728 x 90

تقارن قیام سراسری و مذاکرات وین – گزارش خبری

سرانجام برجام
سرانجام برجام

در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به نتایج مذاکرات وین و روندی که این مذاکرات طی کرده است. به‌خصوص اظهارات مقامات رژیم در خصوص نتایج مذاکرات و واقعیتهایی که در متن مذاکرات به‌وقوع پیوسته است. علاوه بر این مذاکرات وین همزمان با تغییر دولت آخوند روحانی و قیام سراسری مردم ایران شده است. باید دید خامنه‌ای چه راه‌حلی در قبال این بحرانها در پیش می‌گیرد و سرانجام این ماجرا به کجا می‌رسد.

 

۶دور مذاکرات

از اواسط فروردین‌ماه امسال مذاکرات رژیم در وین آغاز شد. در مجموع تا ۳۰خرداد، ۶دور مذاکره میان هیأت اعزامی رژیم آخوندی به سرپرستی عباس عراقچی با اعضای برجام و آمریکا به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام شده است.

آخوند روحانی پس از گذشت چهارمین دور گفتگوها در تاریخ ۳۰ اردیبهشت گفت: «در وین مذاکره می‌کنند و قبول دارند همه تحریم‌های اصلی را برخواهند داشت. الآن هم بحث روی مسائل جزیی و ریز است و تحریم‌های نفت، پتروشیمی و کشتیرانی و بیمه و غیره و بانک مرکزی را قبول کردند و تمام شده است. ما گام اصلی و بزرگ را برداشتیم توافق اصلی انجام شده است».

 

به گزارش دنیای اقتصاد این آخوند شیاد در تاریخ ۳۱تیرماه طی اظهاراتی گفت: «اگر قانون مجلس جلوی ما را نگرفته بود، تحریم‌ها را پیش از فروردین برداشته بودیم».

 

حتماً شما هم اظهارات مشابه را از این آخوند شیاد شنیده‌اید اما زمانی به پوشالی بودن آن پی می‌بریم که به برخی شروط آمریکا که از زبان خامنه‌ای بیان شده توجه کنیم.

 

شروط آمریکا برای برجام

خامنه‌ای طی آخرین دیدارش با هیأت دولت روحانی (۶مردادماه) به گوشه‌یی از شروط آمریکا برای مذاکرات وین اشاره کرد. وی گفت: «در همین مذاکراتی که اخیراً در جریان بود... آمریکاییها بر سر موضع عنادآمیز خودشون محکم ایستادند یک قدم جلو نیامدند رو کاغذ یا در مقام وعده می‌گویند بله ما تحریم‌ها را برمی‌داریم برنداشتن و بر هم نمی‌دارند شرط می‌گذرند می‌گویند اگر می‌خواهید تحریم‌ها برداشته بشه باید تو همین توافق الآن یک جمله‌ای رو بگنجانید که این جمله به‌معنای این باشد که بعداً باید درباره این موضوعات با شما صحبت کنیم و توافق کنیم اگر چنان‌چه این جمله را نگنجانید ما توافق با هم‌دیگه الآن نخواهیم داشت این جمله چیه این جمله یک بهانه‌یی برای دخالت‌های بعدی درباره خود برجام تمدید برجام درباره مسائل گوناگون درباره موشک درباره منطقه که اگر شما اگر بعد گفتید که نه من در این مورد بحث نمی‌کنم، مثلاً سیاست کشور اجازه نمیده یا مجلس اجازه نمیده خیلی خوب شما نقض کردید پس هیچی توافق بی‌توافق الآن روش اینها سیاست اینها این است».

 

از میان گفته‌های خامنه‌ای به‌خوبی می‌توان دریافت که آمریکا نه تنها تحریم‌های رژیم را به‌طور کامل حذف نمی‌کند، بلکه آخوندها باید در مذاکرات بعدی در مورد مدت پایان برجام، دخالت‌های منطقه‌یی و برنامه موشکی‌شان هم عقب نشسته و زهر بنوشند. این نکته‌ها را می‌توان از اظهارات نماینده رژیم در آژانس به نام غریب‌آبادی نیز دریافت.

 

غریب‌آبادی روز چهارشنبه ۶مرداد طی مصاحبه‌یی گفت: «آمریکایی‌ها کل تفاهم را به پذیرش بندی در خصوص انجام گفتگوهای آتی در مورد مسائل منطقه‌یی گره زدند که کاملاً با موضوع مذاکرات غیرمرتبط و مضر است. رفع برخی تحریم‌ها و هم‌چنین خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه‌های تروریستی را مستقیماً به پذیرش این بند منوط کردند».

وی علاوه بر حرفهای خامنه‌ای لو داد: «آمریکایی‌ها … حتی حاضر به برداشتن تحریم‌ها علیه بیش از ۵۰۰نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی -که توسط دولت ترامپ به بهانه‌ٔ غیرهسته‌یی تحت تحریم قرار گرفتند- و هم‌چنین لغو قانون تحریمی کاتسا هم نشدند».

 

آخوند ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع هم در تاریخ ۴مردادماه گفت: «آقای رئیس‌جمهور می‌دانید که بنده از جزئیات مطالب موافقتنامه وین آگاه هستم و دارم می‌گویم به مردم نگفتید که آمریکا به برجام برنمی‌گردد بلکه به بخشی از برجام۱۳۹۴ برمی‌گردد ۵۱۷ تا از تحریم‌ها را رفع نمی‌کند!

امکان راستی‌آزمایی نمی‌دهد در متن مذاکرات به توافق رسیدید که یک روز بلند به‌خاطر اختلاف افق یا ۴۸ساعت فرصت راستی‌آزمایی می‌دهند کدام امکان اقتصادی را می‌شود در این فرصت راستی‌آزمایی کرد؟

… ولی وقتی تیم مذاکره‌کننده ما می‌گویند سوئیفت را باید بردارید می‌گویند سوئیفت ۲ تا ۳ماه برداشتن آن طول می‌کشد چه جور مردم راستی‌آزمایی کنند؟

آقای رئیس‌جمهور به مردم نگفتید که آمریکا حاضر نیست محتوای برجام۱۳۹۴ را بپذیرد و تحریم‌های تسلیحاتی که پنج سال و هشت سال پایانش هست بر اساس قطعنامه۲۲۳۱ را لغو کند.

… آقای رئیس‌جمهور به مردم نگفتید این شرطی که برای شما گذاشتند که اگر بیانیه را نپذیرید همه چیز منتفی هست».

 

از خلال این نمونه‌ها می‌توان دریافت که چرا خامنه‌ای ادامه مذاکرات را به دولت بعدی واگذار کرده است. همان‌طور که پیشاپیش روشن بود بازگشت برجام۲۰۱۵ متصور نیست و خامنه‌ای باید به تعادل‌قوای جدید تن دهد. او که در محاصره بحرانهای اقتصادی و اجتماعی، حال با قیام سراسری مردم که ۱۴روز استمرار داشته مواجه شده است، اکنون باید تصمیم بگیرد که جام‌زهر دیگری بنوشد و یا مغلوب قیام سراسری شود. تنگناهای خامنه‌ای روز به روز گسترش می‌یابند و روزهای آینده آبستن وقایع بیشتری است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e20bf6ef-aa33-4274-bbd8-4cc4353421b4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات