728 x 90

بیست و یکمین روز حمله روسیه به اوکراین - توقف ستونها

نبردهای سنگین در اوکراین
نبردهای سنگین در اوکراین

آخرین تحولات اوکراین

رویترز - شونیچی سوزوکی، وزیر دارایی ژاپن روز چهارشنبه: گروه هفت (G۷) کشورهای صنعتی پس از ساعت ۰۱۰۰ جلسه‌ای آنلاین برگزار خواهند کرد تا درباره اقدامات روسیه در اوکراین بحث کنند.

رویترز - ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز چهارشنبه: مذاکرات صلح واقعی‌تر به‌نظر می‌رسد، اما به زمان بیشتری نیاز است، زیرا حملات هوایی روسیه ۵نفر را در کی‌یف پایتخت این کشور کشته و تعداد پناهجویان ناشی از تجاوز مسکو به ۳میلیون نفر رسید.

رویترز - مسکو هیچ‌یک از ۱۰شهر بزرگ اوکراین را پس از تجاوز این کشور که در ۲۴فوریه[۵ اسفند۱۴۰۰] آغاز شد، که بزرگترین حمله به یک کشور اروپایی از سال۱۹۴۵ بود، به تصرف خود در نیآورده است.

رویترز - مقامات اوکراینی ابراز امیدواری کرده‌اند که جنگ زودتر از حد انتظار پایان یابد، احتمالاً تا ماه مه[اردیبهشت].

رویترز - زلنسکی در اشاره‌ای به مصالحه احتمالی، پیش‌تر گفته بود که اوکراین آماده پذیرش ضمانتهای امنیتی از سوی غرب است که به هدف بلندمدت آن یعنی پیوستن به ناتو نمی‌رسد. مسکو هر گونه عضویت آتی اوکراین در ائتلاف غربی را یک تهدید می‌بیند و خواستار تضمین‌هایی است که هرگز به آن ملحق نشود.

رویترز - بایدن در نشست رهبران ناتو در مقر ائتلاف نظامی در بروکسل در ۲۴مارس[۴فروردین] شرکت خواهد کرد. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز در این نشست شرکت خواهد کرد.

رویترز - بر اساس داده‌های سازمان ملل، از زمان حمله روسیه در ۲۴فوریه، بیش از ۳میلیون نفر از اوکراین به کشورهای همسایه گریخته‌اند، اما ایالات متحده تاکنون تنها چند صد پناهنده اوکراینی را پذیرفته و برخی از منتقدان را زیر سؤال برده است. بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و مقامات ارشد او گفته‌اند که آمریکا آماده پذیرش پناهجویان در صورت نیاز است، اما بارها اشاره کرده که اروپا باید مقصد اصلی اوکراینیها باشد.

رویترز - صندوق بین‌المللی پول (IMF) روز سه‌شنبه اعلام کرد که تجاوز روسیه به اوکراین با کاهش رشد و افزایش تورم بر کل اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارد و می‌تواند به‌طور اساسی نظم اقتصادی جهانی را در بلندمدت تغییر دهد.

رویترز - یک مقام کاخ‌سفید گفت انتظار می‌رود بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ۸۰۰میلیون دلار کمک امنیتی افزوده به اوکراین را در روز چهارشنبه اعلام کند.

 

تازه‌ترین تحولات اوکراین

سخنرانی رئیس‌جمهور اوکراین در جمع نمایندگان پارلمان کانادا: ما خواهش زیادی نداریم. خواسته ما عدالت است، خواسته ما حمایت واقعی است که کمکمان کند پیروز شویم، از خود دفاع کنیم و جان انسان‌ها را نجات دهیم.

نخست وزیر اسلوونی خطاب به اوکراینیها: شما تنها نیستید. جنگ شما هم‌چنین متعلق به ماست و ما چیره خواهیم شد.

نخست‌وزیر اسلوونی: مردم اوکراین فقط از کشورشان دفاع نمی‌کنند، بلکه آنها دارند برای ارزشهای بنیادین اروپا می‌جنگند.

نخست وزیر چک خطاب به مردم اوکراین: شما برای زندگی و آزادی خود می‌جنگید. اما ما می‌دانیم که هم‌چنین برای زندگی و آزادی ما می‌جنگید. ما شجاعت شما را تحسین می‌کنیم. اروپا در کنار مردم اوکراین می‌ایستد.

نخست‌وزیر لهستان: مسأله فقط امنیت اوکراین نیست، بلکه ما داریم از امنیت خود دفاع می‌کنیم

رئیس حزب حاکم لهستان خواستار اعزام نیروهای حافظ صلح تحت‌نظر ناتو یا یک نهاد بین‌المللی دیگر به‌اوکراین شد.

روزنامه وال استریت ژورنال: رئیس‌جمهور آمریکا از کمک یک میلیارد جدید نظامی به اوکراین خبر داد

رویترز - جو بایدن و دیگر رهبران ناتو هفته آینده در بروکسل نشست ویژه‌یی برای بحث در مورد مناقشه اوکراین برگزار خواهند کرد.

رویترز - ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در توئیتر نوشت: ما به حمله روسیه به اوکراین، حمایت قوی خود از اوکراین و تقویت بیشتر بازدارندگی و دفاع ناتو خواهیم پرداخت.

رویترز - کی‌یف و مسکو مذاکرات را از طریق ارتباط ویدیویی از سر گرفتند. مذاکره‌کنندگان اوکراینی گفتند مذاکرات بر آتش‌بس و خروج نیروها متمرکز بود.

رویترز - رئیس‌جمهور ولادیمیر زلنسکی گفت که اوکراین ممکن است در مسیری احتمالی برای سازش به‌دنبال تضمینهای امنیتی از غرب باشد که در عضویت در ناتو کوتاهی می‌کند.

رویترز - نخست وزیران لهستان، جمهوری چک و اسلوونی با قطار به کیف سفر کردند تا همبستگی اروپا با اوکراین را به نمایش بگذارند.

رویترز - دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد که آمار تأیید شده غیرنظامیان در اوکراین ۶۹۱ کشته و ۱۱۴۳ زخمی است و ارقام واقعی احتمالاً «به‌طور قابل توجهی بیشتر» است.

رویترز - روسیه اعلام کرد که نیروهایش کنترل کامل منطقه جنوبی خرسون را به دست گرفته‌اند

رویترز - به‌گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل، حدود ۳میلیون نفر از اوکراین فرار کرده‌اند که نزدیک به نیمی از آنها کودک هستند. حدود ۱.۸ میلیون نفر اکنون در لهستان و حدود ۳۰۰۰۰۰نفر در اروپای غربی هستند.

رویترز - صلیب‌سرخ گفت که کاروانهای بیش از ۱۰۰ اتوبوس حامل غیرنظامیان شهر محاصره شده سومی در شمال شرقی را ترک کرده‌اند.

رویترز - یک مقام ارشد اوکراینی روز سه‌شنبه گفت که مذاکرات با روسیه برای پایان دادن به جنگ بسیار دشوار است، اما گفت که «مطمئناً جایی برای سازش وجود دارد» و افزود که مذاکرات روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت.

رویترز - میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنای آمریکا روز سه‌شنبه گفت که ایده تسلیح اوکراین به هواپیماهای جنگی منتقل شده از لهستان هنوز در حال بحث است.

خبرگزاری فرانسه - ویتالی کلیچکو، شهردار کیف، نسبت به «لحظه سخت و خشمگین» برای شهر هشدار داده است زیرا نیروهای روسی حملات خود را به ساختمانهای مسکونی افزایش داده‌اند.

خبرگزاری فرانسه - ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به قانونگذاران کانادایی گفت که از زمان آغاز تهاجم، ۹۷ کودک اوکراینی جان خود را از دست داده‌اند.

رویترز - اردوغان: وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه و پنجشنبه برای مذاکره برای آتش‌بس به روسیه و اوکراین می‌رود.
رویترز - کی‌یف پس از گلوله‌باران شدید که منجر به کشته شدن حداقل چهار نفر شد، ۳۵ساعت منع آمد و شد اعمال خواهد کرد.
رویترز - اوکراین از حملات هوایی بیشتر به فرودگاهی در غرب، گلوله‌باران شدید چرنیهیو در شمال شرق کیف و حملات به شهر جنوبی میکولایف خبر داد. اوکراین اعلام کرد که نیروهایش در میکولایف و منطقه خارکیف شرقی حمله متقابل کردند.
رویترز - اتحادیه اروپا با تحریم‌های بیشتر مسکو، واردات فولاد و آهن روسیه، صادرات کالاهای لوکس و سرمایه‌گذاری در بخش انرژی روسیه را هدف قرار داد.

 

شلیک تانکهای روسی به مناطق مسکونی در اوکراین

شلیک تانکهای روسی به مناطق مسکونی در اوکراین

 

آخرین نتایج مذاکرات اوکراین و روسیه

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید که مذاکرات صلح با روسیه به تدریج "واقع‌بینانه‌تر به‌نظر می‌رسد، اما وقت بیشتری لازم است"تا پیشرفتی جدی به دست آید. او در تازه‌ترین سخنانش گفت که پیروزی مقابل روسیه نیازمند همکاری همه شهروندان اوکراین از جمله اعضای تیم مذاکره با مسکو است. این مذاکرات از طریق شبکه"زوم" انجام می‌شود.

روسیه هم‌چنان به اوکراین فشار می‌آورد رسماً قصد خود برای پیوستن به ناتو را منتفی اعلام کند، و استانهای جدایی‌طلب دونتسک، لوهانسک و کریمه را به‌رسمیت بشناسد. این گفت و گوها قرار است چهارشنبه از سر گرفته شود.

همان‌طور که پیش‌تر در روز سه‌شنبه گزارش شد آقای زلنسکی ظاهراً پذیرفت که اوکراین به ناتو ملحق نخواهد شد.

میکایلو پودولیاک مذاکره‌کننده اوکراین گفت "تناقض‌های بنیادین"در این مذاکرات وجود دارد اما"مسلما جا برای مصالحه وجود دارد".

 

زلنسکی: پذیرفته‌ایم که به عضویت ناتو در نخواهیم آمد

ولودیمیر زلنسکی می‌گوید پذیرفته که کشورش به عضویت ناتو درنمی‌آید. رئیس‌جمهور اوکراین در کنفرانس ویدئویی به فرماندهان نظامی گفت: "این روشن است که ما عضو ناتو نیستیم. ما این را می‌فهمیم. ما مردمی خودبسنده هستیم. سال‌ها شنیده‌ایم که در عضویت باز است اما این را هم شنیده‌ایم که نمی‌توانیم عضو شویم. خوشحالم که مردم ما دارند این موضوع را می‌فهمند که به خودشان و به شرکایی که به ما کمک می‌کنند تکیه کنند."

پیش از آغاز حمله روسیه به اوکراین، ولادیمیر پوتین خواستار این بود که اوکراین هیچوقت به عضویت ناتو درنیاید؛ این یکی از "تضمینهای امنیتی" بود که روسیه به‌دنبال آن بود.

 

سفر نخست‌وزیران لهستان، جمهوری چک و اسلوونی به کی‌یف

نخست‌وزیران لهستان، جمهوری چک و اسلوونی روز سه‌شنبه برای اعلام حمایت خود از اوکراین وارد کی‌یف، پایتخت این کشور، شدند. سفر زمینی و طولانی این سه نخست‌وزیر با قطار به کی‌یف در حالی صورت گرفته که بمبارانهای ارتش روسیه به مرکز شهر کی‌یف نزدیک‌تر شده است.

ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان، امشب در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که او همراه با پتر فیالا، نخست‌وزیر چک، و یانز یانسا، همتای اسلوونی خود، در کی‌یف هستند.

 

آلبوم مقاومت اوکراین - گزارش تصویری

آلبوم مقاومت اوکراین پر از صحنه‌های زیبا و تأثیرگذار است. حضور لطافت کودکانه در کنار سلاحهای سنگین و مناطق ویران شده توجه را جلب می‌کند. صحنه‌های خداحافظی مادران و پدران با کودکان خود، دردناک و تکان‌دهنده است.

جابجا زنان اوکراینی در میدان نبرد حضور دارند و غرور در عمق چشمانشان می‌درخشد.

در این آلبوم حماسی زندگی با تمام رنج ها و سختی‌هایش ادامه دارد. ادامهٔ آن را می‌توان در گرمی چشم‌ها و چهره خندان مقاومت دید. ترس از بمب و موشک نتوانسته است یک ملت مقاوم را تحت سلطه خود درآورد.

عکس‌ها را با هم ورق می‌زنیم.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bbbcdec3-ca68-4023-960f-30aea667ccfa"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات