728 x 90

جنجال بر سر توافق رژیم ایران با عربستان در مورد کشته شدگان حادثه منا در سال۹۴

فاجعه منا - عکس از آرشیو
فاجعه منا - عکس از آرشیو

افشاگری مرتضی رکن آبادی برادر غضنفر رکن آبادی سفیر پیشین رژیم در لبنان که در حادثه منا در عربستان سعودی در سال۱۳۹۴ کشته شد، به جنجالی در میان باندهای حکومتی تبدیل شده است.

مرتضی رکن آبادی شب گذشته ۲۰مرداد۹۸ در مصاحبه با شبکه افق سپاه پاسداران گفت:

« مسئولان جمهوری اسلامی سال گذشته توافق‌نامه‌ای را در مذاکرات حج امضا کردند که بر اساس آن پذیرفته‌اند آنچه در منا اتفاق افتاد مقصرش ایرانی‌ها بودند تا بتوانند راه حج را باز کنند».

وی افزود: اسناد این توافق‌نامه را به‌زودی منتشر خواهد کرد.

مرتضی رکن آبادی گفت: مسئولان روی خون کشته شدگان منا پا گذاشته‌اند.

مقامهای رژیم آخوندی قبلاً اعلام کرده بودند ۴۶۵شهروند ایرانی در حادثه منا زیر دست و پا کشته شده‌اند.

 

به‌دنبال افشاگری مرتضی رکن آبادی هر کدام از باندهای حکومتی دیگر را متهم به این افتضاح می‌کنند. برخی نمایندگی خامنه‌ای در امور حج و برخی وزارت‌خارجه و جواد ظریف را مقصر می‌دانند.

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع با انتشار پیامی مسئولیت را متوجه علی قاضی‌عسکر، نماینده پیشین ولی‌فقیه در امور حج و زیارت کرد.

سایت حکومتی خبرآنلاین" نوشت:‌ با اطلاعاتی که به دست آورده، اگر مذاکراتی هم انجام شده باشد وزارت‌خارجه در آن نقشی نداشته و "حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت" مسئول و مجری مذاکرات بوده است".

علی قاضی عسکر نماینده خامنه‌ای برای پرده‌پوشی این افتضاح موضع‌گیری کرد و اظهارات مرتضی رکن آبادی را تکذیب کرد.

وی مدعی شد «در تفاهم‌نامه‌ حج ایران و عربستان دقیقاً ذکر شده است که مسأله منا باید روشن شود» و «حقوق» افراد کشته شده نیز باید «داده شود».

قاضی عسکر توضیح نداد اگر همه چیز در این توافق روشن شده است چرا متن کامل توافق را منتشر نمی‌کنند.

حسام‌الدین آشنا مشاور روحانی نیز ناگزیر به موضع‌گیری شد و روز دوشنبه از مرتضی رکن آبادی خواستار ارائه اسناد در این باره شد.

پدرام الوندی، از گردانندگان خبرگزاری رسمی رژیم ـ ایرنا نوشت مذاکرات در این باره با عربستان سعودی در نهاد دیگری انجام شده است نه وزارت‌خارجه.

 

حادثه سال ۹۴ منا مرگبارترین واقعه تاریخ حج خوانده می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c13fb4a3-7125-4034-83aa-38a390e13ab4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات