728 x 90

تجربه انفجار بیروت، خطر انبارهای شیمیایی بیخ گوش تهران

انبارهای بزرگ نفت در تهران
انبارهای بزرگ نفت در تهران

به‌دنبال انفجار هولناک ۲۷۵۰تن مواد آمونیاک در بیروت و در پی هشدار یک عضو شورای قلابی شهر تهران درباره موقعیت خطرناک انبار بزرگ نفت در محله شهران تهران، امروز جمعه ۱۷مرداد، رئیس سازمان مدیریت بحران رژیم در تهران نیز از خطرناک بودن موقعیت دیگر انبارهای بزرگ مواد شیمیایی داخل تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حکومتی برنا، رضا کرمی، رئیس سازمان مدیریت بحران رژیم در تهران، با اشاره به انفجار بیروت به طور مشخص از دو انبار بزرگ بعثت و شمیران نام برد و گفت: «خروج این انبار‌های مواد شیمیایی از شهر‌ها نه یک مطالبه محلی، که مطالبه‌ای ملی است».

کرمی افزود تخلیه و انتقال این انبار‌ها «برعهده شهرداری نیست، بلکه مربوط به نهاد‌های مرتبط با آن‌هاست».

انبار شیمیایی شمیران متعلق به شرکت نفت و انبار بزرگ بعثت متعلق به وزارت نیروست که هر دو انبار طی توسعه شهر تهران در گذر زمان، اکنون در بافت مسکونی پرجمعیت قرار گرفته‌اند.

رضا کرمی محمدی، گفت: «انبارهای مواد شیمیایی که در داخل شهر تهران هستند در ابتدای ساخت، خارج از شهر محسوب می‌شدند اما با گسترش شهر تهران آنها هم داخل شهر قرار گرفتند و حال وجود آنها خطرناک است».

او افزود: «وجود انبارهای مواد شیمیایی داخل شهر تهران مسأله مهمی است که چندبار در شهرداری آن را پیگیری و در این خصوص تذکراتی ابلاغ کردیم اما متأسفانه تاکنون توجهی نشده است».

وی در مورد موانع انتقال این انبارها گفت: «تخلیه و انتقال این انبارها هزینه بسیار بالایی دارد به همین دلیل تاکنون این اتفاق نیفتاده است و هم‌چنان داخل شهر وجود دارند و تانکرها از محل آنها، حمل بار می‌کنند».

وی در ادامه گفت: «خطر وقتی ایجاد می‌شود که تانکرهای حمل سوخت در جاده یا بزرگراه‌ها واژگون شوند و آتش‌سوزی رخ دهد بنابراین باید مسأله انتقال این انبارها را بیشتر از قبل، پیگیری و به نتیجه برسانیم».

روز گذشته مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای قلابی شهر تهران در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «تجربه انفجار بیروت تجربه‌ای بسیار تلخ و ناگوار بود که تأثیرات منفی آن دهه‌ها در بطن لبنان خواهد ماند.

فراتر از هر حادثه و فاجعه درس آموخته‌ها و عبرت‌های آن باید مورد توجه قرار گیرد. حتماً در اقصی نقاط گمرک‌های رسمی و یا اسکله‌های غیررسمی، در مناطق ویژه اقتصادی و یا بنادر ساحلی و غیرساحلی کشور انبارهای مشابه انبار مواد شیمیایی بیروت یافت می‌شود که از این پس باید به‌عنوان یک بمب ساعتی نگریسته شود اما علاوه بر اماکن یاد شده انباشت مواد شیمیایی در بطن و مرکز شهرها و اماکن مسکونی خطرآفرین‌تر است. اینجاست که شناسایی نقاط پرخطر در شهر تهران و دیگر شهرها و احتمال بروز فاجعه و برنامه‌ریزی برای خروج این بمبهای ساعتی از شهر را بایست از دولت و مدیریت شهری طلب کنیم.

عدم رعایت پروتکل‌های نگهداری و انباشت انبوه مواد شیمیایی در شهر می‌تواند در یک لحظه تمام نظامات یک جامعه و شهر را بر هم بریزد لذا موضوع خروج تأسیسات پرخطر از شهر تهران بیشتر از گذشته باید در دستور کار قرار گیرد و شهرداری با کمک دولت باید برای تحقق آن کمر همت ببندد.

فقط به‌عنوان یک مثال به انبار نفت محله شهران که یک بمب هیدروژنی داخل شهر و بر روی گسل زلزله مشا بنا شده توجه کنیم.

انبار نفت شهران با مخازنی غول پیکر درست در بطن بافت مسکونی شمال غرب تهران در محله شهران قرار گرفته و هر روز حدود ۳۰۰ تانکر ۳۰هزار لیتری حمل سوخت از ابر مخازن این انبار نفت بارگیری می‌کنند و سپس از وسط بافت مسکونی و خیابان‌ها و کوچه‌های شهران می‌گذرند و نهایتاً وارد بزرگراه می‌شوند.

سال ۸۷ یکی از این تانکرهای ۳۰هزار لیتری بنزین در بلوار شهران واژگون شد و سوخت آن، اطراف خانه‌های مسکونی تخلیه شد. ۲۹فروردین و اسفند سال۸۵ هم دو حادثه مشابه در شهران رخ داد. یکی اطراف مجتمع کوهپایه و آن یکی در شهر زیبا.

مجدداً در سال۹۵ نیز یک تانکر ۳۲هزار لیتری در میدان دوم شهران واژگون شد و شاید بخت با شهرانی‌ها یار بود که بنزین‌ها روانه فضای سبز شد و درختانش را برای همیشه خشک کرد اما نکته اینجاست که این بخت قرار نیست همیشه یار غار شهران و تهرانی‌ها باشد.

فقط کافی است یکی از تانکرها یا خودرو حمل آن هنگام سوخت‌گیری در کنار مخازن دچار حادثه شود آنگاه با انفجار سریالی مخازن سوخت یکی پس از دیگری فاجعه‌یی بزرگ‌تر از بیروت به سر تهران می‌آید.

تصور کنید در زمان بارندگی و وقتی زمین لغزنده است، یکی از تانکرها بر اثر لغزندگی زمین واژگون شود. با کوچک‌ترین جرقه آتشی که به راه می‌افتد مهار نکردنی است. «به تعداد تردد تانکرها خطر واژگون شدن آنها وجود دارد و می‌توان گفت این خطر هر روز نزدیک ۳۰۰بار شهران را تهدید می‌کند و هیچ‌کس هم حواسش به جان و مال مردم نیست.

ساخت انبار نفت به سال۱۳۵۳ برمی‌گردد قریب به نیم قرن پیش که شهران در حاشیه حریم تهران آن روز بیابانی بیش نبود انبار نفت شهران و مخازن عظیم‌الجثه آن در بیابان بنا شدند. سال‌ها می‌گذرد و توسعه شهر اجتناب‌ناپذیر شده و حالا، صحیح یا غلط انبار نفت شهران درست در وسط بافت مسکونی قرار دارد و صدها خانه عمودی با یکی از مهم‌ترین مراکز تأمین سوخت پایتخت همسایه شده‌اند. خطر بیخ گوش نه فقط شهرانی‌ها بل تهرانی‌هاست اما همه ماجرا این نیست و تردد روزانه دهها تانکر ۳۰هزار لیتری بنزین از دل بافت مسکونی یک روی سکه است و روی دیگر فاجعه قرار گرفتن مخازن عظیم انبار نفت بر روی گسلی است که بر اساس آمار سالهاست که آبستن زلزله‌ای ویرانگر است که با فعالیت گسل مشا تلفات انفجار انبار نفت در شهران بسی بیش از زلزله تهران خواهد بود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d7760146-9e54-4427-8590-c79b3a1b10d8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات