728 x 90

جاوید رحمان: ابراز نگرانی عمیق از اقدام رژیم ایران در نابود کردن شواهد نقض حقوق‌بشر در اعدامهای دسته جمعی

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور نقض حقوق‌بشر ایران
جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور نقض حقوق‌بشر ایران

گزارش جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در ایران

به هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی

گزارشگر ویژه تعداد بسیار بالای احکام مرگ

توسط رژیم ایران را مضطرب کننده خواند

ابراز نگرانی عمیق از اقدام رژیم ایران

در نابود کردن شواهد نقض حقوق‌بشر در اعدامهای دسته‌جمعی

مخالفان سیاسی در سال۶۷

گزارش جاوید رحمان در مورد نقض حقوق‌بشر در ایران

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه در مورد نقض حقوق‌بشر در ایران در گزارش خود نسبت به عدم پایبندی رژیم به تعهدات بین‌المللی خود در مورد تحقیقات پیرامون نقض جدی حقوق‌بشر ابراز نگرانی کرد و تعداد بسیار بالای احکام مرگ را مضطرب کننده خواند.

در این گزارش آمده است: ادامه مصونیت از مجازات در رابطه با سرکوب قهرآمیز اعتراضات آبان ۹۸ در سراسر کشور و سرنگون کردن پرواز هواپیمای اوکراینی، نماد وضعیت عدم پاسخگویی و فرار از مجازات در ایران است. تداوم آزار و اذیت و هدف قرار دادن خانواده‌هایی که برای هر دو رویداد فوق خواهان عدالت هستند عمیقاً نگران‌کننده است.

گزارشگر ویژه هم‌چنین نسبت به اقدامات رژیم ایران برای از بین بردن شواهد نقض حقوق‌بشر در گذشته، از جمله شواهد مربوط به اعدام‌های دستجمعی مخالفان سیاسی در سال۶۷ ابراز نگرانی عمیق کرد.

جاوید رحمان خاطرنشان کرد که سایت خاوران حاوی بقایای قربانیان ناپدیدشده اجباری و اعدامهای صحرایی در سال۱۳۶۷ است. آخرین اقدام رژیم حاکی از تلاش برای مداخله و نابود کردن شواهد این اعدامهاست که با از بین بردن قبرها به‌وسیله بولدوزر و آزار و اذیت بستگان، مانند مریم اکبری منفرد بوده است که به‌دنبال حقیقت و پاسخگویی در مورد محل دفن عزیزان خود هستند.

گزارشگر ویژه با تکرار خواست قبلی خود مبنی بر این‌که خانواده‌ها می‌توانند از حق جبران خسارت و دانستن حقیقت مربوط به این حوادث، از جمله سرنوشت خویشاوندان خود استفاده کنند، گفت: حکومت ایران باید تضمین کند که مناطق مورد نظر تا زمانی که تحقیقات کامل روی آنها انجام نشده، حفظ می‌شوند.

از موارد دیگری که در گزارش گزارشگر ویژه آمده نگرانی از تعداد زیاد احکام اعدام در ایران است. گزارش می‌نویسد: گزارشهای سیستماتیک استفاده از شکنجه برای اخذ اعترافات اجباری در پرونده‌های مجازات اعدام و هم‌چنین اجرای نامتناسب مجازات اعدام علیه اقلیتها جای نگرانی شدید است. برخلاف قوانین بین‌المللی، قانون مجازات رژیم ایران می‌گوید برای دختران از سن ۹ سالگی مجازات اعدام و پسران از سن ۱۵ سالگی برای جرائم، قصاص، حد زدن و مجازات اعدام، تعیین شده است.

نکته بسیار مهم دیگر این‌که در ۳۰سال گذشته، بیش از ۷۰درصد از اعدام کودکان مجرم در سراسر جهان، توسط رژیم ایران انجام شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dfafd6d1-12b4-4f26-9d2b-1b3fce267c47"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات