728 x 90

بیانیهٔ کمیتهٴ پارلمانی برای یک ایران دمکراتیک: رئیسی نقش درجهٔ اول در قتل‌عام ۳۰هزار زندانی سیاسی را برعهده داشت

بیانیهٔ کمیتهٴ پارلمانی فرانسه برای یک ایران دمکراتیک
بیانیهٔ کمیتهٴ پارلمانی فرانسه برای یک ایران دمکراتیک

بیانیهٔ کمیتهٴ پارلمانی فرانسه برای یک ایران دمکراتیک

  • رئیس‌جمهور جدید رژیم ایران در زیر پروژکتورهای حقوق‌بشر
  • رئیسی نقش درجهٔ اول در قتل‌عام ۳۰هزار زندانی سیاسی برعهده داشت که اکثریت بزرگ آنها به‌سازمان مجاهدین خلق ایران تعلق داشتند.
  • تحت مسئولیت رئیسی به‌عنوان رئیس قضاییه کشتار ۱۵۰۰تظاهر کننده در قیام سراسری آبان۹۸ توسط رژیم رخ داد که شمار زیادی از آنها زنان و نوجوانان بودند.
  • فراخوان به‌دولت فرانسه برای آغاز تحقیقات مستقل بین‌المللی برای قرار دادن مسئولان جنایات علیه بشریت و نسل‌کشی در برابر عدالت.

رئیس‌جمهور فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود در آستانهٔ اجلاس سران کشورهای جی۷ در پاسخ به سؤالی در مورد ایران، گفت: «من همیشه حساب رژیم‌ها را از مردم جدا می‌دانم». . مردم ایران، در کشوری که در حال یک جهش عمیق است، از ابراز رأی خود طی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۸ژوئن که توسط حکومت سازمان داده شده بود، محروم شد. پیشاپیش هر کاندیدایی که صدای متفاوتی داشته باشد حذف شد. طی چهار دههٔ گذشته، مسئولان سیاسی در آمریکا و اروپا این استراتژی را دنبال کرده‌اند که به‌رژیم ایران امتیازاتی بدهند با این امید که به‌اصطلاح «رفرمیست‌ها» ریاست حاکمیت مذهبی را به‌دست بگیرند و صاحبان سیاست محافظه‌کار را که آنها «سرسخت» توصیف می‌کنند کنار بزنند. با تصمیم ولی‌فقیه خامنه‌ای که حرف آخر را در همهٔ مسائل کشور می‌زند، ابراهیم رئیسی برای اشغال مقام اول قوه مجریه در ایران برگزیده شد. ابراهیم رئیسی در سال۶۷ نقش درجهٔ اول در قتل‌عام ۳۰هزار زندانی سیاسی برعهده داشت که اکثریت بزرگ آنها به‌سازمان مجاهدین خلق ایران، جنبش اصلی اپوزیسیون، تعلق داشتند. این کشتار از سوی کارشناسان مستقل ملل متحد و سازمانهای بین‌المللی مدافع حقوق‌بشر به‌عنوان «مجموعه‌یی آشکار از جنایت علیه بشریت» شناخته شده است. هم‌چنین تحت مسئولیت ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس قضاییه، کشتار ۱۵۰۰تظاهر کننده طی قیام سراسری نوامبر۲۰۱۹ (آبان۹۸) توسط رژیم رخ داد، که شمار زیادی از آنها زنان و نوجوانان بودند.

کمیتهٴ پارلمانی برای ایران دمکراتیک که طی سه دوره مجلس ملی از حقوق اساسی ایرانیان برای استقرار یک ایران آزاد و دمکراتیک دفاع می‌کند و به‌طور خاص نگران خانواده‌های قربانیان قتل‌عام۶۷ و سرکوب خونین آبان۹۸ است، نمی‌تواند در برابر این واقعیت بی‌تفاوت بماند که فردی که به‌گفتهٔ رسانه‌ها «بزرگ‌ترین پرونده‌های نقض حقوق‌بشر در ایران طی ۴۰سال گذشته با او پیوند خورده است»، از این پس مخاطب دولتهای ما در فرانسه و اروپا باشد.

در چنین وضعیتی، مقامات دیپلماتیک ما نمی‌توانند هم‌چنان به‌ذکر این‌که «نگرانی‌های خود را به‌طور منظم در رابطه با وضعیت حقوق‌بشر در ایران بیان می‌کنند» اکتفا کنند، چون در این‌صورت حرف‌های آنها دیگر هیچ اعتباری نخواهد داشت.

مستقل از هر گونه پرونده حساس در حوزه‌های اتمی و ژئوپولیتیک، کمیتهٴ پارلمانی برای ایران دمکراتیک، مسئولان سیاسی فرانسه را فرامی‌خواند که برای گشایش یک تحقیق مستقل بین‌المللی با هدف این‌که عاملان و آمران جنایات علیه بشریت و نسل‌کشی در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی را در برابر عدالت قرار دهند، اقدام کند.

میشل دووکولور – رئیس کمیته پارلمانی برای ایران دمکراتیک

نایب‌رئیسان کمیته:

فیلیپ گوسلن

آندره شاسین

یانیک فاونک

اروه سولینیاک

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e22a4bc5-49b8-435a-999f-96ff2f548edd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات