728 x 90

تایمز مالی: تحریمهای آمریکا ضربه جدی به صادرات نفت رژیم ایران

تحریمهای آمریکا ضربه جدی به صادرات نفت رژیم ایران
تحریمهای آمریکا ضربه جدی به صادرات نفت رژیم ایران

تایمز مالی گزارش داد: «آمار و ارقام نشان می‌دهند تحریمهای آمریکا ضربه جدی به صادرات نفت ایران وارد می‌کند.. آمار و ارقام ماه دسامبر نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران به یک میلیون و صدهزار بشکه در روز سقوط کرده و این کاهشی برابر با ۶۰درصد نسبت به بهار امسال است».

دو ماه بعد از این تحریمها خریداران و فروشندگان نفت شروع به دیدن روشن آسیبهای وارده ناشی از تحریمها بر روی صادرات نفت ایران کرده‌اند.

تحریم‌های نفتی و مبادلات مالی ایالات متحده آمریکا علیه ایران که رسماًً از روز دوشنبه ۵نوامبر (۱۴آبان) اعمال شد تاثیر خود را از پیش بر روی صادرات نفت ایران گذاشته است.

 

بر اساس آمار بانک جهانی، صادرات نفت رژیم در شهریور سال جاری از ۲.۵میلیون بشکه در روز به ۱.۶میلیون بشکه کاهش یافت. رژیم برای بالا بردن فروش نفت خود در بازار سیاه و دور زدن تحریم‌ها روشهای خاصی را انتخاب کرد. یکی از این شیوه‌ها قطع دستگاههای مسیر یاب یا سیستم جی.پی.اس نفتکش‌هایش بود که به‌سرعت توسط ماهواره‌ها کشف و خنثی شد.

 

ژاپن و کره جنوبی در اواخر سال ۲۰۱۸ واردات نفتشان از ایران را به صفر رساندند و همان‌گونه که برایان هوک مسئول امور ایران در وزارت‌خارجه آمریکا بارها تأکید کرد، تصمیم کشورش به صفر رساندن صادرات نفت رژیم است.

 

در پی کاهش صادرات نفت رژیم، اقتصاد تابع نفت آنها نیز شرایط سختی را سپری کرده است. نتیجه این شرایط کاهش ارزش ریال در دوره اخیر بوده است.

 

علاوه بر کاهش صادرات نفت، مشکل اصلی رژیم محدودیت دستیابی به درآمدهای ناشی از صادرات نفت است. کشورهای خریدار به‌خاطر تحریمهای آمریکا نمی‌توانند بهای نفت را با دلار بپردازند. برای مثال کشور هند که هنوز از رژیم نفت خریداری می‌کند قیمت آن‌ را به روپیه پرداخت می‌کند.

کشورهای اروپایی نیز در پی فرار از تحریمهای آمریکا تلاش کردند تا «سازوکار ویژه» خود را به‌وجود بیاورند ولی تا این تاریخ موفق نبوده‌اند در نتیجه امکان استفاده از درآمد نفت برای رژیم بسیار محدود خواهد شد.

 

این «سازوکار ویژه» نوعی نظام تبادل محصولات اروپایی با نفت رژیم است که در آن پول به‌صورت مستقیم استفاده نمی‌شود. هدف از این برنامه دور زدن تحریمهای آمریکا علیه بانکهایی است که بخواهند انتقال پول نفت رژیم را تسهیل کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c5c835f3-7b82-467a-830a-322f32779853"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات