728 x 90

بیانیه پایانی اتحادیه عرب در قاهره

اتحادیه عرب
اتحادیه عرب

اتحادیه عرب در بیانیه پایانی اجلاس فوق‌العاده خود در قاهره که به‌ درخواست محمود عباس رهبر فلسطین تشکیل شد، اعلام کرد:

«مسأله فلسطین اولویت اصلی همه امت عربی است. اتحادیه عرب مجدداً بر هویت عربی قدس شرقی به‌عنوان پایتخت فلسطین و حق فلسطین برای حاکمیت همه اراضی اشغالی ۱۹۶۷ از جمله قدس شرقی و حاکمیت بر آسمان و دریا و آبهای منطقه‌ای و موارد طبیعی و مرزهای خود با کشورهای همسایه تأکید می‌کند.

اتحادیه عرب معامله قرن بین آمریکا و اسراییل را به‌عنوان معامله‌ای که حداقل حقوق و آرمانهای ملت فلسطین را برآورده نمی‌کند و مغایر با مراجع و قوانین بین‌المللی و مصوبه‌های مرتبط سازمان ملل ‌متحد است، نمی‌پذیرد و آمریکا را به‌پایبندی به‌ مراجع بین‌المللی برای عملیات صلح عادلانه و دائمی و جامع دعوت می‌کند.

اتحادیه عرب بر پشتیبانی کامل از مبارزه ملت فلسطین و رهبری ملی آن و در رأس آن پرزیدنت محمود عباس رئیس دولت فلسطین در مقابله با این معامله و هر طرحی که بخواهد حقوق غیرقابل تغییر ملت فلسطین را از بین ببرد، تأکید می‌کند».

در اجلاس فوق‌العاده وزیران خارجه اتحادیه عرب، محمود عباس گفت: «ما مراتب مخالفت خود با این طرح صلح را طی پیامی به‌دولت آمریکا اطلاع دادیم. ما هم‌چنان به‌ برقراری صلح بر مبنای طرح صلح عربی و قطعنامه‌های شورای امنیت، پایبندیم. ما می‌خواهیم کشور خود را برپا کنیم و ملت ما در امنیت و استقلال زندگی کند».

محمود عباس:

«من مطلقاً این طرح را نمی‌پذیرم، هرگز در تاریخم و در وطنم ثبت نخواهم کرد که من قدس را فروختم. قدس مال من به‌تنهایی نیست قدس از‌ آن همه است و ما حافظان آن و مسئول آن هستیم و آن پایتخت ما است. این معامله کاملاً مردود است از لحظه‌ای که اعلام کردند قدس یکپارچه به‌عنوان پایتخت به‌ اسراییل منضم می‌شود. ما هم‌چنان به‌ صلح و فرهنگ صلح ایمان داریم. که بر اساس مکانیزمهای بین‌المللی مختلف برخاسته از کنفرانس بین‌المللی باشد. مانعی در افزودن دیگر کشورها به‌ توافق وجود ندارد. و مرجع ما اجرای مشروعیت بین‌المللی و ابتکار صلح عربی خواهد بود».

 

احمد ابو الغیط دبیرکل اتحادیه عرب گفت: «ما خواهان تبلور موضع‌گیری همسان و یکپارچه عربی در قبال طرح صلح هستیم. هر آنچه بر ما عرضه شود مورد بررسی قرار می‌دهیم اما حق داریم که آن را رد و یا قبول کنیم».

سامح شکری وزیر خارجه مصر گفت: «جمهوری عربی مصر از حقوق ملت فلسطین حمایت می‌کند. راه‌حل صلح باید بر اساس مصوبات قانونی بین‌المللی و طرح صلح عربی باشد.»

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان تأکید کرد: «ما از کشور مستقل فلسطین به‌ پایتختی قدس شرقی حمایت می‌کنیم».

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن گفت:‌ «صلح پایدار و عادلانه صلحی است که حق مردم فلسطین برای حکومت و پایتخت آن بیت‌المقدس را برآورده کند».

کویت از کشورهای عربی خواست تا فوراً کشور فلسطین به‌ پایتختی قدس شرقی را به‌رسمیت بشناسند.

وزیر خارجه تونس نیز از جامعه بین‌المللی خواست تا حقوق ملت فلسطین را به‌رسمیت بشناسد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/33308dff-1519-4b3a-808f-6637bbe529e0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات