728 x 90

تناقض‌های بی‌حد آماری در سخنان رئیسی

آخوند رئیسی
آخوند رئیسی

روزنامه حکومتی آرمان امروز روز چهارشنبه ۹شهریور در مطلبی به تناقضات صحبت‌های آخوند رئیسی اشاره کرد و نوشت: ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در نشست خبری که به‌مناسبت هفته دولت در سالن اجلاس سران برگزار شد، به مؤلفه‌هایی اشاره کرد که در نوع خود قابل نقد و بررسی است. مؤلفه‌هایی که با آنچه امروز در کشور مشاهده می‌شود تفاوتی محسوس دارد. ادعاهایی در مورد کاهش تورم، تحقق ساخت ۴میلیون مسکن؛ بهبود وضعیت فرهنگیان، افزایش تولید حامل‌های انرژی و... . مواردی که با مروری بر اخبار منتشر شده در یک‌سال گذشته تلاش کرده‌ایم تا به اختصار به راستی‌آزمایی آنها بپردازیم!

وی کسری بودجه را یکی دیگر از مشکلات دولت در آغاز کار خود دانست و گفت: کسری بودجه «ام المسائل» کشور است و رسیدگی به آن همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری است. ما توانسته‌ایم بدون استقراض از بانک مرکزی سال۱۴۰۰ را پشت سر بگذاریم و بودجه امسال را نیز بدون استقراض از بانک مرکزی ببندیم.

این سخنان رئیسی در حالی مطرح می‌شود که به‌گفته رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی از طلب ۳۵۹هزار میلیارد تومانی شبکه بانکی از دولت تا پایان خردادماه سال جاری خبر داده است. بدین ترتیب اگر بدهی دولت به سایر بخش‌ها را نیز در نظر بگیریم بعید است که دولت توانسته باشد گامی در جهت کاهش رقم ۴۸۰هزار میلیاردی مورد ادعای وی برداشته باشد. آن هم در شرایطی که میزان فروش نفت چند ده برابر دولت گذشته بوده است. در مورد کرونا نیز مثل این‌که رئیس‌جمهور فراموش کرده‌اند که برای واردات واکسنها چه موانعی و از سوی چه نهادها و افرادی به بهانه حمایت از بومی‌سازی تولید واکسن بر سر تصمیم دولت برای ورود واکسنها قرار داشت و از این گذشته چه حجمی از واکسن‌هایی که ابتدای دولت رئیسی وارد کشور شد، حاصل قراردادها و پیگیریهای دولت روحانی است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات دولت در خصوص کاهش تورم، گفت: در شهریور ۱۴۰۰ که دولت کار خود را آغاز کرد تورم نزدیک ۶۰درصدی را داشتیم و دولت در این مدت تلاش کرد با کنترل اقداماتش موجب افزایش تورم نشود.

این سخنان رئیسی نیز در حالی مطرح می‌شود که وی سال گذشته مدعی شده بود که در سال۱۴۰۱ تورم در کشور به حدود ۲۰درصد می‌رسد. آماری که برخلاف ادعای وی؛ هم اینک بین ۴۰ تا ۵۰درصد است!

 

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات دولت در جهت تأمین کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امروز در حوزه تأمین کالاهای اساسی هیچ نگرانی وجود ندارد و در برخی از کالاها شاخص‌ها در حد سبز است. این در حالی است که در ابتدای دولت، شاخص‌ها در برخی کالاها در حد قرمز بود.

اظهارات رئیسی در مورد تأمین کالاهای اساسی و هم‌چنین انرژیهای حامل در شرایطی عنوان می‌شود که اولاً دولت که سیاست دولت برای افزایش چند قلم کالای اساسی، در نهایت منجر به افزایش بی‌رویه قیمت تمامی کالاها و تورم بی‌سابقه در کشور شد. در مورد انرژی نیز همین دو روز قبل وزیر نفت در بوشهر اعلام کرده بود که در بخش حامل‌های انرژی هم‌چنان با کمبودهای جدی مواجهیم و حتی ممکن است به‌خاطر کمبود در بخش گاز، در زمستان امسال با قطعیهای مکرر مواجه باشیم.

 

رئیس‌جمهور آبرسانی به مردم را یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم اعلام کرد و گفت: آبرسانی به یزد، فارس و دیگر نقاط کشور از اولویت‌های ماست

ادعای اولویت موضوع آب در برنامه‌های دولت نیز در حالی مطرح می‌شود که هنوز مردم همدان، ارومیه و شهرکرد و شهرها و روستاهای توابع آن درگیر مشکلات ناشی از کمبود آب و قطعیهای طولانی آن هستند و دولت نیز برای ساکت کردن آنها مجبور شد تا تمامی امکانات خود را بسیج کند و طرح‌های چند ساله را در کمتر از چند هفته تمام نماید.

 

یارانه نقدی و افزایش آن نیز از جمله دیگر موضوعاتی بود که رئیسی از آن به‌عنوان افتخارات خود یاد کرد

این سخنان رئیس‌جمهور نیز در حالی مطرح می‌شود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان افزایش یارانه در دولت رئیسی خود عاملی برای افزایش قیمت‌ها و تورم و به‌دنبال آن، افزایش فقر در جامعه بوده است.

رئیس‌جمهور هم‌چنین در سخنان خود اشاره‌ای هم به یکی از مهمترین وعده‌های خود یعنی ساخت یک میلیون مسکن در سال داد و گفت: در سال‌هایی که صد هزار یا دویست هزار مسکن ساخته شده است نیاز به ۸۰۰هزار واحد بوده است. ۸۰۰هزار واحد مسکن شهری و ۲۰۰هزار واحد مسکن روستایی نیاز اصلی کشور است.

ادعاهای رئیس دولت سیزدهم در مورد مسکن را شاید بتوان یکی از ملموس‌ترین سخنان ضد و نقیض وی دانست. چرا که بارها مسئولان و وزرای مرتبط از جمله وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده‌اند که پرونده ساخت مسکن ملی به هیچ عنوان در ریل و مسیر اصلی خود پیش نمی‌رود و چه بسا اگر به‌همین شیوه جلو برود، با شکستی حتمی مواجه خواهد شد! این فشارها به حدی بود که حتی گفته می‌شود رستم قاسمی اعلام کرده که در اعتراض به ناهماهنگیهای موجود در مورد جهاد مسکن سازی، استعفا خواهد داد.

 

علاوه بر این رئیسی، از افزایش حقوق کارمندان دولت و هم‌چنین تحقق وعده‌هایی که به معلمان و خانواده بزرگ آموزش و پرورش داده است، به‌عنوان دیگر دست‌آوردهای خود اشاره کرد. ادعاهایی که در حالی مطرح می‌شود که هر روز شاهد تحصن گروه‌هایی از معلمان و کارکنان یکی از سازمانها در برابر مجلس یا وزارتخانه مربوطه خود در اعتراض به وضعیت معیشتی آنها و هم‌چنین تبدیل وضعیت معلمان و کارکنان دولت هستیم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/816e1e21-09f9-4d56-b407-7a51649aa36f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات