728 x 90

«بیش از ۵۰درصد» از هواپیماهای مسافری ایران زمین‌گیر شده‌اند

زمین گیر بودن بیش از نیمی از هواپیماهای مسافربری  رژیم
زمین گیر بودن بیش از نیمی از هواپیماهای مسافربری رژیم

عبدالرضا موسوی مدیر شرکت هواپیمایی زاگرس، روز سه‌شنبه ۴مرداد، اعلام کرد از مجموع ۳۳۳هواپیمای مسافری موجود در ایران «بیش از ۵۰درصد آنها زمین‌گیر شده‌اند».

رئیس شرکت هواپیمایی زاگرس گفت: ریشه مشکلات صنعت هوایی زمین‌گیر بودن نیمی از ناوگان هوایی است، چون از مجموع ۳۳۳ هواپیمای مسافری موجود، بیش از ۵۰درصد آنها زمین‌گیر شده‌اند.
وی افزود: هزینه نشست و برخاست هر هواپیما در سال گذشته افزایش زیادی یافت و هم‌اکنون بیش از ۱۱ درصد هزینه‌های بلیت به تعرفه‌های فرودگاهی اختصاص می‌یابد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی زاگرس افزود: هم‌اکنون هزینه‌های فرودگاهی در فرودگاه اهواز چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که هزینه‌های فرودگاه مشهد شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و در فرودگاه مهرآباد هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

به‌گفته موسوی، هزینه‌های ارزی صنعت هوایی از جمله شامل حق عضویت سازمانهای بین‌المللی، هزینه‌های نشست و برخاست در فرودگاههای خارجی، خرید قطعات، روغن، گریس و حتی موکت کف و روکش صندلی است.خبرگزاری صدا و سیمای رژیم ۴مرداد)

سال گذشته نیز نائب‌رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی خواستار کمک به شرکت‌های هواپیمایی برای تعمیر و عملیاتی شدن هواپیما‌های زمین‌گیر شده بود.

علیرضا برخور، پاییز ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که بیش از ۱۷۰فروند از هواپیما‌های موجود «به‌دلیل نبود منابع مالی لازم و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها برای تأمین قطعات مورد نیاز غیرفعال است».

برخور پیش از آن نیز گفته بود شرکت‌های هواپیمایی کشور در آستانه ورشکستگی هستند و با «تنفس مصنوعی» زنده‌اند.

به‌گفته کارشناسان، ناوگان هوایی ایران برای بازسازی به حداقل چهارصد هواپیمای جدید نیاز دارد، اما وضعیت اقتصادی کشور و تحریم‌های اقتصادی ناشی از برنامه‌های هسته‌یی جلوی بازسازی و نوسازی این ناوگان را گرفته است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/be0c3f17-960a-42e8-9767-14006c8fac19"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات