728 x 90

جان کربی: «مشارکت بی‌سابقه نظامی» بین رژیم ایران و روسیه وجود دارد

جان کربی، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ‌سفید
جان کربی، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ‌سفید

جان کربی، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ‌سفید دوشنبه ۲۵اردیبهشت، در یک کنفرانس خبری اظهار داشت شواهد فزاینده‌ای در اختیار داریم که میان رژیم ایران و روسیه «مشارکت بی‌سابقه نظامی» وجود دارد و رژیم ایران بنا به درخواست روسیه قصد دارد پهپادهای تهاجمی بیشتری به این کشور بفروشد.
به گزارش آسوشیتدپرس ۲۵اردیبهشت، جان کربی گفت: روسیه پس از استفاده از اکثر ۴۰۰ پهپاد انتحاری مدل «شاهد» که پیش از این از ایران خریداری کرده بود اکنون به‌دنبال خرید پهپادهای جدید از رژیم ایران برای استفاده در جنگ علیه اوکراین است.

وی افزود: "روسیه  از این پهپادها برای هدف‌ قرار دادن زیرساختهای حیاتی اوکراین استفاده کرده است. با ارائه این پهپادها به روسیه، ایران به‌طور مستقیم به جنگ روسیه در برابر اوکراین کمک کرده است.

دولت بایدن در سال گذشته تصاویر ماهواره‌یی و یافته‌های اطلاعاتی را منتشر کرد که نشان می‌دهد ایران صدها پهپاد تهاجمی را به روسیه فروخته است. و مدت‌هاست مقامات آمریکا اعلام کرده‌اند که آنها باور دارند ایران در نظر دارد صدها موشک بالستیک را به روسیه بفروشد، اما واشنگتن مدرکی برای این معامله نداشته است.

 

هیل روز ۲۵ اردیبهشت در همین رابطه نوشت: جان کربی نسبت به تداوم تعاملات بین ایران و روسیه در مورد فروش تسلیحات پیشرفته هشدار داد و اگر ایران ادامه دهد. دلایل زیادی وجود دارد که باور کنیم روسیه از آنها برای ادامه حملات خود علیه اهداف اوکراینی استفاده خواهد کرد. 
کربی گفت که این همکاری ایران با روسیه «مستقیماً فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در خاورمیانه را ممکن می‌کند».
کربی گفت که دولت بایدن با متحدان خود و سازمان ملل همکاری خواهد کرد تا روسیه و ایران را در مورد مبادله تسلیحات و سایر تجهیزات با احتمال تحریم‌های بیشتر علیه هر دو کشور مورد حسابرسی قرار بدهد. وی به محدودیت‌های جدید برای جلوگیری از استفاده از قطعات کشورهای غربی در پهپادهای ایرانی و هم‌چنین گام‌های جدیدی برای کمک به دولتها و کسب‌وکارها برای درک خطرات ناشی از برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران اشاره کرد.


در همین رابطه زلنسکی روز ۲۳اردیبهشت در آغاز اولین سفرش به چند کشور اروپای غربی گفت: «به لطف تحریم‌ها، شمار موشک‌هایی که آنها (روس‌ها) تولید می‌کنند، چندین بار کاهش یافته است، اما چالشهایی مانند ایران وجود دارد که دوباره بیش از یک‌هزار پهپاد و سلاحهای دیگر را به آنها (روس‌ها) فروخته است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/709526cd-fbde-4d8c-8f48-54e73f0cef81"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات