728 x 90

بیست و ششمین روز حمله روسیه به اوکراین - ماریوپول تسلیم‌ناپذیر

شهر ماریوپول در آتش و دود
شهر ماریوپول در آتش و دود

آخرین تحولات اوکراین

رویترز - اطلاعات ارتش بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای روسی که از شمال شرق به سمت کی‌یف پیشروی می‌کنند متوقف شده‌اند و بخش عمده‌ای از نیروهای آن در بیش از ۲۵ کیلومتری مرکز شهر باقی مانده‌اند.

رویترز - سازمان اطلاعات دفاعی بریتانیا: نیروهای روسی در حال پیشروی از سمت هوستومل به سمت شمال غرب با مقاومت اوکراین دفع شده‌اند.

رویترز - اطلاعات دفاعی بریتانیا: پیشروی نیروهای روسیه از شمال شرق به شهر کی‌یف متوقف شده است.

رویترز - دیمیترو ژیویتسکی، فرماندار منطقه سومی روز دوشنبه گفت، نشت آمونیاک در یک کارخانه مواد شیمیایی در شهر سومی در شمال شرق اوکراین که توسط نیروهای روسی محاصره شده، وجود دارد.

رویترز - جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، اواخر روز یکشنبه گفت، بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه به لهستان سفر می‌کند تا درباره واکنش بین‌المللی به حمله روسیه به اوکراین که یک «بحران بشردوستانه و حقوق بشری»را جرقه زده، گفتگو کند.

رویترز - بایدن میزبان تماسی با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، شولتز، صدراعظم آلمان، دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا، و جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در روز دوشنبه می باشد.

رویترز - وزارت دفاع بریتانیا روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای روسی در حال پیشروی از کریمه هم‌چنان در تلاش برای دور زدن میکولایف هستند تا به سمت غرب به سمت اودسا حرکت کنند و افزود که این نیروها در هفته گذشته پیشرفت کمی داشته‌اند.

رویترز - شهردار ویتالی کلیچکو گفت که گلوله‌باران اواخر روز یکشنبه منازل مسکونی و یک منطقه خرید در منطقه پودیل کی‌یف را هدف قرار داد.

رویترز - ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه در سخنرانی خود در پارلمان اسراییل، این کشور را مورد سرزنش قرار داد  که چرا به کشورش دفاع موشکی نمی‌فروشد یا روسیه را به‌دلیل تهاجم این کشور تحریم نمی‌کند.

رویترز - وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه‌یی که روز یکشنبه منتشر شد، گفت که روسیه و اوکراین در حال نزدیک شدن به توافق بر سر موضوعات «بحرانی» هستند و او امیدوار است که اگر دو طرف از پیشرفتهای به دست آمده تاکنون عقب‌نشینی نکنند، آتش‌بس برقرار شود.

آ. اف. پ - مقامات روز یکشنبه گفتند، معاون فرمانده ناوگان دریای سیاه روسیه در نبرد در شهر بندری محاصره شده ماریوپل در جریان آنچه که مسکو عملیات نظامی خود در اوکراین می‌نامد، کشته شد.

آ. اف. پ - مقامات اوکراینی روز یکشنبه نیروهای روسیه را به بمباران مدرسه‌ای در شهر محاصره شده ماریوپل که حدود ۴۰۰نفر از جمله زنان و کودکان در آن پناه گرفته بودند، متهم کردند و برخی از ساکنان را به روسیه اخراج کردند.

آ. اف. پ - روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که دوباره جدیدترین موشکهای مافوق صوت خنجر خود را در اوکراین شلیک کرده و یک سایت ذخیره سوخت در جنوب این کشور را ویران کرده است.

توئیتر - کیف ایندیپندنت - زلنسکی: اوکراین نمی‌تواند در مورد تمامیت ارضی خود مصالحه کند. رئیس‌جمهور زلنسکی به سی.ان.ان گفت که اوکراینی‌ها هیچ معامله‌یی را که شامل از دست دادن قلمرو یا حاکمیت باشد، نمی‌پذیرند. زلنسکی گفت: مصالحه‌هایی وجود دارد که ما نمی‌توانیم به‌عنوان یک کشور مستقل حاضر به انجام آن باشیم.

سازمان ملل: از ۲۴فوریه تاکنون بیش از ۹۰۰غیرنظامی در اوکراین کشته شده‌اند. دفتر کمیسرعالی حقوق‌بشر سازمان ملل (OHCHR) می‌گوید حداقل ۹۰۲غیرنظامی کشته و ۱۴۵۹نفر مجروح شده‌اند. این آژانس ملل متحد معتقد است که ارقام واقعی به‌طور قابل توجهی بالاتر است. به‌گفته مقامات ماریوپل، بیش از ۲۴۰۰نفر تنها در این شهر کشته شدند.

پاپ فرانسیس: جنگ روسیه در اوکراین یک «قتل‌عام بیرحمانه» است. پاپ فرانسیس در سخنرانی هفتگی خود از «همه بازیگران جامعه بین‌المللی خواست تا تلاش واقعی برای پایان دادن به این جنگ نفرت‌انگیز را انجام دهند».

توئیت: سناتور جان کورنین - ایلی ویزل یهودی آمریکایی رومانی تبار و برنده جایزه صلح نوبل: «همیشه موضع بگیرید. خنثی ماندن کمک به دیکتاتور است و هرگز سمت قربانی نیست. سکوت همیشه در خدمت سرکوبگر است نه سرکوب‌شده».

 

درگیریهای شدید در ماریوپول

درگیریهای شدید در ماریوپول

 

ماریوپول تسلیم نمی‌شود

روسیه از اوکراینی‌ها در شهر محاصره‌شده ماریوپل خواسته است که در ازای ایجاد یک مسیر امن برای خروج از شهر، اسلحه‌های خود را زمین بگذارند، اما اوکراین این خواسته را رد کرد. به‌گفته مقامات اوکراینی، خواسته روسیه ساعاتی پس از بمباران یک مدرسه هنر که در آن حدود ۴۰۰نفر پناه گرفته بودند، مطرح شد.

ژنرال روسی میخائیل میزینتسف گفته است که اجازه می‌دهد دو مسیر امن از ماریوپل به سمت روسیه در شرق یا نقاط دیگر اوکراین در غرب باز شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روسیه به ساکنان ماریوپل تا ساعت پنج صبح دوشنبه مهلت داده تا به این پیشنهاد پاسخ بدهند و پرچم سفید بلند کنند. اما روسیه نگفته است که در صورت رد این پیشنهاد دست به چه اقدامی خواهد زد.

با این حال ایرینا ورشچکوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین، آن را رد کرده است. او به خبرگزاری پراودای اوکراین گفت: «حرف تسلیم و زمین گذاشتن اسلحه را هم نباید زد. ما این را به طرف روسی اطلاع دادیم. من برایشان نوشتم که به جای وقت تلف کردن سر هشت صفحه نامه، فقط مسیر را باز کنید».

 

فرمانده ارشد روس در درگیریهای ماریوپل کشته شد

فرماندار شهر سواستوپل اعلام کرد که یک فرمانده ارشد نیروی دریایی روسیه در اوکراین کشته شده است. میخائیل رازوژایف در تلگرام گفت که آندری پالی در جریان درگیریهای شهر بندری ماریوپل در شرق اوکراین کشته شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7c390359-ac6e-4265-b45f-14fcde2e0039"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات