728 x 90

تلاش‌ها برای جلوگیری از تشدید تنش در منطقه و دستیابی به آتش‌بس غزه

آنتونی بلینکن
آنتونی بلینکن

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در تماس‌های تلفنی با وزیر خارجه ترکیه، درباره تلاش‌ها برای جلوگیری از تشدید تنش در منطقه و دستیابی به آتش‌بس غزه گفتگو کرد. بر اساس بیانیه وزارت‌خارجه آمریکا، بلینکن در گفتگو با هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، بر اهمیت حضور حماس در مذاکرات روز پنجشنبه تأکید کرد.
حماس گفته است در مذاکرات آتش‌بس که قرار است روز پنجشنبه در دوحه یا قاهره برگزار شود شرکت نخواهد کرد.
نشست مذاکرات آتش‌بس در روز پنجشنبه طرحی بود که رهبران آمریکا، قطر و مصر ارائه کردند.
رهبران این سه کشور در بحبوحه اوج گرفتن تنشها در منطقه و تهدیدهای ایران علیه اسرائیل، خواستار از سر گرفته شدن مذاکرات و نهایی شدن جزییات توافق آتش‌بس شدند. اسرائیل گفته است هیاتی را به این مذاکرات اعزام خواهد کرد.
طرح سه مرحله‌ای آتش‌بس غزه و آزادی گروگانها ابتدا از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، ارائه شد و اواخر خرداد به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسید.

تایمز اسراییل روز سه‌شنبه نوشت: بلینکن بر لزوم حضور حماس در مذاکرات آتش‌بس روز پنجشنبه در تماس با وزیر خارجه ترکیه تأکید کرد.

به گفته وزارت امور خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با همتای ترک خود در اوایل امروز درباره اهمیت حضور حماس در نشست روز پنجشنبه دوحه با هدف نهایی کردن توافق آتش‌بس بین این گروه تروریستی و اسراییل صحبت کرد.
حماس دیروز اعلام کرد که در آن شرکت نخواهد کرد و از میانجیها خواست تا اسراییل را تشویق کنند تا با پیشنهاد به روز شده‌ای که این گروه در اوایل ژوئیه ارائه کرده بود موافقت کند.
 

تایمز اسراییل نوشت: سفیر آمریکا در آنکارا می‌گوید ترکیه به نظر مطمئن است که تنشهای اسرائیل، ایران و حزب‌الله تشدید نخواهد شد

جف فلیک Jeff Flake سفیر ایالات متحده در ترکیه می‌گوید به نظر می‌رسد آنکارا معتقد است تنشهای کنونی اسرائیل، ایران و حزب‌الله به یک جنگ همه‌جانبه تبدیل نخواهد شد.

او در مورد گفتگوهای ترکیه‌ای واشنگتن می‌گوید: «آنها هر کاری که می‌توانند انجام می‌دهند تا مطمئن شوند که تشدید نخواهد شد» و افزود که «به نظر می‌رسد آنها «بیش از ما مطمئن هستند که تشدید نخواهد شد».

فلیک در میزگردی با خبرنگاران در استانبول در حالی که به پایان کارش در ترکیه می‌رسد، می‌گوید: «ما از همه متحدانمان از جمله ترکیه که هر گونه روابطی با ایران دارند می‌خواهیم بر آنها فشار آورند تا تنش‌زدایی کنند».

تایمز اسراییل روز سه‌شنبه ۲۳مرداد نوشت سازمان ملل متحد حمله «ویرانگر» اسراییل به غزه را محکوم کرد و جلسه شورای امنیت تشکیل می‌دهد.

شورای امنیت سازمان ملل قرار است امروز سه‌شنبه برای بحث در مورد غزه در پی حمله هوایی آخر این هفته اسراییل به آنچه که مرکز تروریستی در مدرسه‌ای که به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌شد، گفتگو کند.

آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد، این حمله را ویرانگر خواند و تداوم تلفات جانی در غزه را در پستی در شبکه اجتماعی X محکوم کرد.

پس از اصابت موشک به مدرسه در روز شنبه، الجزایر خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت شده است.
 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/051a503d-1313-4e2c-a44a-956efa78c7e5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات