728 x 90

توافق موقت میان رژیم ایران و آژانس برای بازرسی‌ها روز پنجشنبه پایان می‌یابد

رافائل گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

به گزارش خبرگزاری رویترز پنجشنبه ۳ تیر ، ‌بازه زمانی توافق به دست آمده میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رژیم ایران در رابطه با ادامه بازرسی‌ها پنجشنبه سوم تیر، به پایان می‌رسد.

شماری از دیپلماتها به رویترز گفته‌اند در صورت عدم تمدید این توافق ممکن است برجام نیز با بحران روبه‌رو شود.

این توافق که در ۲۱فوریه حاصل شد قرار بود به مدت سه ماه اجرا شود و بعد برای یک ماه تمدید شد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است این توافق روز پنجشنبه به پایان می‌رسد، ولی ساعت دقیق آن را اعلام نکرد.

رژیم ایران در ماه فوریه گذشته اعلام کرد اجرای پروتکل الحاقی را، که بخشی از بازرسی‌های مورد توافق در قالب برجام بود، دیگر ادامه نمی‌دهد. بر اساس پروتکل الحاقی، بازرسان آژانس می‌توانند بازرسی‌های سرزده داشته باشند.

رژیم ایران اگر چه اجرای پروتکل الحاقی را در سال۲۰۰۳ امضا کرد، ولی هنوز آن را در مجلس به تصویب نرسانده و تأیید نکرده است.

رژیم ایران هم‌چنین گفته است که اقدامات شفاف‌کننده بر اساس توافق هسته‌یی برجام مانند رصد فعالیت هسته‌یی با استفاده از دوربین‌ها و رصدکنند‌ه‌هایی را که اطلاعات را همزمان انتقال می‌دهند، متوقف می‌کند.

این توافق میان رژیم ایران و آژآنس فعالیت‌ها در حوزه غنی‌سازی، ساتریفوژها، و کیک زرد را دربر می‌گیرد.

تاکنون شش دور مذاکره در وین برای احیای توافق برجام انجام شده و احتمال دارد دور هفتم به‌زودی از سر گرفته شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/006b3410-6805-4458-bcfa-5abfc5de1bb6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات