728 x 90

تشکیل ائتلاف جدید در خاورمیانه برای مقابله با تعرضهای دریایی رژیم ایران

مانور هوایی - عکس از آرشیو
مانور هوایی - عکس از آرشیو

رزمایش دریایی مشترک نیروی دریایی آمریکا با امارات متحده عربی، بحرین و اسراییل نشانگر آغاز یک ائتلاف جدید در خاورمیانه برای مقابله با تعرض رژیم ایران است.
مجله نشنال اینترست روز جمعه ۱۰دی نوشت، رزمایشی که از روز پنجشنبه آغاز شده، اولین باری است که سه کشور عربی که در پی پیمان ابراهیم سال۲۰۲۰ روابط خود با اسراییل را عادی‌سازی کردند را طی یک رزمایش آشکار گردهم می‌آورد.
ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد، این رزمایش در درجه اول روی بازداشت، سوار شدن، بازرسی و روش‌های توقیف تمرکز می‌کند، و هدف آن افزایش قابلیت همکاری میان نیروهای دریایی درگیر است.
انتخاب دریای سرخ به‌عنوان محل این رزمایش قابل توجه است. این دریا از شمال به کانال سوئز و از جنوب به تنگه باب‌المندب می‌رسد، که هر دو محل ترانزیت حجم عمده نفت جهان می‌باشند.
از زمان آغاز جنگ داخلی یمن در سال۲۰۱۵، این آبراه مورد توجه بیشتری قرار گرفته است، چرا که جنگ یمن تجارت دریایی در نزدیکی پایانه جنوبی آن را به خطر انداخته است، و شورشیان حوثی وابسته به رژیم ایران تلاش کرده‌اند به کشتی‌های عبوری حمله کنند.
اگر چه ابوظبی و تل‌آویو به مدت چندین دهه قبل از پیمان ابراهیم با یکدیگر هماهنگ بودند و اتحاد نظامی پنهانی علیه تهدید رژیم ایران داشتند، اما همکاری آشکار آنها تنها پس از ظهور دونالد ترامپ در آمریکا و سیاست خارجی غیرمتعارف وی آغاز شد (العربیه ۱۰دی).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0723a75e-50d8-4cba-b327-0bbb6fa18792"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات