728 x 90

جاوید رحمان کارشناس سازمان ملل: حداقل ۲۸۰ نفر در سال ۲۰۲۱ در ایران اعدام شدند

جاوید رحمان
جاوید رحمان

خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه ۲۶اسفند در گزارشی از گزارش جاوید رحمان به شورای حقوق بشر ملل متحد نوشت: کارشناس سازمان ملل گفت حداقل ۲۸۰نفر در سال۲۰۲۱ در ایران اعدام شدند. بر اساس آماری که روز پنجشنبه توسط گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران منتشر شد، رژیم ایران سال گذشته حداقل ۲۸۰نفر را اعدام کرد.

جاوید رحمان با ارائه گزارشی به شورای حقوق‌بشر سازمان ملل گفت که تعداد اعدامها به‌دلیل اتهامات مربوط به قوانین مواد مخدر افزایش یافته است. او گفت: «در سال۲۰۲۱، حداقل ۲۸۰نفر، از جمله حداقل ۱۰زن، اعدام شدند».
او گفت هم‌چنین به او اطلاع داده شده است که سه «مجرم کودک» - اصطلاحی که سازمان ملل برای افراد زیر ۱۸سال در زمان محکومیت به کار می‌برد - در سال۲۰۲۱ اعدام شده‌اند.
بر اساس این گزارش، تعداد زنان اعدام شده نیز افزایش یافته است... جاوید رحمان اشاره کرد که در سال گذشته شاهد افزایش اعدام افراد از جوامع اقلیت بودیم و بیش از ۴۰بلوچ و بیش از ۵۰ کرد به‌قتل رسیدند.
گزارشگر ویژه حقوق‌بشر درباره ایران هم‌چنین استفاده از زور مرگبار و بیش از حد علیه تجمعات مسالمت‌آمیز بر سر دسترسی به آب و تأثیر کم‌آبی بر زندگی روزمره را محکوم کرد. و او عمل تلاش برای ساکت کردن کسانی که خواستار پاسخگویی هستند را محکوم کرد. او گفت: «موارد زیادی از آزار و اذیت و تهدید علیه خانواده‌های قربانیان و دیگرانی که خواستار عدالت هستند وجود دارد... در برخی موارد، افراد صرفاً به‌دلیل درخواست عدالت تحت تعقیب کیفری قرار می‌گیرند».
رحمان افزود که او هم‌چنین نگران تعداد کشته‌شدگان در بازداشتگاه در شرایط مبهم است که هیچ تحقیقی در مورد آنها انجام نشده است. بر اساس این گزارش، از اول ژانویه تا اول دسامبر ۲۰۲۱، حداقل ۱۱ زندانی کرد در شرایطی که مشخص نیست در زندان جان باختند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c6dacfa9-59a3-4874-8ad4-2daf3f5ae8b4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات