728 x 90

موضعگیریهای بین‌المللی در محکومیت حمله به دو نفتکش / سازمان ملل ‌متحد حمله به نفتکش‌ها را محکوم کرد

حمله به دو نفتکش در نزدیکی سواحل ایران
حمله به دو نفتکش در نزدیکی سواحل ایران

این خبر به‌روز می‌شود.

 

سازمان ملل ‌متحد حمله به نفتکش‌ها را محکوم کرد

آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل ‌متحد حمله به نفتکش‌ها را محکوم کرد.

دبیرکل سازمان ملل ‌متحد خواستار تحقیقات مستقل درباره حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان شد و گفت حقیقت باید روشن شود. آنتونیو گوترز عصر جمعه ۲۴خرداد به خبرنگاران گفت سازمان ملل این حملات را محکوم می‌کند. دبیرکل سازمان ملل ‌متحد روز پنجشنبه نیز ضمن تأکید بر اهمیت و حساس بودن منطقه خلیج‌فارس گفت جهان تاب و توان پذیرش رویارویی و تنش بزرگ در این منطقه را ندارد.

 

دبیرکل اتحادیه عرب به رژیم ایران هشدار داد که رفتارش را تغییر دهد

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب روز جمعه ۲۴خرداد به رژیم ایران هشدار داد که رفتارش را تغییر دهد.

به گزارش رویترز وی گفت: رژیم ایران همه را به سمت یک رویارویی می‌کشاند و در صورت رخ دادن این رویارویی هیچکس در امان نخواهد بود.

دبیرکل اتحادیه عرب روز پنجشنبه نیز در جلسه شورای امنیت با تأکید بر این‌که «برخی طرفها سعی دارند منطقه را به آتش بکشند» خواستار اقدام فوری شورای امنیت سازمان ملل ‌متحد برای مقابله با حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان شد.

 

پاتریک شاناهان:‌ آمریکا روی تشکیل یک اجماع جهانی درباره رژیم ایران تمرکز دارد

پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع آمریکا درباره حمله رژیم آخوندی به نفتکشها در دریای عمان گفت: این مسأله‌یی نیست که فقط به آمریکا ربط داشته باشد. این یک مسأله بین‌المللی است و ما روی ساختن اجماعی بین‌المللی تمرکز می‌کنیم.

وی افزود:‌ «۱۵درصد نفت جهان از تنگه هرمز می‌گذرد. بنابراین معلوم است که ما در صورت نامساعد شدن اوضاع باید گزینه‌هایی برای احتمالات پیش‌بینی نشده در نظر بگیریم. ما در ضمن باید برای این وضعیت بین‌المللی حمایت بین‌المللی را نیز جلب کنیم.

 

سناتور لیندزی گراهام: دولت ترامپ به کنگره بیاید تا فشار تحریم‌ها علیه رژیم ایران را بالا ببریم

سناتور لیندزی گراهام عضو ارشد کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در واکنش به حمله رژیم آخوندی به نفتکشها در دریای عمان گفت: وقتی شما با یک رژیم یاغی مانند رژیم ایران مواجه می‌شوید و فعالیت تحریک آمیزی که دارند، بایستی پیامی واضح و انکارناپذیر برسانیم که این‌گونه رفتار غیرقابل قبول است. من امیدوارم که دولت ترامپ به کنگره بیاید و فشار تحریم‌ها علیه رژیم ایران را بالا ببرد.

وی افزود: من فراخوان دولت ترامپ و مایک پمپئو که رژیم ایران را در حملات در دریای عمان مقصر دانستند را بسیار تحسین می‌کنم. همان‌گونه که وزیر خارجه اعلام کرد این حملات، تهدیدی برای صلح و امنیت و آزادی کشتیرانی بین‌الملل است.

 

جرمی‌هانت: سیاست انگلستان بر این اساس است که رژیم ایران مسئول حملات به ۲نفتکش در دریای عمان است

به‌دنبال حمله به دو کشتی در آبهای دریای عمان در روز پنجشنبه ۲۳خرداد، جرمی‌هانت وزیر خارجه انگلستان گفت: سیاست انگلستان بر این اساس است که رژیم ایران مسئول حملات به ۲نفتکش در دریای عمان است.

وی افزود: دلیلی وجود ندارد که ارزیابی آمریکا درباره دست داشتن رژیم ایران در انفجار نفتکشها را نپذیریم.

 

خبرگزاری رویترز با مخابره این خبر افزود: وزیر خارجه انگلستان به رژیم ایران هشدار داد که این‌گونه اقدامات عمیقاً نابخردانه است.

وی گفت: ما این را بی‌نهایت جدی می‌گیریم و پیام من به رژیم ایران این است که اگر آنها در اینکار دست داشته‌اند اینکار تشدید غیرعقلانی تنش موجود است و خطری جدی را متوجه چشم‌اندازهای صلح و ثبات در این منطقه کرده است.

 

جرمی‌هانت در ادامه گفت: من با پمپئو وزیر خارجه آمریکا در تماس بوده‌ام و در حالی‌که ما ارزیابی خودمان را با جدیت و دقت انجام می‌دهیم، موضع ما در شروع، طبعاً همان است که متحد آمریکایی‌مان دارند.

 

مایک پمپئو روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت دولت آمریکا بر این باور است که ایران در این حملات مقصر است و این بر اساس تسلیحات استفاده شده و سطح کارشناسی لازم برای اجرای این عملیات و سایر عوامل گفته است.

 

عادل الجبیر: ما با وزیر خارجه آمریکا هم نظریم که رژیم ایران در حمله دو نفتکش نقش دارد
عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی تاکید کرد عربستان سعودی با آمریکا اتفاق‌نظر دارد که رژیم ایران در حمله به دو نفتکش در دریای عمان نقش دارد. 
وی گفت:« دلیلی وجود ندارد که با مایک پمپئو، مخالف باشیم. ما با او اتفاق نظر داریم. رژیم  ایران در این مورد سابقه‌دار است. رفتارهای رژیم ایران منطقی نیست.

 

وزیر انرژی عربستان سعودی، بر اتخاذ تدابیر لازم جهت محافظت از آبهای سرزمینی کشورش تأکید کرد

خالد الفالح، وزیر انرژی، عربستان سعودی ضمن محکوم کردن حمله به دو نفتکش در دریای عمان، بر اتخاذ تدابیر لازم جهت محافظت از آبهای سرزمینی کشورش تأکید کرد.

وی گفت: این حمله با «هدف تهدید آزادی کشتیرانی و ایجاد ناامنی در روند صادرات نفت به مصرف‌کنندگان آن در سرتاسر جهان» انجام شده است. وزیر انرژی سعودی از جامعه بین‌المللی خواست تا به تعهداتش در محافظت از کشتیرانی بین‌المللی عمل کند.

 

جاناتان کوهن: رژیم ایران هم‌چنان اصلی‌ترین تهدید برای صلح و امنیت منطقه است

جاناتان کوهن، کفیل نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل ‌متحد روز پنجشنبه در جلسه توجیهی شورای امنیت گفت: رژیم ایران هم‌چنان اصلی‌ترین تهدید برای صلح و امنیت منطقه است و درگیر فعالیت‌های شرورانه متعددی در منطقه است. آمریکا از بیانیه ۳۱مه اتحادیه عرب متعاقب اجلاس آن در مکه، استقبال می‌کند که رژیم ایران را به‌خاطر رفتار بی‌ثبات کننده‌اش محکوم کرد. با این رژیم باید با جبهه‌یی قوی و متحد مقابله شود.

 

سناتور مارکو روبیو: نه فقط اطلاعات،بلکه عقل سلیم هم می‌گوید رژیم ایران پشت حملات است

سناتور مارکو روبیو عضو ارشد سنای آمریکا درباره حمله به نفتکشها در خلیج‌فارس در روز پنجشنبه۲۳خرداد گفت:‌ نه فقط اطلاعات نشان می‌دهد رژیم ایران پشت حملات در خلیج‌فارس بوده، بلکه عقل سلیم هم همین را می‌گوید. واقعیت این است که تنها سپاه پاسداران است که دارای توانایی قرار دادن مین‌هایی نظیر این است.

و تنها سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی آن هستند که می‌توانند حملات با قایقهای تندرو مانند این مورد را انجام دهند.

وی افزود: کسانی که تردید دارند که ایران در پشت این حملات باشد باید به ما بگویند در عوض کار که بوده است. کشورها و گروه‌هایی را در این منطقه با توانایی حمله به کشتی‌های بزرگ در خلیج‌فارس را لیست کنید. به سرعت روشن می‌شود که این تنها کار رژیم ایران و نیروهای نیابتی آن می‌تواند باشد.

 

پاتریک شاناهان: ‌ ادامه حملات ناموجه رژیم ایران در این منطقه تهدیدی برای امنیت و صلح بین‌المللی است

پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع آمریکا گفت: ادامه حملات ناموجه رژیم ایران در این منطقه تهدیدی برای امنیت و صلح بین‌المللی و حمله‌یی علیه آزادی دریانوردی در دریاهای آزاد است.همان‌طور که وزیر خارجه پمپئو اوایل امروز گفت دولت آمریکا بر دیپلماسی برای پیشبرد یک توافقنامه جامع متمرکز است تا که صلح و امنیت را تقویت کند.

 

اعضای شورای امنیت حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان را محکوم کردند

رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل گفت: اعضای شورای امنیت سازمان ملل عصر پنجشنبه ۲۳خرداد در نشستی به پیشنهاد آمریکا، حمله به دو نفتکش در دریای عمان را محکوم کردند.

منصور العتیبی، سفیر کویت و رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل ‌متحد در این زمینه گفته است، از اقدام همه اعضای شورای امنیت در محکومیت حمله به نفتکش‌ها در نزدیکی تنگه هرمز استقبال می‌کنیم و خواهان تحقیقات کامل و بی‌طرفانه در این زمینه هستیم.

 

رویترز: آمریکا حملات به کشتیرانی تجاری را غیرقابل قبول خواند

خبرگزاری رویترز نوشت: آمریکا روز پنجشنبه حملات به کشتیرانی تجاری را «غیرقابل قبول» خواند و به شورای امنیت سازمان ملل گفت جدیدترین حملات به دو نفتکش در دریای عمان که یک کشتی را دچار حریق کرد و هر دو آسیب دیدند «نگرانی‌هایی بسیار جدی» را برانگیخته است.

دیپلماتهای شورای امنیت گفتند آمریکا به آنها گفت در نظر دارد موضوع ایمنی و آزادی دریانوردی در خلیج‌فارس را طی یک جلسه دربسته شورای امنیت در بعد ازظهر پنجشنبه به‌وقت نیویورک مطرح کند.

سفیر موقت آمریکا در سازمان ملل جاناتان کوهن به یک جلسه شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه عرب در صبح پنجشنبه گفت هر طرفی که به کشتی‌های تجاری حمله کند غیرقابل قبول است و حملات امروز به کشتی‌ها در دریای عمان نگرانی‌های بسیار جدی را مطرح ساخته است...

 

کاخ سفید در واکنش به حمله صبح پنجشنبه ۲۳خرداد به دو نفتکش در دریای عمان با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد دونالد ترامپ در جریان جزئیات این حادثه قرار گرفته و به همراه دیگر اعضای دولت در حال «بررسی اوضاع» است.

سارا سندرز، سخنگوی دستگاه اجرایی آمریکا در این بیانیه کوتاه تصریح کرد: «رئیس‌جمهوری در جریان حمله به کشتی‌ها در خلیج عمان قرار گرفته است. دولت آمریکا مشغول بررسی اوضاع و آماده کمک در این زمینه است.

 

از سوی دیگر خبرنگار سی.بی.اس از پنتاگون گزارش داد: یک مقام دفاعی آمریکا گفت به احتمال بسیار زیاد حمله به کشتی‌ها توسط رژیم ایران انجام شده است. این مقام دفاعی آمریکا گفت دعاوی رژیم ایران که تمامی ۴۴خدمه را نجات داده‌اند به‌وضوع دروغ است زیرا ۲۱خدمه توسط نیروی دریایی آمریکا نجات یافتند.

 

ابراز نگرانی انگلستان و آلمان نسبت به انفجار نفتکشها

انگلستان روز پنجشنبه اعلام کرد که «عمیقا» از دریافت گزارشهایی مبنی بر وقوع انفجار در دریای عمان نگران هست. لندن تأکید کرده است که با مقامات محلی و دولتهای منطقه در این مورد در تماس است.

به گزارش رویترز، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان که در جریان یک کنفرانس خبری با همتای آلبانیایی خود سخن می‌گفت حادثه روز پنجشنبه در دریای عمان را «نگران کننده» خواند.

 

آنتونیو گوترز: منشأ و عوامل اصلی این حملات باید شناسایی شود

دبیرکل سازمان ملل ‌متحد نیز حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان را محکوم کرد و خواستار روشن شدن منشأ و شناسایی عوامل اصلی این حملات شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/15395d6f-5f01-4f47-a7de-05c7f2b689c5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات