728 x 90

بیش از ۳۰۰کشته تلفات زلزله ۷.۲ریشتری در هائیتی

زمین لرزه ۷.۲ریشتری در هائیتی
زمین لرزه ۷.۲ریشتری در هائیتی

شمار تلفات زمین‌لرزه روز شنبه ۲۳مرداد هائیتی به ۳۰۴تن افزایش یافت، دستکم ۲۰۰۰تن زخمی و صدها نفر ناپدید شده‌اند. این زمین‌لرزه در منطقه‌ای حدود ۱۵۰کیلومتری پورتو پرنس پایتخت هائیتی روی داد.

نیروهای امدادی در حال تلاش برای یافتن مجروحان در میان خرابیهای زلزله هستند.

زلزله شدید صبح شنبه با تخریب گسترده خانه‌ها، هتلها و کلیساها همراه بود. کانون زلزله در ۱۲ کیلومتری شهر سن لوییس دو سود اعلام شده است. آرییل هانری، نخست‌وزیر هائیتی از تخریب گسترده در بعضی از مناطق خبر داده و یک ماه وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است.

بنا بر گزارشهای رسانه‌های محلی، زلزله به قدری قوی بود که پورتو پرنس، پایتخت که در ۱۲۵کیلومتری محل حادثه قرار دارد، حس شد. گزارشها هم‌چنین حاکی است که این زمین‌لرزه تا کوبا و جامائیکا نیز احساس شده است اما خسارت یا تلفاتی به همراه نداشته است.

سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است که توفان گرمسیری «گریس» اواخر دوشنبه شب یا اوایل صبح سه‌شنبه به هائیتی می‌رسد. این کشور حوزه کارائیب که بسیاری از ساکنانش در تنگدستی و شرایط نامناسب زندگی می‌کنند، در برابر زلزله و توفان به‌شدت آسیب‌پذیر است.

هائیتی در سال۲۰۱۰ شاهد یک زمین لرزه ۷ریشتری بود بود، که هنوز نتوانسته از ویرانی‌های ناشی از آن کمر راست کند. زمین‌لرزه‌ای که آن سال در پورتو پرنس رخ داد، حدود ۲۰۰هزار تن کشته بر جای گذاشت و شهر را به تلی از آوار تبدیل کرد.

بازسازی بیمارستان اصلی کشور از ۱۱سال پیش تاکنون ناتمام مانده و سازمانهای مردم‌نهاد و غیردولتی کوشیده‌اند کمبودها را به‌نوعی جبران کنند.

تیرماه امسال، جوونیل مویس، رئیس‌جمهوری این کشور، در خانه‌اش به دست افراد مسلح ترور شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/561d40d0-6124-40a2-9bfe-bbee38cc236b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات