728 x 90

تظاهرات گسترده در استانهای بپاخاسته عراق و انعکاس رسانه‌های بین‌المللی

قیام در عراق
قیام در عراق

قیام‌کنندگان عراقی از مناطق مختلف بغداد و سایر استانهای بپاخاسته به حضور خود در میدان تحریر و پل جمهوری ادامه می‌دهند. آنها با برگزاری تظاهرات علیه احزاب و باندهای فاسد وابسته به رژیم ایران شعار سر دادند.

نیروهای امنیتی در پل جمهوری با بکارگیری گاز اشک‌آور و بمبهای صوتی و دودزا سعی در متفرق کردن تظاهر کنندگان را داشتند که با مقاومت و پایداری جوانان مواجه شدند.

قیام‌کنندگان عراقی در میدان تحریر پیکر یکی از تظاهر کنندگان را که یکشنبه شب بر اثر شلیک نیروهای امنیتی به‌شهادت رسیده بود را تشییع کردند. (‌تلویزیون الرافدین ۵ آبان ۹۹)

خبرگزاری فرانسه نیز روز دوشنبه ۵آبان گزارش داد تظاهرکنندگان عراقی در بغداد در روی پل جمهوری به سوی پلیس سنگ پرتاب کردند و لاستیک آتش زدند. تظاهر کنندگان یکشنبه شب نیز در کربلا با پلیس درگیر شدند.

این تظاهرات در سایر شهرهای عراق از جمله در دیوانیه و ناصریه نیز در طول شب گذشته ادامه داشت.

خبرگزاری فرانسه افزود: در جریان تظاهرات یک‌سال گذشته در عراق بیش از ۶۰۰نفر کشته و ۳۰هزار نفر نیز مجروح شده‌اند.

واشنگتن پست نوشت: تظاهر کنندگان عراقی روز یکشنبه در سالروز تظاهرات خونینی که باعث سقوط دولت قبلی عراق شد، مجدداً به خیابان‌ها سرازیر شدند.

قیام مردم عراق تهدیدی علیه موجودیت رژیم ایران در عراق محسوب می‌شود و شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران به‌گفته سازمانهای حقوق‌بشری شدیدترین خشونتها علیه تظاهر کنندگان را به کار می‌برند.

یک تظاهر کننده گفت با قیام خود نشان داده‌ایم که می‌توانیم حقوقی که هرگز نداشته‌ایم را به‌دست بیاوریم.

رویترز نیز روز یکشنبه ۴آبان گزارش داد: مردم عراق روز یکشنبه ۲۵اکتبر در سالگرد شروع ناآرامی‌های ضدحکومتی در بغداد و بصره به خیابان‌ها ریختند . از اول اکتبر ۲۰۱۹ تاکنون که موجی از ناآرامی‌های مردمی شروع شد،

تظاهر کنندگان که عمده آنها را جوانان تشکیل می‌داد خواهان تغییرات در نظام سیاسی هستند که آنرا عمیقاً فاسد می‌دانند. مردم عراق معتقدند که نظام سیاسی باعث فقر اکثریت مردم عراق شده است... .

کیهان خامنه‌ای روز دوشنبه ۵آبان در واکنش هراس‌آلودی نسبت به وقایع عراق با عنوان تکرار «فتنه اکتبر» در عراق نوشت:

عراق طی هفته‌های اخیر شاهد توطئه‌های جور واجور علیه «حشدالشعبی» بوده است و به‌نظر می‌رسد که طی روزهای آینده، این فتنه علیه حشد، ابعاد تازه‌یی بگیرد و عراق را با چالشهای جدیدی مواجه کند.

کیهان خامنه‌ای می‌افزاید: ماجراجویی‌های جدید جریانهای مشکوک در عراق، راه‌اندازی اعتراضات خیابانی علیه حشد است؛ آنها به بهانه فرا رسیدن سالگرد آغاز اعتراضات خیابانی در این کشور، پلاکاردهایی را علیه نیروهای حشدالشعبی و هم‌چنین، علیه پارلمان عراق نوشته‌اند، این اعتراضات (تاکنون) به سرنگونی چند دولت انجامیده و کل شرایط سیاسی عراق را تحت‌الشعاع قرار‌داده بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ca1dc5c3-67b9-4e9c-9cc6-d99fc051a23b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات