته رویترز تصاویر ماهواره‌یی حاکی از متفرق شدن ستون نظامی ۶۴کیلومتری نیروهای روسیه در اطراف پایتخت است. (رویترز-بلومبرگ ۲۰اسفند۱۴۰۰)

رئیس ستاد ارتش اوکراین گفت نیروهای کرملین روز گذشته تلاش کردند محاصره کی‌یف را از سمت شمال و غرب تنگ‌تر کنند. اما پیشروی آنها بسیار کند و در نقاطی کاملاً متوقف شد. وی گفت نیروهای اوکراین موفق شده‌اند کنترل روستاهای اطراف چرنیهیو که معبر ورود به پایتخت محسوب می‌شوند را به‌دست بگیرند.

بر اساس گزارش ارتش اوکراین، تاکنون: ۱۲هزار سرباز روسی کشته ۵۷هواپیما و ۸۳هلیکوپتر سرنگون شده و ۳۵۳تانک، ۱۲۵دستگاه توپ و ۱۱۶۵نفر بر زرهی و ۵۸ سکوی موشک‌انداز منهدم شده است. (توئیت کی‌یف ایندیپندنت ۲۰اسفند۱۴۰۰)

زلنسکی روز پنجشنبه اعلام کرد تنها در این روز بیش از چهل هزار نفر از شهروندان غیرنظامی‌توانستند از مناطق درگیری خارج شوند. بدین‌ترتیب این آمار طی دو روز گذشته به صدهزار تن افزایش یافته است.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت دفاع روسیه ضمن رد بمباران زایشگاه شهر ماریوپل ادعا کرد این کار توسط نیروهای اوکراین و به‌منظور مقصر جلوه دادن روسیه انجام شده است. مقامات شهر ماریوپل گفتند از زمان محاصره این شهر تاکنون ۱۳۰۰غیرنظامی در اثر بمباران جان خود را از دست داده‌اند.

 

زلنسکی پنجشنبه‌شب در یک پیام ویدئویی در پاسخ به اتهامات روسیه مبنی بر وجود تسلیحات بیولوژیک در اوکراین گفت: هرگز سلاح شیمیایی و یا تسلیحات کشتار جمعی در سرزمین من تولید نشده و توسعه نیافته است. حال اگر روسیه خیال بکار بردن چنین تسلیحاتی علیه ما را در سر دارد، شدیدترین تحریم‌ها نصیبش خواهد شد. (رویترز ۲۰اسفند ۱۴۰۰)

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا نیز درباره وجود تسلیحات شیمیایی و میکروبی در اوکراین گفت چنین دروغهایی نوعی زمینه‌چینی از جانب روسیه برای یک حمله جدید است که نگرانی ما را برانگیخته است. (وزارت‌خارجه آمریکا ۱۹ اسفند۱۴۰۰)

بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلستان نیز گفت، نگران است که مسکو درصدد سناریوسازی باشد و با اتکا به این داستان جعلی که اوکراین درصدد ذخیره‌کردن سلاحهای بیولوژیک آمریکا بود، بهانه‌یی برای توسل به تسلیحات شیمیایی درست کند. (تلگرام آخرین اخبار اوکراین ۱۹ اسفند۱۴۰۰)

 

کنفرانس دو روزه سران اروپا در ورسای فرانسه روز پنجشنبه تشکیل شد این کنفرانس حذف تدریجی خرید نفت و گاز و ذغال‌سنگ از روسیه و هم‌چنین پذیرفتن اوکراین به اتحادیه اروپا را مورد بررسی قرار خواهد داد

در پایان روز اول این کنفرانس بیانیه‌یی صادر شد و اعلام شد که شورای اروپا از کمیسیون اروپا خواسته است تا نظر خود را در مورد درخواست پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا ارائه کند

در یک تحول دیگر مجلس سنای آمریکا ۱۳.۶ میلیارد دلار کمک به اوکراین را تأیید کرد (تلگرام آخرین اخبار اوکراین ۱۹اسفند۱۴۰۰).

 

رئیس‌جمهور روسیه در مورد حضور داوطلبان خارجی در جنگ اوکراین گفت، اگر کسانی داوطلبانه خواستار جنگیدن در کنار جدایی‌طلبان دونسک و لوهانسک هستند باید به آنها خوش‌آمد بگوییم

وزیر دفاع روسیه نیز اعلام کرد ۱۶هزار داوطلب از خاورمیانه آماده‌اند تا در کنار جدایی‌طلبان جنوب اوکراین وارد جنگ شوند

شورای امنیت سازمان ملل متحد امشب برای رسیدگی به درخواست روسیه درباره سلاحهای شیمیایی در اوکراین تشکیل جلسه می‌دهد. (تلگرام آخرین اخبار اوکراین ۱۹اسفند ۱۴۰۰)

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7eb96d20-bd9e-48a0-bc07-f434dc24930b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات