728 x 90

جنگ در اوکراین - تهدید اتمی انگلستان توسط روسیه

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

سخنگوی ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین روز دوشنبه در گزارش تحولات شصت و هشتمین روز جنگ اوکراین از جمله گفت: نیروهای اشغالگر طی بیست و چهار ساعت گذشته در همه جبهه‌ها دست به تقویت نیروهای خود زدند و در بعضی محورها مانند خارکیف تلاش کردند پیشروی کنند. منطقه خارکیف هم‌چنان زیر توپ‌باران و موشک‌باران مستمر قرار دارد. بخشی از نیروهای دشمن از ماریوپل به سمت شمال و به‌منظور تقویت جبهه‌های آن منطقه حرکت کردند. نیروهای روسیه هم‌چنین در منطقه خرسون تلاش کردند به سمت مراکز اداری و دولتی منطقه پیشروی کنند که با مقاومت نیروهای اوکراین روبه‌رو هستند.

طی روز گذشته واحدهای دفاع ضدهوایی اوکراین، ده فروند پهپاد اورلان-۱۰ روسیه را سرنگون کردند.

این منبع هم‌چنین افزود: طی بیست و چهار ساعت گذشته نیروهای روسیه در محور دونتسک-لوهانسک متحمل تلفات سنگینی شدند. در این محور ده رشته عملیات تهاجمی آنها توسط نیروهای اوکراین دفع شد که طی آن دو دستگاه تانک، هفت سامانه توپخانه، ۳۸نفر بر و خودروی زرهی و ده دستگاه خودروی تجهیزاتی و لجستیک ارتش روسیه منهدم شدند. (سایت ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین۱۲ اردیبهشت)

 

 

به گزارش روزنامه انگلیسی سان، در پی یک عقب‌نشینی عجولانه و سریع، فرمانده کل ارتش روسیه در اوکراین مجروح شد و به‌سرعت به مسکو منتقل گردید. این حادثه درست زمانی رخ می‌دهد که والری گراسیموف Valery Gerasimov همین چند روز پیش توسط پوتین موظف شده بود فرماندهی جنگ اوکراین را برعهده بگیرد.

والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه توسط پوتین به اوکراین اعزام شده بود تا شخصاً کنترل عملیات برای تصرف منطقه دونباس و شرق اوکراین برعهده بگیرد. این خبر هنوز توسط روسیه تأیید نشده است. اما وی که ۶۶ساله است، در ایزیوم، منطقه‌یی در خارکیف که مرکز درگیریهای شدید می‌باشد، مجروح شده است.

ژنرال آندری سیمانوف  ۵۵ساله ونهمین ژنرال کشته شدهٔ روسیه نیز در همین منطقه از پای درآمد. (روزنامه سان انگلیس۱۱ اردیبهشت)

 

 

فرماندار محلی خطوط مرزی اوکراین تأیید کرد آتش‌سوزی عظیمی در تأسیسات وزارت دفاع روسیه در این منطقه رخ داده است. گمان می‌رود یک انبار مهمات آتش گرفته است، اما هنوز واکنش رسمی از سوی روسیه نشان داده نشده است. یکی از اهالی مجروح شد و چندین ساختمان دیگر نیز آسیب دیده‌اند.

روزنامه انگلیسی دیلی میل آنلاین ضمن انتشار این خبر نوشت: در پی یک انفجار که صدای آن تا فاصله دوری شنیده شد، آتش‌سوزی در یکی از تأسیسات وزارت دفاع روسیه در نزدیکی مرز با اوکراین رخ داد (میل آنلاین: ۱۱اردیبهشت)

روز یکشنبه ۱۱اردیبهشت زلنسکی در یک پیام ویدئویی اعلام کرد بیش از صد نفر از غیرنظامیان محاصره شده در شهر ماریوپل با ایجاد یک کریدور انسان‌دوستانه از این شهر خارج شده‌اند. وی در این پیام از جمله گفت: «بالاخره پس از هفته‌ها مذاکره و تلاشهای بسیار، با انجام ملاقاتهای گوناگون با افراد مختلف، با دهها تماس تلفنی و ارائه پیشنهادات مختلف از طریق بسیاری کشورها، ما برای اولین بار از آغاز جنگ تاکنون توانستیم با به‌دست آوردن دو روز آتش‌بس در این منطقه، یک کریدور حیاتی را به جریان بیاندازیم. امروز توانستیم بیش از صد غیرنظامی، شامل زنان و کودکان را از کشمکشها و ستیزه‌جوییهای موجود در آزووتسال نجات بدهیم». وی در این پیام افزود: اولین گروه قرار است صبح سه‌شنبه به زاپوروژیا وارد شوند. امیدوارم این روند شکست نخورد. تیم ما برای دیدار آنها به زاپوروژیا خواهد رفت. از تمام کسانی که در ایجاد این اقدام انسان‌دوستانه عملاً شرکت داشتند سپاسگزارم، هم‌چنین از همه آنهایی که انجام مذاکرات را به عهده داشتند. (رویترز: ۱۱اردیبهشت)

 

 

سربازان ارتش اوکراین روز یکشنبه با خواندن دعا، عید فطر مسلمانان را جشن گرفتند. ستاد کل ارتش اوکراین ضمن انتشار ویدئوی این مراسم که در آن سربازان اوکراینی یک سرود مذهبی به‌نام «صلوات» را اجرا کرده‌اند، در پیام خود عید فطر را به همه مسلمانان جهان تبریک گفت و از حمایتهای همه برای احیای تمامیت ارضی اوکراین سپاسگزاری کرد (رویترز: ۱۱اردیبهشت).

روز یکشنبه لاوروف وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با یک تلویزیون ایتالیایی زبان در پاسخ به این‌که آیا هم‌چنانکه روسیه قبلاً اعلام کرده روز نهم ماه مه نقطه عطفی در پیروزی روسیه در اوکراین خواهد بود یا نه گفت این تاریخ که مصادف است با سالگرد پیروز روسیه در جنگ جهانی دوم، هیچ ارتباطی با عملیات روسیه در اوکراین ندارد. وی گفت: سربازان ما عملیات خود را بر پایه یک تاریخ مشخص نگذاشته‌اند. وی افزود: ما پیروزی خود را به شکلی رسمی جشن خواهیم گرفت، اما زمانبندی و سرعت چنین اتفاقاتی در اوکراین، به عواملی هم‌چون کاهش تهدیدات برای غیرنظامیان و سربازان روسیه مشروط است». (رویترز۱۱ اردیبهشت)

 

 

روز یکشنبه ۱۱اردیبهشت، آدام کینزنگر، نماینده ارشد مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوریخواه طی بیانیه‌ای اعلام کرد لایحه دو حزبی را به کنگره آمریکا تقدیم کرده است که طبق آن به دولت آمریکا اجازه می‌دهد از تمامیت ارضی اوکراین تحت شرایط خاصی دفاع کند. این لایحه که عنوان آن «مجوز استفاده از نیروی نظامی برای دفاع از متحدان آمریکا-قطعنامه ۲۰۲۲» می‌باشد، به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه می‌دهد نیروهای ارتش آمریکا را برای پاسخ به سناریویی که در آن روسیه از سلاحهای شیمیایی، بیولوژیک و یا هسته‌ای علیه اوکراین استفاده می‌کند، بکار بگیرد.

در بخشی از این لایحه آمده است: هدف قرار دادن غیرنظامیان، اعدامهای دسته‌جمعی و گزارشهای بی‌شماری از تعرض‌های جنسی توسط نیروهای روسیه مورد تحقیق و بررسی قرار نگرفته‌اند. ما باید برای پایان دادن به این جنایت اقدام کنیم. کلمات مهم هستند، اما عمل ما نیز مهم است. (سایت نماینده آدام کین‌زینگر۱۱ اردیبهشت)

 

 

رئیس تبلیغات روسیه تهدید کرد انگلستان را با بمب اتمی پوسایدن Poseidon که از زیردریایی اتمی شلیک خواهد شد، به اعماق دریا می‌فرستد و موج انفجار رادیو اکتیو آن به ۱۶۰۰ فوت خواهد رسید که در نتیجه آن انگلستان از روی نقشه جهان محو خواهد شد.

دیمیتری کیسلیوف Kiselyov که به سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه معروف است تهدید کرد انفجار این بمب اتمی زیردریایی قادر است موج انفجار رادیو اکتیو و یک سونامی به ارتفاع بیش از ۱۶۰۰ فوت (۵۰۰ متر) ایجاد کند و انگلستان را از روی نقشه کره زمین پاک کند.

دیلی آنلاین انگلستان که این خبر را منتشر کرد افزود: کیسلیوف این تهدید را بر پایه یک ادعای نادرست مبنی بر این‌که بوریس جانسون روسیه را تهدید به بمباران هسته‌یی کرده، توجیه نمود. هر چند در واقعیت این تهدیدها به‌دلیل حمایت قاطع انگلستان از اوکراین است. در حالی‌که جنگ اوکراین اکنون علیه ارتش روسیه چرخیده، رسانه‌های دولتی این کشور هفته گذشته چندین بار انگلستان را تهدید کردند که از سلاح اتمی علیه آن استفاده خواهند کرد. (میل آنلاین۱۲ اردیبهشت)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b2d00718-2c13-4ade-be98-37b572f2e310"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات