728 x 90

تروئیکای اروپا: تحریم‌ها علیه رژیم ایران را دیگر لغو نمی‌کنیم

تروئیکای اروپا
تروئیکای اروپا

سه کشور اروپایی عضو برجام انگلستان، فرانسه، و آلمان(  تروئیکای اروپا)روز پنجشنبه ۲ آذر با انتشار بیانیه‌یی مشترک از تصمیم خود مبنی بر عدم تداوم لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی خبر دادند و در بیانیه خود خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این اقدام خود را «پاسخ مستقیم به عدم پایبندی جدی و فزاینده» رژیم ایران و منطبق با برجام و قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل عنوان کرده‌اند.

بیانیه تروئیکای اروپا – فرانسه، آلمان و انگلستان در مورد توسعه برنامه اتمی رژیم ایران

فرانسه، آلمان و انگلستان طی بیانیه‌یی در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین اعلام کردند:

یک سال پیش، شورای حکام در واکنش به عدم همکاری اساسی ایران با آژانس در مورد مسائل پادمان باقیمانده، قطعنامه‌یی را تصویب کرد. از زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنج سال پیش سؤالاتی را در مورد مواد و فعالیت‌های هسته‌یی اعلام نشده احتمالی در ایران مطرح کرد، این سومین قطعنامه آن بود. از آن زمان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نقاط مختلف سؤالاتی را در مورد چنین فعالیتهایی در چهار مکان مطرح کرده است. در این قطعنامه، هیأت تصمیم گرفت که «ضروری و فوری» است رژیم ایران برای اطمینان از راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌یی، اقدام کرده و تمام مسائل پادمان باقی مانده را روشن کند.

یک سال بعد، بی‌توجهی مداوم رژیم ایران به تعهدات خود، از جمله پایبندی به تصمیمات این شورای حکام، اکنون در به روشن‌ترین نحو ممکن ظاهر می‌شود. گزارش مدیر کل واضح است: رژیم ایران نه تنها همکاری با آژانس برای حل و فصل مسائل باقیمانده را به تأخیر می‌اندازد، بلکه به‌طور عمدی توانایی آژانس را برای انجام مأموریت راستی‌آزمایی‌اش مختل می‌کند. اقدامات رژیم ایران نه تنها با تعهدات قانونی‌اش مغایرت دارد، بلکه در نادیده گرفتن تعهدات و التزامات هسته‌اش، ساختار جهانی منع گسترش تسلیحات اتمی را تضعیف می‌کند.

اولاً، رژیم ایران هنوز توضیحات فنی معتبری را برای وجود ذرات اورانیوم دستکاری شده توسط انسان در مکانهای تعیین‌تکلیف نشده در ورامین و تورقوزآباد که آژانس در حال حاضر به‌دنبال توضیح درباره آن است، به آژانس ارائه نکرده است. این رژیم آژانس را از مکان فعلی مواد هسته‌یی مرتبط و تجهیزات آلوده مطلع نکرده است. رژیم ایران حتی در سطحی‌ترین سطح نیز وارد عمل نشده است، به‌رغم این واقعیت که همکاری با آژانس یک تعهد قانونی ناشی از توافقنامه پادمان NPT ایران است. این امر این سؤال را بر می‌انگیزد که آیا هیچ‌یک از مواد هسته‌یی و/یا تجهیزات آلوده مورد استفاده در این مکانها در ایران باقی مانده و در اعلامیه رژیم ایران گنجانده نشده است؟

دوم، اختلاف مواد هسته‌یی در تأسیسات تبدیل اورانیوم حل نشده باقی مانده است. توضیحات قبلی رژیم ایران از نظر فنی معتبر نبود و بنابراین برای آژانس قابل‌قبول نبود. این موضوع به هسته اصلی مأموریت پادمانی آژانس مربوط می‌شود: این موضوع در مورد فعالیت‌های اعلام نشده رژیم ایران در مکانهای اعلام نشده شامل فلز اورانیوم است که برخی از آنها منشأ ناشناخته دارند و ممکن است هنوز خارج از پادمان باشند. هم‌چنین شایان ذکر است که این موضوع به نگرانی‌های پادمانی مربوط می‌شود که آژانس قبلاً در مورد سایت لویزان-شیان دنبال می‌کرد - که ایران نیز به‌طور اساسی نتوانست آن را برطرف کند.

سوم، رژیم ایران اجرای بیانیه مشترک ۴مارس را با وجود تلاش‌های گسترده مدیرکل برای دستیابی به پیشرفت، «منجمد» کرده است. این گزارشها بار دیگر بسیار واضح است: «پیشرفت نکردن در اجرای هر یک از سه عنصر بیانیه مشترک، امکان ادامه اجرای آن را زیر سؤال می‌برد». اکنون واضح است که ایران با حسن‌نیت به بیانیه مشترک رفتار نکرده و هیچ قصد جدی برای اجرای کامل تعهدات خود از خود نشان نداده است. ما از ایران می‌خواهیم که فوراً با آژانس برای نصب تجهیزات مراقبتی و نظارتی هر جایی که درخواست شد، همکاری کند و دسترسی فوری به داده‌های دوربینی را که در حال حاضر مخفی می‌کند فراهم کند و شکاف‌های ضبط‌شده را برطرف کند. بدون این اطلاعات، آژانس بینش کلیدی در مورد توانایی ایران برای گسترش برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود - احتمالاً حتی به روش‌هایی که به آژانس اعلام نشده است - در زمانی که ایران در حال پیشرفت است، ندارد.

چهارم، رژیم ایران نگرش خصمانه خود نسبت به آژانس را دوچندان کرده است و با تصمیم خود برای لغو مجوز تعدادی از بازرسان با تجربه در ماه سپتامبر، سیستم پادمانی را تهدید می‌کند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0c1cd912-fd87-4282-a955-52bcf7f123b1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات