728 x 90

تصویب هفتادمین قطعنامه محکومیت رژیم در مجمع عمومی به‌خاطر نقض حقوق‌بشر و سرکوب مردم ایران

مجمع عمومی ملل متحد
مجمع عمومی ملل متحد

تصویب هفتادمین قطعنامه محکومیت رژیم در مجمع عمومی

به‌خاطر نقض حقوق‌بشر و سرکوب مردم ایران

 

محکومیت اعدامهای فزاینده بر اساس اعترافات اجباری

اعدام کودکان و شکنجه‌های وحشیانه و سرکوب ضدانسانی زنان

فراخوان به لغو مجازات اعدام در ایران و آزادی دستگیر شدگان در جریان اعتراضات مردمی

 

بامداد چهارشنبه هفتادمین قطعنامه ملل متحد در محکومیت نقض حقوق‌بشر توسط فاشیسم دینی حاکم بر ایران با اکثریت آرا (۷۸رای مثبت و ۳۰رای منفی و ۶۸رأی ممتنع) در مجمع عمومی ملل متحد به تصویب رسید.

هفتادمین قطعنامه محکومیت رژیم آخوندی ضمن استقبال از تصمیم شورای حقوق‌بشر برای تأسیس هیأت حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی در مورد رژیم و تمدید مأموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق‌بشر در رژیم آخوندی، افزایش شدید مجازات اعدام توسط رژیم ایران به‌ویژه بر اساس اعترافات اجباری و بدون محاکمه عادلانه را محکوم می‌کند و خواستار لغو مجازات اعدام شده است.

قطعنامه هم‌چنین نسبت به مجازات اعدام کودکان و افراد زیر سن قانونی و اقلیتهای قومی و مذهبی ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف شکنجه یا سایر رفتارها و مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز، دستگیریها و بازداشتهای خودسرانه به‌ویژه در مورد افراد دو تابعیتی شده است.

هفتادمین قطعنامه محکومیت حکومت آخوندی در مجمع عمومی ملل متحد خواستار پایان دادن به ممانعت عمدی زندانیان از دسترسی به درمان و تجهیزات پزشکی کافی، آب آشامیدنی سالم و بهداشت شده است.

این قطعنامه هم‌چنین سرکوب افزایش‌یابنده و هدفمند زنان و دختران توسط رژیم را محکوم کرده و نسبت به اجرای قانون سرکوبگرانه حجاب و عفاف و اعمال سیاست‌های جدید برای اعمال تدابیر محدودکننده و تنبیهی بیشتر بر زنان و دختران ابراز نگرانی جدی می‌کند.

قطعنامه ضمن محکوم کردن دستگیریهای گسترده در تجمعات و اجتماعات خواستار آزادی فوری دستگیر شدگان به‌ویژه کسانی که در جریان قیام ۱۴۰۱ دستگیر شده‌اند گردیده است.

قطعنامه هم‌چنین تأکید می‌کند که رژیم ایران باید با گزارشگر ویژه ملل متحد در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران و هم‌چنین با مأموریت هیأت حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی همکاری کامل نماید.

(سایت سازمان ملل: ۲۸آذر ۱۴۰۲)

 

سازمان ملل متحد طی گزارشی در سایت رسمی خود دربارهٔ تصویب قطعنامهٔ محکومیت دیکتاتوری آخوندی در مجمع عمومی، خاطرنشان کرد: «مجمع... سرکوب هدفمند زنان و دختران توسط (رژیم) ایران را چه آنلاین و چه آفلاین، محکوم کرد (مجمع). اقدامات (رژیم) ایران را در واکنش به اعتراضاتی که در سپتامبر۲۰۲۲، پس از مرگ ژینا امینی در بازداشت آغاز شد، محکوم کرد؛ از جمله دستگیریهای دسته‌جمعی و بازداشتهای خودسرانه، استفاده نامتناسب از زور، از جمله زور منجر به مرگ معترضان و صدور و اجرای مجازات اعدام علیه افراد مرتبط با اعتراضات. مجمع از لایحه پیشنهادی حکومت (ایران) در مورد استفاده از سلاح گرم در اعتراضات ابراز نگرانی کرد و خواستار پس‌گرفتن آن شد...

(مجمع) هم‌چنین از (رژیم) ایران خواست به آزار و اذیت از جمله ربودن، دستگیری و اعدام مخالفان سیاسی و مدافعان حقوق‌بشر پایان بدهد»...

(سایت سازمان ملل: ۲۸آذر ۱۴۰۲)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/09e611d2-9fb4-4bb7-b5f7-91941074df96"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات