728 x 90

تحلیلگر حکومتی: «واقعیت این است که در عالم ژئوپلیتیک، ایدئولوژی کمتر نقش دارد»

حضور  نظامی رژیم در نزدیکی مرز آذربایجان
حضور نظامی رژیم در نزدیکی مرز آذربایجان

روزنامه حکومتی آرمان ۱۲مهر، با درج مطلبی، بازی نظام در برخورد با موضوع آذربایجان را یک نوع «غفلت» در «عالم ژئوپلیتیک» توصیف کرد و نوشت: آنچه که اهمیت دارد، منافع ملی و مصالح ملی است.
خوش چهره از تحلیلگران حکومتی در این رابطه گفت: امروز دامنه نفوذ ایران در سوریه، عراق، لبنان، عراق، افغانستان و قفقاز به علت همین سیاست‌ها رو به صعود نیست. نباید نگاه‌مان این‌گونه باشد که از هر کشوری که رابطه نزدیکی با آمریکا دارد، دور شویم. این رویه اشتباه است. نگاه ما در سیاست خارجی باید عرفی باشد و از نگاه ایدئولوژیک باید فاصله گیریم. سیاست خارجی نظام نیاز به بازخوانی دارد. رویکرد ما در سال‌های گذشته سبب شده تا یک شریک نیز در همسایگی خود نداشته باشیم. امروز که نگاه ما به سمت شرق است نیز دستاوردی نداشته‌ایم و چین و روسیه ما را متحد خود نمی‌دانند.

مشخصا تیره شدن روابطمان با ترکیه و جمهوری آذربایجان به علت همین نگاه سیاه و سفید است. سال گذشته ما در یک اشتباه بزرگ به صورت کامل از جمهوری آذربایجان دفاع کردیم. ادله ما نیز این بود که جمهوری آذربایجان یک کشور مسلمان است اما ارمنستان یک کشور مسیحی است. واقعیت این است که در عالم ژئوپلیتیک، ایدئولوژی کمتر نقش دارد. سال گذشته همان کسانی که از پیروزی جمهوری آذربایجان خوشحال بودند، امروز فهمیده‌اند که غفلت کرده‌اند.

امروز این خطر وجود دارد که تنها راه زمینی ارتباطی ایران به سمت اروپا، توسط همین کشور مسدود شود. ما مرتکب اشتباه شده‌ایم. این را از آنجا می‌توان فهمید که ما به سوریه و لبنان رفتیم تا اسراییل را در آن منطقه کنترل کنیم اما اسراییل امروز از جنوب و شمال در کنار مرزهای ایران است. آیا ما در گذشته نمی‌دانستیم که اسراییل و جمهوری آذربایجان رابطه تنگاتنگی دارند؟ امروز، هم روسیه سکوت کرده و هم چین هیچ حرفی نمی‌زند، اینها چه شریک‌ها و یا دوستهایی هستند که در مقابل محاصره شدن ایران هیچ حرفی نمی‌زنند؟

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5952001a-2a6d-4935-814f-d34c18e1f7a5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات