728 x 90

تصاویر جدید و جنجالی جیمز وب؛ ۶ ابر کهکشان در ابتدای هستی که بر اساس داده‌های قبلی، نباید وجود داشته باشند

جمیز وب
جمیز وب

 بنا به گزارش فاکس ۱۱ تلسکوپ فضایی جیمز وب ۲۲فوریه- ۳اسفند تصاویر جدیدی از هستی به‌زمین ارسال کرد. تصاویری جنجالی که می‌تواند دهه‌ها تفکر دانشمندان دربارهٔ مهبانگ و سازوکار تکامل ستارگان و کهکشانها را به‌چالش بکشد.

در این تصاویر جیمز وب موفق شده به‌عمق ۶۰۰ تا ۷۰۰میلیون سالگی جهان (پس از انفجار بزرگ مهبانگ) برسد. جایی که بر اساس تئوری تکوین کهکشانها، ما نباید مجموعه‌های کهکشانی بزرگی را شاهد باشیم، بلکه توده‌های ابری پیشا کهکشان یا کهکشانهای تازه متولد شدهٔ کوچکی را باید ببینیم. اما تصاویر جدید جیمز وب دست‌کم ۶ ابر کهکشان را نشان می‌دهد که بسیار عظیم هستند. وزن هر کدام از این ۶کهکشان عظیم چند میلیارد برابر خورشید ماست و دانشمندان وزن مواد و ستارگان تنها یکی از این کهکشانها را حدود صد میلیارد برابر خورشید منظومهٔ شمسی برآورد کرده‌اند.

«لابه» مدیر این پروژه می‌گوید ما ابتدا گمان می‌کردیم در این فاصله از مهبانگ، تنها چند کهکشان کوچک پیدا کنیم. اما وجود این ابر کهکشانهای عظیم و باور نکردنی، گمانه‌های ما را برهم زد و باور آن برایمان سخت بود.

پیش از این جیمز وب در فاصلهٔ ۳۰۰میلیون سال پس از مهبانگ هم موفق به‌یافتن چندین کهکشان شده بود که با تئوری تکوین گیتی (تکامل آرام ستارگان و کهکشانها) همخوان بود؛ اما وجود ۶ ابر کهکشان نشان می‌دهد برخی از کهکشانها با سرعتی بسیار بیشتر از آنچه دانشمندان گمان می‌کردند و در تئوری تکوین گیتی آمده بود، رشد کرده‌اند.

ایو لابه مدیر این پروژه جیمز وب می‌گوید علت تفاوت کیفی سرعت رشد میان این ۶ کهکشان با سایر کهکشانها شگفت و البته برای ما در ابهام است.

یکی دیگر از دانشمندان شرکت‌کننده در این پروژه این پدیده را «جهان شکن» نامیده و می‌گوید: «چیزی که ما کشف کردیم برای دنیای دانش یک چالش جدی پدید می‌آورد». جوئل لجا می‌افزاید: «این کشف تمامی یافته‌ها و تصورات قبلی دانشمندان دربارهٔ سازوکار ابتدایی تکوین و شکل‌گیری کهکشانها را مورد تردید قرار می‌دهد».

البته هنوز قضاوت دربارهٔ این ۶ ابر کهکشان زود است. دانشمندان می‌گویند هنوز باید مطمئن شوند که واقعاً این ۶پدیده کهکشان هستند یا پدیده‌یی دیگر. ایوو لابه می‌گوید شاید این ۶پدیده کهکشان نباشند، بلکه سیاه‌چاله‌های بسیار بزرگی باشند. شاید هم در ادامهٔ تحقیقات روشن شود که ما در اندازه‌گذاری آنها اشتباه کردیم و این کهکشانها کوچک‌تر از برآورد اولیه ما از تصاویر ارسالی جیمز وب باشد. البته من شخصاً اطمینان می‌دهم این اجرام هر چه باشند بسیار غول‌پیکر هستند».

مدیر این پروژه گفت نتایج تحقیقات دربارهٔ این تصاویر جدید و جنجالی جیمز وب سال آینده منتشر خواهد شد. لابه گفت: «درس بزرگ اطلاعاتی که جیمز وب به زمین می‌فرستد این است که انسان باید باورهای قبلی خود دربارهٔ سازوکار تکوین و تکامل هستی را کنار بگذارد و آمادهٔ یافتن واقعیت‌های بسیار شگفت و باور نکردنی جدید باشد».

 

پرفسور جان متر، مدیر پروژه تلسکوپ عظیم جیمز وب قبلاً در مصاحبه با سیمای آزادی گفته بود: «ما امیدواریم که نشانه‌هایی از تاریخ جهان و کائنات را به‌دست آوریم، یعنی از اولین پدیده‌یی که پس از بیگ‌بنگ به‌وجود آمد که احتمالاً ستاره‌ها، کهکشانها و حفره‌های سیاه هستند تا درست شدن کهکشانها و ستاره‌ها و سیاره‌های نزدیک به زمین و حتی مطالعه در مورد سیاره‌های اطراف ستاره‌ها و حتی همه چیزهایی که در منظومه شمسی قرار دارند که همه اینها برای شناختن تاریخ زمین به ما کمک می‌کنند و این‌که بیگ بنگ چگونه باعث شد سیاره کوچکی به‌وجود بیاید که مردم روی اون زندگی بکنند. حکایتی بسیار طولانی که امیداوریم بخشهایی از آنرا به‌دست بیاوریم».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e620845d-f704-4faf-a33e-fb259af4bc95"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات