728 x 90

تولید خشم و نفرت با «دیوارها»ی بلند بی‌اعتمادی

مروری بر روزنامه‌های حکومتی
مروری بر روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی روز یکشنبه چهارم اردیبهشت، اوجگیری جنگ باندها در عرصه‌های مختلف تیترهای اول روزنامه‌ها را به خود اختصاص داده است. فصل‌مشترک این تیترها ادامه فضاحت خرید سیسمونی برای نوهٔ قالیباف است.

در بعضی از روزنامه‌ها هم آثار این دعوای باندی را در موضوع بن‌بست برجام و نقش دلواپسان در تشدید این دعوا، دنبال کرده‌اند. حرف مشترک روزنامه‌ها در مورد موضوع سیسمونی، ابراز نگرانی از خشم مردم است. از این موضوع که بگذریم سایر بحرانهای اجتماعی رژیم در کنار بحرانهای اقتصادی بیشترین عنوانها را به خود اختصاص داده‌اند.

بن‌بست مذاکرات وین در ضد و نقیض‌گوییهای امیر عبداللهیان که مدعی ادامه مذاکرات شده و اظهارات آخوند علم‌الهدی که اذعان به توقف مذاکرات کرده در تیترهای مختلف روزنامه‌ها دیده می‌شود.

 

تولید خشم و نفرت با «دیوارها»ی بلند بی‌اعتمادی

انواع بحرانهای داخلی و خارجی در صفحات اول روزنامه دیده می‌شوند. از به هلاکت رسیدن یک سرکردهٔ سپاه در زاهدان تا گرفتاری پوتین در باتلاق اوکراین که برای نظام هم تبعاتی دارد همراه با ناآرامی‌ها در افغانستان در کنار مسائل خاص ایران، تصویر روشنی از بی‌راه‌حلی در نظام به خواننده می‌دهند.

آرمان زیر عنوان «کرونا تمام نشده، آماده عوارض سهل‌انگاری نوروز باشید» ضمن اشاره به لاپوشانی شهرهای قرمز شده توسط دولت رئیسی، نوشته است: «چنان‌چه موج جدید بیماری پس از بازگشایی مدارس و دانشگاهها و تجمعات مناسبتی و سفرهای اخیر در کشور به‌وقوع بپیوندد، در آن صورت، پاسخگویی به مردم دشوار خواهد بود و چالش ایجاد شده برای اثبات ناکارآمدی که در مورد سلامت جامعه تصمیم می‌گیرد، کافی خواهد بود».

«ماجرای سیسمونی و سؤالات مطرح‌شده» یکی از ۴مقاله در روزنامه همدلی است که در این زمینه نوشته شده و در آن به ریزش نیروهای نظام اشاره کرده و نوشته: «در یک مقایسه میان وضعیت کنونی و پیش از انقلاب آنچه مشهود است این است که مقامات قبل انقلاب ادعای تقدس نداشتند» در ادامه هم افزوده: «در بعد انقلاب نیز برخی از اشخاص و خانواده‌ها که به مقامات ریزو درشت سیاسی و اقتصادی رسیدند همان شیوه را در پیش گرفتند آن‌هم در پیش چشمان مردم و شبکه‌های اجتماعی و از این منظر بزرگ‌ترین ضربه را به نظامی می‌زنند که خود را مبلغ و مبشر آن می‌دانند».

«دیوارهای بلند بی‌اعتمادی» عنوان مطلب اعتماد از باند مغلوب است که ضمن اشاره به جداسازی آخوندی در پارک‌ها و بوستانهای نقاط مختلف کشور نوشته است: «در شرایطی که کشور از انواع گسستها و شکافها بین حاکمیت و مردم رنج می‌برد و نشانه اصلی آن هم بی‌اعتمادی به مجموعه حاکمیت در اداره کشور و عبور از بحرانهاست، این دیوارکشی‌ها تنها نتیجه‌یی جز قطور و بلند کردن دیوار بی‌اعتمادی و تولید خشم و نفرت به‌دنبال نخواهد داشت.

 

چشم‌انداز اقتصاد محو شده در ریزگردها و نمک

بی راه‌حلی و چشم‌انداز تیرهٔ اقتصاد در تنگنای تحریم‌ها از یک‌سو و بحران محیط‌زیست که آن هم محصول سیاست آخوندهاست از سوی دیگر، اوضاع بحرانی اقتصاد را نمایان کرده.

«چشم‌انداز اقتصاد ایران و جهان در سال۲۰۲۳» عنوان مطلب جهان صنعت است که به‌رغم وعده‌درمانیهای رئیسی برای بهبود اوضاع و رشد ۸درصدی اقتصاد با استناد به آمار صندوق بین‌المللی پول نوشته است: «نرخ بیکاری ایران برای سال۱۴۰۰ حدود ۹.۸ (نه و هشت دهم درصد) درصد برآورد شده و پیش‌بینی شده است که طی دو سال۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نرخ بیکاری افزایش یابد و به ترتیب به ارقام ۲/۱۰ و ۵/۱۰ درصد برسد».

رسالت از باند خامنه‌ای هم زیر عنوان «مسیر اقتصاد باید از روند مذاکرات هسته‌یی جدا شود» برخلاف ادعای آخوند رئیسی که گفته اقتصاد را به برجام گره نزدیم نوشته است: «برای آن که اتفاقات دولت قبل تکرار نگردد ضرورت دارد تا نگاه‌مان از برجام را برداریم».

«خسارت سنگین دولت به دریاچه ارومیه» عنوان مطلب شرق است که نوشته: «میوه‌های تنظیم بازار شب عید روی دست دولت ماند و سازمان تعاونی روستایی چوب حراج به ۱۲‌هزار‌و ۲۵۰تن سیب و پرتقال زده است. سیب‌هایی که حدود ۶۰درصد آن از آذربایجان غربی آمده است و دریاچه ارومیه قربانی تولید بدون برنامه آن است؛ دریاچه‌ای که این روزها نفس‌های رو به احتضارش کانون تولید ریزگرد و توفان نمک و شن شده است».

 

رسانه حکومتی: این دیوارکشی‌ها تنها نتیجه‌یی جز تولید خشم و نفرت به‌دنبال نخواهد داشت

روزنامه حکومتی اعتماد ۴اردیبهشت، با درج مطلبی با عنوان «دیوارهای بلند بی‌اعتمادی» اقدامات سرکوبگرانه نظام در «دیوارکشی» جنسیتی پارکها را آب در هاونگ کوبیدن توصیف کرد که «این دیوارکشی‌ها تنها نتیجه‌یی جز تولید خشم و نفرت به‌دنبال نخواهد داشت».

اعتماد نوشت: این روزها زیاد با واژه «دیوار» و «دیوارکشی» مواجه می‌شویم. در تازه‌ترین اقدام آن‌طور که در خبرها آمده است، پارک مشروطه تبریز هم با دیوارکشی، زنانه - مردانه شده است. .
در شرایطی که کشور از انواع گسست‌ها و شکافها بین حاکمیت و مردم رنج می‌برد و نشانه اصلی آن هم بی‌اعتمادی به مجموعه حاکمیت در اداره کشور و عبور از بحرانهاست، این دیوارکشی‌ها تنها نتیجه‌یی جز قطور و بلند کردن دیوار بی‌اعتمادی و تولید خشم و نفرت به‌دنبال نخواهد داشت. .

 

رسانه حکومتی: امکان مسدود کردن فضای اطلاع‌رسانی وجود ندارد. بهتر آن است که فضای موجود رسانه‌یی را بپذیرید

فرصت یا تهدید، عنوان روزنامه همدلی است که به ابراز وحشت از بازتاب رسوایی‌های سران مافیای حکومتی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر این‌که «با مسدود کردن فضای مجازی، امکان مسدود کردن فضای اطلاع‌رسانی وجود ندارد» به آن اعتراف می‌کند.
همدلی با اشاره به موضوع رسوای سیسمونی گیت قالیباف و بازتاب آن در جامعه نوشت: خبر مسافرت همسر، دختر و داماد رئیس مجلس، به ترکیه در روزهای اخیر بازتاب بسیار گسترده‌یی خصوصاً در فضای مجازی پیدا کرده است. .
ما وارد دنیای جدید بدون بازگشتی شده‌ایم که در آن، امکان مسدود کردن اطلاعات وجود ندارد. اگر قبلاً بسیاری از مسئولان برای درمان یا حتی مسافرت به خارج از کشور می‌رفتند و کسی مطلع نمی‌شد ولی امروز حتی سفر همسر، دختر و داماد رئیس مجلس، می‌تواند بازتاب گسترده پیدا کند خصوصاً اگر این سفر در ماه مبارک رمضان باشد و نیز این سفر متعلق به خانواده سرداری (؟!) باشد که همه مدیران قبلی را به اشرافی گری متهم کرده بود و خود را در ردیف مردم عادی جامعه نشان داده بود. .
با مسدود کردن فضای مجازی، امکان مسدود کردن فضای اطلاع‌رسانی وجود ندارد. بهتر آن است که فضای موجود رسانه‌یی را بپذیرید. (روزنامه حکومتی همدلی ۴اردیبهشت).

 

رسانه حکومتی: تن‌دادن به خواسته آمریکا به زیاده‌خواهی‌های آن می‌افزاید و گام‌های بعدی را در پی خواهد داشت

فرسایشی شدن مذاکرات وین، عنوان روزنامه حکومتی سیاست روز است که به بن‌بست برجام و مختصات ضعیف و دست کوتاه نظام در تعادل کنونی روند مذاکرات اعتراف می‌کند.
سیاست روز نوشت:... مهمترین بخش از نتایج مذاکرات وین برای احیای برجام بازگرداندن دارایی‌های ایران است که سالها است در برخی از کشورها هم‌چون کره، ژاپن و چند کشور دیگر بلوکه شده است. .
یکی از دلایل توقف مذاکرات وین، اصرار آمریکا بر باقی ماندن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی بودن آن است.

سیاست روز با هشدار به پیامدهای سرکشیدن جام‌زهر در مذاکرات هسته‌یی نوشت: تن‌دادن به خواسته آمریکا به زیاده‌خواهی‌های آن می‌افزاید و گام‌های بعدی را در پی خواهد داشت. در واقع زیاده‌خواهی‌های آمریکا پایانی ندارد و هر اندازه کوتاه‌آمدن مقابل آن، عقب‌نشینی ایران را باعث خواهد شد. .
مسائل فراتر از برجام از نظر آمریکا مسائلی هم‌چون سپاه پاسداران، منطقه غرب آسیا، حمایت ایران از جبهه مقاومت، حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن، توانمندی موشکی ایران و برخی دیگر از مسائلی است که ایران را خلع‌سلاح می‌کند. (روزنامه حکومتی سیاست روز ۴اردیبهشت).

 

روزنامه حکومتی: به‌موازات وعده‌های رئیسی، هر روز بر مشکلات زندگی طاقت‌فرسای مردم افزوده می‌شود​​​!

روزنامه حکومتی جهان صنعت به‌تاریخ ۴ اردیبهشت در مطلبی با‌عنوان «دست‌های پشت پرده‌ای وجود ندارد» به نقش دولت رئیسی و ارگانهای حکومتی در دزدی‌ها و مافیا اذعان کرد و نوشت: «به موازات تداوم» «گفتمان محوری رئیسی و وزرای کلیدی او» هر روز و «دقیقا هر روز بر مشکلات معیشتی مردم به شکلی طاقت‌فرسا افزوده می‌شود و هر روز شمار بیشتری از جمعیت کشور که قادر به تأمین حداقل‌های زندگی خود نیستند به زیر خط فقر فرو می‌غلتند​».

 

روزنامه حکومتی اعتماد روز ۴اردیبهشت در گل ماندگی دولت آخوند رئیسی را برملا کرد و نوشت: «با گذشت بیش از ۹ماه از تشکیل کابینه، هنوز برنامه و راهبردی توسط دولت ارایه نشده است... دولت سیزدهم برنج را ۳۰هزار تومان تحویل گرفت و در حال حاضر به ۱۱۰هزار تومان رسانده است. گوشت را ۱۳۰هزار تومان تحویل گرفت و به ۲۰۰هزار تومان رسانده است. پراید ۱۴۰میلیونی به ۲۱۰میلیون تومان، دلار ۲۴هزار تومانی به ۲۹هزار تومان و... افزایش پیدا کرده است... بنابراین رئیسی یا سایر مقامات مسئول به جای فرافکنی، بهتر است، ریشه اصلی مشکلات را پیدا کنند».

 

قیمت مسکن به‌رغم وعده‌های رئیسی جلاد هم‌چنان سیر صعودی طی کرده و تنها در یک ماهه اول سال۱۴۰۱ متوسط قیمت مسکن در تهران یک رشد ۳درصدی نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران طی دوره‌ٔ ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۲ بهای زمین ۱۰۷برابر، بهای مسکن ۷۶برابر و اجاره‌بهای مسکن) در تهران (۶۱ برابر افزایش داشته و قیمت مسکن از ابتدای دیکتاتوری آخوندها تاکنون مجموعاً ۶هزار برابر شده است.(سایت حکومتی دنیای اقتصاد ۴اردیبهشت)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b3ad9b43-5ec5-4f00-b151-109fc03f2b28"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات