728 x 90

جان بولتون: رژیم ایران با احیای برجام به تهدیدی بزرگتر برای جهان تبدیل می‌شود

جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا
جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا

جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا، چهارشنبه ۹شهریور در گفتگو با خبرگزاری «سی. ان‌. بی. سی» در اظهاراتی گفت دولت بایدن در صورت احیای توافق هسته‌یی با رژیم ایران مرتکب «اشتباهی فاحش» می‌شود. تهدید رژیم ایران را نه تنها برای خاورمیانه که برای تمام جهان افزایش می‌دهد.

هم‌چنین وی افزود: «به نظرم پیآمد فوری احیای برجام، آزاد شدن میلیاردها دلار از دارایی‌های ایران خواهد بود که رژیم ایران خرج توسعه برنامه هسته‌یی خود و حمایت از تروریسم بین‌الملل در خاورمیانه و فراتر از آن خواهد کرد. دولت بایدن اشتباه فاحشی می‌کند».

وی هشدار داد که لغو تحریم‌ها می‌تواند به برقراری روابط نزدیک‌تر میان ایران با روسیه منجر شود. به‌گفته وی، منطقی است که پس از رهایی از تحریم‌های بین‌المللی، ایران که ثروتمندتر و قوی‌تر شده، به روسیه نزدیک‌تر شود، زیرا احیای «برجام» با برداشتن تحریم‌ها، رژیم تهران را به شریک بهتری برای مسکو تبدیل می‌کند.

مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا خاطرنشان کرد که روسیه و چین در جریان جنگ اوکراین «همیاری» می‌کنند، و مشارکت سه‌جانبه میان روسیه، چین و ایران «پیامدهای جهانی» خواهد داشت. وی افزود احیای توافق هسته‌یی با ایران به «متحدان کلیدی» آمریکا در خاورمیانه آسیب می‌رساند.

به گفته وی: «متحدان ایالات متحده، کشورهای عربی و اسرائیل، بیش از همه نگران تهدید رژیم ایران هستند. دولت بایدن با چشم‌پوشی بر اهداف نهایی این رژیم برای کسب هژمونی در سراسر خاورمیانه، از پشت به متحدان ما خنجر می‌زند».

بولتون در نهایت بر نقش رژیم ایران در ناآرامی‌های اخیر عراق تأکید کرد و گفت: «آنچه اکنون در بغداد می‌گذرد باید عزم ما را برای عدم احیای توافق هسته‌یی با ایران جزم کند. نباید کاری کنیم که رژیم تهران قدرتمندتر شود. باید با دوستانمان همکاری کنیم تا با منبع واقعی این بی‌ثباتی در بغداد [رژیم ایران] مقابله کنیم».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f2e236b3-be99-4ef7-9468-0fa6811e0443"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات