728 x 90

تأثیر مجازاتهای جدید آمریکا علیه رژیم ایران بر معاملات با هندوستان

شرکت نفت هند
شرکت نفت هند

بعد از شکست توافق اتمی با رژیم ایران سیاست جدید آمریکا برای مهار طمع های توسعه‌طلبانه این رژیم محاصره‌ای همه‌جانبه را برایش ترسیم کرده است. بعد از سخنرانی مایک پمپئو و اعلام دوازده ماده مورد نظر آمریکا از ایران شرکتهای خارجی یکی پس از دیگری از ادامه رابطه با رژیم ایران منصرف می‌شوند.

در ادامه این روند، رئیس مالی بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت هند گفت: درصورتی‌که تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران به اختلال در عرضه منجر شود، ما به سوی تامین‌کنندگان قدیمی در خاورمیانه، می‌رویم.

همچنین رئیس شرکت ایندین اویل هند گفت: « ما در حال کار بر روی طرح‌های جایگزین برای زمانی‌ هستیم که واردات از ایران کاهش یابد تا بدانیم چگونه این وضعیت را مدیرت کنیم.»

خبرگزاری سپاه پاسداران نیز نسبت به تحریم نفت رژیم از طرف هند ابراز نگرانی کرد و نوشت:‌ هند هم به فکر جایگزینی نفت ایران افتاده است

پیش از اعلام این تصمیم توسط هندوستان شرکت نفتی سریکا نیز فعالیت هایش در میدان گازی رام را متوقف کرد. این شرکت نفتی وابسته به انگلستان اعلام کرد: تا صدور مجوز توسط دولت آمریکا، فعالیت هایش در میدان گازی رام را متوقف می‌کند. این شرکت اعلام کرد منتظر روشن شدن تاثیر از سر گیری مجازاتهای ایالات متحده آمریکا بر روی رژیم ایران در میدان گازی رام در دریای شمال است. به گزارش خبرگزاری رویتر، این شرکت سال گذشته توافق کرد که 50درصد از سهام میدان گازی رام را از شرکت بریتیش پترولیوم خریداری کند.

سایر شرکتهای نفتی

از جمله شرکتهای دیگری که یکی پس از دیگری اعلام مواضع می‌کنند و به‌دلیل خطرات ناشی از تحریمهای آمریکا از ایران خارج می‌شوند کمپانی اصلی گاز لهستان پی جی نیگ را می‌توان نام برد که پروژه گاز در ایران را به‌دلیل خطرات ناشی از تحریمهای آمریکا متوقف کرد، این تصمیم توسط معاون مدیر اجرایی این کمپانی اعلام شد.

در کنار لهستان، شرکت نفتی توتال فرانسه نیز برخلاف در آمدهای هنگفت ناشی از معاملات نفتی با رژیم ایران به‌خاطر نگرانی از مجازاتهای آمریکا رویکردهایش را نسبت به رژیم ایران بازبینی کرد و گفت اگر موفق به کسب معافیت از تحریم‌های آمریکا نشود، پروژه توسعه فاز 11پارس جنوبی را متوقف خواهد کرد. توتال در اطلاعیه‌اش نوشت: «روز 8می 2018 رئیس‌جمهور آمریکا... تصمیم این کشور را برای خروج از برجام و اعمال مجدد تحریم‌های ایالات متحده.. اعلام کرد. در نتیجه... توتال در موقعیتی نخواهد بود که پروژه شماره فاز 11پارس جنوبی را ادامه بدهد و باید تمامی عملیات مربوطه را قبل از 4نوامبر 2018 متوقف کند

شرکتهای غیرنفتی

غیر از شرکتهای نفتی معتبر شرکتهای کشتیرانی هم از ادامه همکاری با رژیم ایران صرف‌نظر کردند

به گزارش خبرگزاری رویتر سورن اسکو، مدیرعامل این شرکت گفت: «با شروع مجازاتهای آمریکا علیه رژیم ایران، اگر در آمریکا کسب‌وکار داشته باشید ‌نمی‌توانید با رژیم ایران کار کنید چرا که حجم کار ما در آمریکا گسترده است.وی افزود: «من مطمئنم که فعالیت‌هایمان را در ایران تعطیل می‌کنیم.

شرکت کشتیرانی «ام اس سی» نیز که پس از مرسک، دومین شرکت بزرگ جهان در این حوزه است، روز چهارشنبه26اردیبهشت اعلام کرد ثبت سفارش برای ایران را متوقف می‌کند.

بخش صنایع

در زمینه صنایع، شرکت آلمانی زیمنس با صدور بیانیه‌یی در رابطه با خروج آمریکا از برجام، اعلام کرد: «ما گام‌های مربوط به تحریم‌ها را که توسط ایالات متحده اعلام شده، به‌دقت بررسی خواهیم کرد در گذشته از تمامی محدودیت‌های کنترل بر صادرات تبعیت کرده‌ایم و در آینده نیز همین کار را انجام خواهیم داد».

از آنجا که بیمه نیز بخش جدایی ناپذیر معاملات تجاری با رژیم ایران است شرکت آلمانی بیمه آلیانس را نیز نباید فراموش کرد. این شرکت اعلام کرد به‌دنبال کاهش فعالیتهای خود در ایران به‌دلیل تحریمهای احتمالی آمریکا علیه رژیم ایران است. به گزارش خبرگزاری رویتر، سخنگوی این شرکت گفته است ‌ شرکت بیمه آلیانس در حال تهیه طرح‌هایی برای کاهش فعالیتهای تجاری‌اش در ایران است.

ناظران می‌گویند اگر اقتصاد رژیم ایران خوب عمل نکند ارز آن از ارزش می‌افتد، تورم افزایش چشمگیر پیدا می‌کند و گرانی و بیکاری ناشی از خرابی اقتصاد زمینه را برای قیام و اعتراضات مردمی هموارتر خواهد کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f6d921a5-c2ce-453d-b2e8-29b6bb7fefbd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات