728 x 90

توافق آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر معاهده تجاری

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و رئیس‌جمهوری آمریکا در دیداری در واشنگتن، بر سر معاهده تجاری ترانس آتلانتیک به توافق رسیدند. دو طرف گفته‌اند که مواضعشان در این پیمان به یکدیگر نزدیک شده است.

 

اعلام توافق تجاری در کنفرانس مطبوعاتی مشترک

دویچه وله آلمان پنجشنبه ۴مرداد ۹۷گزارش داد: سفر ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا به واشنگتن به‌منظور کاهش تنش تجاری میان اتحادیه اروپا و آمریکا بدون دستاورد نبود. در بعد ازظهر روز چهارشنبه ۲۵ژوئیه (۳مرداد)- به وقت محلی- یونکر و دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در "باغ گل رز" کاخ سفید مقابل خبرنگاران ظاهر شدند و اعلام کردند که "به یک توافق دست یافته‌اند."

به گفته هر دو طرف، اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر حذف دوطرفه تعرفه‌های گمرکی برای محصولات صنعتی به توافق رسیده‌اند. یونکر گفت تا زمانی که دو طرف در حال گفتگو هستند، اتحادیه اروپا و آمریکا تعرفه گمرکی جدیدی را وضع نخواهند کرد.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین خبر داد که دو طرف بر سر یکسان کردن استانداردها صحبت کرده‌ و در مورد کار مشترک برای انجام اصلاحات در سازمان تجارت جهانی WTO به توافق رسیده‌اند.

به گفته یونکر اتحادیه اروپا در آینده واردات دانه سویا و گاز مایع از آمریکا را افزایش خواهد داد. ترامپ نیز افزود که مبادلات تجاری در زمینه خدمات، محصولات شیمیایی، دارویی، پزشکی و سویا بیشتر خواهد شد.

وزیر تجارت ایالات متحده البته بعداً به شبکه فاکس‌نیوز گفت که این مبادلات تجاری تنها به دانه سویا محدود نمانده و شامل تمامی محصولات کشاورزی خواهد شد.

 

"مرحله‌ای جدید در روابط اروپا و آمریکا"

ترامپ از آغاز "مرحله‌ای جدید" در روابط میان اتحادیه اروپا و آمریکا سخن گفته است: «فازی برای دوستی نزدیک‌تر و روابط تجاری قوی‌تر که در آن هر دو طرف برنده خواهند بود. امروز روز بزرگی برای تجارت آزاد و منصفانه است ».

پیش از انجام این توافق، ترامپ تعرفه‌ ویژه گمرکی برای محصولات فولاد و آلومینیوم وارداتی از اتحادیه اروپا وضع کرده بود. اتحادیه اروپا نیز به تلافی برای ویسکی، پوشاک جین و موتورسیکلت‌های وارداتی از آمریکا تعرفه گمرکی وضع کرده بود.

در آخرین کنش و واکنش‌ها، رئیس‌جمهوری آمریکا اعمال تعرفه گمرکی بر خودروهای اروپایی را نیز در دست بررسی قرار داده بود که بیش از همه شامل خودروهای آلمانی می‌شد. اتحادیه اروپا نیز مقررات ویژه دیگری را در دست اجرا داشت.

 

رضایت اروپا از توافق تجاری با آمریکا

ظاهراًکشورهای اروپایی از توافق به دست آمده میان یونکر و ترامپ راضی هستند. پتر آلتمایر وزیر اقتصاد آلمان پس از انجام این توافق توئیت کرد: «تعرفه‌های گمرکی پایین می‌آید، بالا نمی‌رود. تجارت آزاد و میلیون‌ها شغل تضمین شدند‌».

مسئول کمیسیون تجارت اتحادیه اروپا نیز که همراه یونکر به واشنگتن رفته از یک "توافق فوق‌العاده" صحبت کرده است.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز...اظهار امیدواری کرد که این توافق باعث شود تا در کاخ سفید نیز همه‌ چیز دوباره همان‌طوری شود که تا پیش از این بود: "حالتی طبیعی".

 

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/baeefab1-ac13-49ce-a772-8e6c41d24bcc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات