728 x 90

تحقیقات جدید در برزیل: میزان تأثیرگذاری واکسن چینی ۵۰درصد است

واکسن محصول شرکت چینی «سینوواک بیوتک»
واکسن محصول شرکت چینی «سینوواک بیوتک»

نتایج کامل و دقیق‌تر آزمایش‌ها در برزیل در روز سه‌شنبه ۲۴دی نشان داد میزان تاثیر‌گذاری واکسن محصول شرکت چینی «سینوواک بیوتک» حدود ۵۰.۴درصد است. این بسیار کمتر از درصدی است که هفته گذشته اعلام شده بود و برای تأیید این واکسن از سوی نهادهای مسئول کافی نیست.

دولت برزیل واکسن سینوواک بیوتک را به‌عنوان یکی از دو واکسنی برای واکسیناسیون سراسری در نظر گرفته بود.

به گزارش رویترز، مؤسسه تحقیقات بیولوژیک «بوتانتان» در سائوپائولو چند روز پیش بخشی از یافته‌های خود از آزمایش واکسن چینی در برزیل را منتشر و خوشبینی غیرواقعی ایجاد کرد. ولی چندین کارشناس علوم پزشکی از انتشار این اطلاعات ناقص انتقاد کرده‌اند.

انتشار اطلاعات متناقض در مورد کارآیی واکسن چینی بی‌اعتمادی به این دارو را که رئیس جمهور برزیل نیز در مورد «منشا» آن ابراز تردید کرده افزایش خواهد داد.

پژوهشگران برزیلی در مؤسسه تحقیقاتی «بوتانتان» هفته گذشته ادعا کردند که واکسن چینی «کرونا واک» در مقابله با موارد متوسط تا شدید ابتلا به کرونا حدود ۷۸ درصد اثربخش بوده است. آنها در گزارش خود به موارد خفیف ابتلا که به بستری شدن و درمان نیاز نداشته‌اند هیچ اشاره‌یی نکردند.

ریکاردو پالاسیاس، مدیر پزشکی این مؤسسه روز سه‌شنبه گفت تحقیقات جدید که نشان می‌دهد میزان تاثیر‌گذاری این واکسن پایین‌تر است موارد ابتلا خفیف را نیز شامل می‌شود.

گونزالو وسینا نتو، پروفسور بهداشت عمومی در دانشگاه سائوپائولو و رئیس سابق اداره کنترل کیفیت دارو در برزیل گفت که بخشی از مشکل نحوه نادرست انتشار اطلاعات بوده است.

انتشار اطلاعات پراکنده و نامنسجم در مورد واکسن چینی در کشورهای مختلف این نگرانی را تشدید کرده که برخلاف واکسنهای آمریکایی و اروپایی کنترل علمی کافی در مورد این واکسن اعمال نمی‌شود.

برزیل علاوه بر واکسن چینی «کرونا واک» قرار است از واکسن محصول شرکت «آسترازنکا» و دانشگاه آکسفورد نیز برای واکسیناسیون سراسری استفاده کند ولی هیچیک از آنها تاکنون از سوی نهادهای مسئول در این کشور تأیید نشده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8cbd28ba-842e-4b9f-8ba4-f3756bc29f1b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات