728 x 90

تولید نفت ایران ۱۵۰هزار بشکه دیگر کاهش یافت

کاهش تولید نفت رژیم ایران
کاهش تولید نفت رژیم ایران

سازمان کشورهای صادر کننده نفت ـ اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد، تولید نفت ایران در ماه سپتامبر با ۱۵۰هزار بشکه کاهش نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافت.

 

این تازه‌ترین گزارش اوپک روز پنجشنبه ۱۹مهر در سایت رسمی این سازمان منتشر شد. بر این اساس تولید نفت ایران در ماه سپتامبر با ۱۵۰هزار بشکه کاهش نسبت به ماه قبل از آن به سه میلیون و ۴۴۷هزار بشکه رسید.

پیش از این، اداره اطلاعات انرژی آمریکا و همچنین خبرگزاری رویترز میزان تولید نفت ایران در ماه سپتامبر را سه میلیون و ۴۰۰ تا سه میلیون و ۴۵۰هزار بشکه برآورد کرده بودند.

رقم اعلام‌شده از سوی اوپک نشان می‌دهد تولید نفت ایران در سپتامبر نسبت به ماه آوریل، یعنی شش ماه پیش و قبل از خروج آمریکا از برجام در روز ۱۸اردیبهشت، حدود ۳۷۰هزار بشکه کاهش داشته است.

با این حال در گزارش اوپک ذکر شده است که مقامهای ایران در آمارهایی که رسماًً به اوپک داده‌اند منکر این میزان از افت تولید بوده و تنها کاهش روزانه ۶۵هزار بشکه تولید را تأیید کرده‌اند.

 

کاهش مستمر تولید نفت ایران

در دور قبلی تحریم‌ها (۲۰۱۲تا ۲۰۱۵) نیز ایران به مدت چند ماه کاهش تولید را در آمارهای رسمی خود تأیید نمی‌کرد و نهایتاً در آمارهایی که به اوپک ارائه کرد، افت یک میلیون بشکه‌یی تولید نفت خود را گزارش داد.

به غیر از ایران، ونزوئلا نیز در آمارهای رسمی که به اوپک ارائه کرده، تولید نفت خود را ۲۰درصد بیش از ارزیابی‌های اوپک و دیگر نهادهای بین‌المللی گزارش کرده است.

بنا بر برآورد اوپک، تولید نفت ونزوئلا طی دو سال گذشته ۹۵۷هزار بشکه کاهش یافته و به زیر ۱.۲میلیون بشکه در روز رسیده است؛ اما ونزوئلا مدعی است که تولید نفت این کشور در ماه سپتامبر ۱.۴۳میلیون بشکه بوده است.

تولید ونزوئلا مدتهاست که ماهانه حدود ۴۰تا ۵۰هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد.

 

افت تولید نفت ایران جبران می‌شود

با وجود افت تولید نفت ایران و ونزوئلا، تولید کل اوپک در ماه سپتامبر روزانه ۱۳۲هزار بشکه افزایش یافته و به ۳۲میلیون و ۷۶۱هزار بشکه رسیده است.

عربستان و لیبی طی ماه گذشته هر کدام بیش از ۱۰۰هزار بشکه به تولید خود افزوده‌اند.

آمارهای اوپک نشان می‌دهد که تقریباًً همه تولیدکننده‌های عضو این سازمان طی ماه‌های گذشته، بیش از سهمیه خود تولید داشته و به این طریق افت تولید نفت ونزوئلا و ایران را جبران کرده‌اند.

کشورهای عراق، عربستان، کویت، قطر و امارات از ماه آوریل روزانه یک میلیون و ۴۰هزار بشکه بر تولید خود افزوده‌اند و ازین رو، نه تنها اوپک با کاهش تولید مواجه نشده، بلکه تولید این سازمان نسبت به ماه پیش از خروج آمریکا از برجام حدود ۸۳۱هزار بشکه نیز افزایش یافته است.

لیبی و برخی دیگر از اعضای این سازمان نیز طی این مدت افزایش تولید داشته‌اند.

 

کاهش صدور نفت ایران

کاهش «صدور» نفت ایران بسیار سریع‌تر از کاهش «تولید» روی داده است.

خبرگزاری رویترز اخیراً گزارش داد که در نخستین هفته ماه جاری میلادی (اکتبر) صادرات نفت ایران به ۱.۱میلیون بشکه در روز رسید در حالی که سال گذشته به‌طور متوسط روزانه ۲.۵میلیون بشکه نفت و میعانات گازی صادر کرده بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e0d2c2a1-bac7-44ab-99d3-5c6dc73c9279"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات