728 x 90

بیگدلی کارشناس حکومتی: در صورت بن‌بست مذاکرات، دلار در یک هفته به ۴۰دلار و شورشهای مردمی در تقدیر است

مذاکرات وین
مذاکرات وین

علی بیگدلی کارشناس حکومتی در زمینه هسته‌یی درباره بن‌بست مذاکرات و آینده پیش روی رژیم آخوندی گفت: مذاکرات وین به نتیجه نرسد، دلار طی یک هفته به بالای ۴۰هزار تومان می‌رسد/ ممکن است [نظام] به ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل برود / نگرانی از بابت شورشهای مردمی در داخل کشور بیشتر شده است.

بیگدلی در گفتگو با سایت حکومتی دیده‌بان روز ۱۱اسفند گفت: اگر آقای گروسی به سازمان ملل گزارش دهد که جمهوری اسلامی مانع از بررسی سایت‌های هسته‌یی توسط بازرسان شده و شورای حکام ایران را محکوم کرده و گزارش را به شورای امنیت می‌فرستد. در شورای امنیت حتی اگر روسیه و چین پشت ایران بایستند، باز هم تحریم‌ها از این بیشتر خواهد شد. در این شرایط قطعنامه‌ها دوباره به میان آمده و ایران به فصل هفتم منشور می‌رود.

 

کارشناس حکومتی با توجه به حمایت رژیم آخوندی از روسیه در جنگ اوکراین افزود: این‌که باقری با عجله به ایران بازگشت، نشان از این دارد که خود او توانایی پاسخ دادن به انتظارات اعضای مذاکره‌کننده طرف‌های برجامی را ندارد. از سویی دیگر حمله روسیه به اوکراین و حمایت مستقیم و واضح مقامات برجسته جمهوری اسلامی از روسیه، مقداری بر روی فضای مذاکرات وین تأثیر منفی گذاشته است. با توجه به حمایت جمهوری اسلامی از روسیه و فضای ضد روس مجامع بین‌المللی، آقای اولیانوف هم از مذاکرات فاصله گرفته چون این امتیاز را غربی‌ها به اولیانوف دادند که ایران را برای توافق آماده کند. از سویی این خشمی که اروپایی‌ها نسبت به حمایت جمهوری اسلامی از روسیه در جنگ با اوکراین پیدا کردند، بسیار بر روی فضای مذاکرات تأثیر منفی گذاشته است! هم فرانسه و هم آمریکا اذعان کردند که اگر این هفته مذاکرات به نتیجه نرسد، میز مذاکره را ترک خواهند کرد؛ بنابراین مسأله مذاکرات وین با نوعی بن‌بست مواجهه شده است.

 

وی در رابطه با به‌نتیجه نرسیدن و شکست مذاکرات وین گفت: اگر این اتفاق نیافتد اقتصاد فروپاشیده ایران از این بیشتر رو به افول خواهد رفت. اگر مذاکرات وین با شکست مواجهه شود، در عرض یک هفته قیمت دلار به بالای ۴۰هزار تومان خواهد رسید. شاید جمهوری اسلامی حق داشته باشد که از آمریکا برای ماندن در توافق تضمین بخواهد اما این را هم باید بداند که در نظام حقوقی آمریکا چیزی با عنوان ضمانت وجود نداشته و رئیس‌جمهور فعلی نمی‌تواند این ضمانت را بدهد که رئیس‌جمهور بعدی هم این توافق را بپذیرد. انتظارات جمهوری اسلامی با فضای برجامی تطابقی ندارد. از سویی دیگر آقای گروسی جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار داده که باید اجازه بررسی سایت‌های هسته‌یی به کارشناسان بین‌المللی را دهد. آقای گروسی صراحتاً عنوان کردند که تا زمانی‌که ما به وین گزارش ارسال نکنیم، وین نمی‌تواند هیچ توافقی را با جمهوری اسلامی امضا کند. مذاکرات زمانی امضا خواهد شد که آقای گروسی اعلام کند که جمهوری اسلامی از تعهدات بین‌المللی خود خارج نشده است! به اعتقاد بنده مذاکرات وین به نتیجه نخواهد رسید. خبرهایی که از وین به گوش می‌رسد حاکی از این قضیه دارد که مذاکرات به بن‌بست رسیده است!

 

علی بیگدلی درباره نتیجه بن‌بست مذاکرات در وضعیت معیشتی مردم و گرانی‌ها و شورش و اعتراضات گفت: اولین مشکلی که به‌وجود خواهد آمد این است که سطح گرانی‌ها و نارضایتی‌های مردمی به بالاترین سطح خود خواهد رسید. نگاه اعتراضی مردم نسبت به حاکمیت در سال۱۴۰۱ با توجه به کمبود بودجه‌یی هم که شاهدش هستیم، به اوج خود می‌رسد و در فضای بین‌المللی هم به‌ویژه با حمله روسیه به اوکراین و حمایت سفت و سخت مقامات عالی‌رتبه نظام جمهوری اسلامی از اقدامات روسیه دچار انزوا خواهیم شد. در حال حاضر جمهوری اسلامی دچار یک بلاتکلیفی دیپلماتیکی است که نمی‌داند به چه شکل وضعیت را سامان ببخشد! اگر جمهوری اسلامی بخواهد با همان شرایط غربی‌ها برجام را امضا کند، با اعتراض و حتی درگیریهای مخالفان تندرو داخلی برجام روبه‌رو خواهد شد.

اگر آقای گروسی به سازمان ملل گزارش دهد که جمهوری اسلامی مانع از بررسی سایت‌های هسته‌یی توسط بازرسان شده و شورای حکام ایران را محکوم کرده و گزارش را به شورای امنیت می‌فرستد. در شورای امنیت حتی اگر روسیه و چین پشت ایران بایستند، باز هم تحریم‌ها از این بیشتر خواهد شد. در این شرایط قطعنامه‌ها دوباره به میان آمده و ایران به فصل هفتم منشور می‌رود. این شرایط برای جمهوری اسلامی بسیار خطرناک بوده و ما دوباره به وضعیت به‌مراتب بدتر از سال‌های قبل از ۲۰۱۵ بر خواهیم گشت. نگرانی ما بیشتر از بابت شورشهای داخلی است چون الآن اکثریت مردم منتظر نتیجه مذاکرات بوده و انتظار پایین آمدن قیمت دلار و کاهش قیمت مسکن را دارند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d463cf2a-fbbe-45e7-80ae-f5717bd2592b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات