728 x 90

جاوید رحمان گزارشگر ملل متحد: رژیم ایران به اعدام نوجوانان ادامه می‌دهد

جاوید رحمان گزارشگر ویژه ملل متحد برای ایران
جاوید رحمان گزارشگر ویژه ملل متحد برای ایران

جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق‌بشری سازمان ملل ‌متحد در امور ایران، دومین گزارش خود را درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران منتشر کرده است.

این گزارش که بر اساس قطعنامه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل تهیه شده است، می‌گوید جاوید رحمان، بار دیگر از رژیم ایران می‌خواهد اجازه دهد برای انجام وظایفش، به ایران سفر کند.

گزارش جاوید رحمان می‌گوید نقض آزادی بیان و نقض حق زندگی، حق آزادی و حق دسترسی به محاکمه عادلانه در ایران ادامه دارد. مقامات قضایی رژیم ایران به مجازات اعدام، از جمله اعدام کسانی که در زمان ارتکاب جرم، کودک بوده‌اند متوسل می شوند

این گزارش می‌گوید مدافعان حقوق‌بشر، اعضای جوامع اقلیت، وکلا و روزنامه‌نگاران، هم‌چنان تحت آزار قرار دارند، دستگیر و بازداشت می‌شوند و تلاش برای ارعاب آنها ادامه دارد.

در این گزارش، گزارشگر ویژه سازمان ملل از صدور بی‌وقفه حکم اعدام در ایران عمیقاً ابراز نگرانی کرده و اضافه کرده است در سال ۲۰۱۸، هفت مورد اعدام افرادی که در کودکی جرم مرتکب شده‌اند، گزارش‌شده است و حدود ۹۰نفر نیز که در زمان ارتکاب جرم کودک بودند، با خطر اعدام مواجه هستند.

گزارش جاوید رحمان می‌گوید مقامهای رژیم ایران در سال گذشته فشارها علیه فعالآن اتحادیه‌های کارگری، رانندگان کامیون، معلمان، و کارگران کارخانه‌ها را افزایش دادند، کسانی که به شرایط موجود معترض هستند و آنها را به زندان و شلاق محکوم کرده‌اند.

گزارش درباره حقوق اقلیتهای قومی و مذهبی می‌گوید در جمهوری اسلامی ایران حتی برای آن دسته از مذاهب که به‌رسمیت شناخته شده‌اند، ماده قانونی وجود ندارد که اجازه گرویدن به آنها از دین اسلام را بدهد و به همین خاطر مسیحیانی که قبلاً مسلمان بوده‌اند با خطر اتهام ارتداد مواجه هستند که در جمهوی اسلامی، مجازات اعدام دارد..

این گزارش می‌گوید مناطق بلوچ ها که حدود ۲تا ۳میلیون نفر جمعیت دارند از توسعه نیافته‌ترین مناطق کشور است و مناطق کردنشین نیز که در استانهای مختلف از جمله آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه قرار دارد، توسعه نیافته و دارای نرخ بالای بیکاری است. شمار بسیار اندکی از مقامات ارشد حکومتی کرد هستند و زبان کردی نیز در مدارس به‌طور رسمی تدریس نمی‌شود بلکه گروه‌های غیردولتی آن را تدریس می‌کنند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل از استفاده از کشتار غیرقانونی حمل کنندگان کالا بین مناطق مرزی کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، و آذربایجان غربی ابراز نگرانی کرده است.

جاوید رحمان در پایان توصیه‌هایی را مطرح کرده است، از جمله این‌که به گزارشگر ویژه سازمان ملل اجازه ورود به ایران داده شود تا شرایط حقوق‌بشری را بررسی کند، تهدید علیه مدافعان حقوق‌بشر برداشته شود و زندانیان دو تابعیتی آزاد شوند و اعضای اقلیتهای مذهبی رسمی و غیررسمی هدف آزار قرار نگیرند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/59039fe4-c404-4b38-bf26-e6572a14afe6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات