728 x 90

بیانیه مقدماتی مدیرکل آژانس به شورای حکام - راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بر تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران

شورای حکام آژانس انرژی اتمی
شورای حکام آژانس انرژی اتمی

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۲۱شهریور در بیانیه آغازین خود به شورای حکام آژانس گفت: گزارش من در مورد راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های رژیم ایران در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل‌متحد است. از ۲۳فوریه ۲۰۲۱، راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بر تعهدات هسته‌یی رژیم ایران، به‌طور جدی تحت تأثیر تصمیم این رژیم برای توقف اجرای تعهدات، از جمله پروتکل الحاقی قرار گرفته است.

در گزارش خود تأکید کرده‌ام رژیم ایران باید سوابق جامع و دقیقی را در اختیار آژانس قرار دهد.

متأسفانه، از زمان گزارش قبلی من، رژیم ایران با آژانس تعاملی نداشته است. در نتیجه، هیچ تحولی در این دوره گزارش دهی صورت نگرفته و هیچ‌یک از مسائل باقی مانده حل نشده است. بنابراین، تمام این مسائل پادمانی حل ناشده باقی مانده‌اند.

گروسی افزود: تا زمانی که رژیم ایران از لحاظ فنی توضیحات معتبری برای ذرات اورانیوم در سه مکان اعلام نشده در ایران ارائه نکند و مکان (های) فعلی مواد هسته‌یی یا تجهیزات آلوده را به اطلاع آژانس نرساند، آژانس نمی‌تواند صحت و کامل بودن اظهارات رژیم ایران را تحت موافقتنامه جامع پادمان تأیید کند. از آنجا که این کار هنوز انجام نشده است، آژانس در موقعیتی نیست که تضمین دهد برنامه اتمی رژیم ایران منحصراً صلح‌آمیز است.

در گزارش خود تأکید کرده‌ام که در صورت ازسرگیری کامل اجرای تعهدات هسته‌یی ایران تحت برجام، آژانس باید شکاف موجود در دانش خود را در مورد آنچه در زمان در حال کار نبودن تجهیزات نظارتی و مانیتورینگ ما رخ داده است، برطرف کند. برای انجام این کار، آژانس باید اقدامات پادمانی بیشتری را اعمال کند و [رژیم]ایران باید سوابق جامع و دقیقی را در اختیار آژانس قرار دهد. ما هم‌چنین باید جامعیت و دقت داده‌های ثبت شده توسط تجهیزات نظارتی خود را بین ۲۱فوریه ۲۰۲۱ و ۸ژوئن ۲۰۲۲ مشخص کنیم. حتی در این صورت، چالشهای قابل توجهی برای تأیید سازگاری با وضعیت قبل از ۲۱فوریه ۲۰۲۱ اعلام شده ایران در مورد موجودی سانتریفیوژها و آب سنگین باقی خواهد ماند.

شما گزارش من تحت عنوان موافقتنامه پادمان NPT با جمهوری اسلامی ایران را دریافت کرده‌اید.

متأسفانه، از زمان گزارش قبلی من، به‌رغم اعلام آمادگی آژانس برای تعامل بدون تأخیر با ایران برای حل این مسائل، ایران با آژانس تعاملی نداشته است. در نتیجه، هیچ تحولی در این دوره گزارش دهی صورت نگرفته و هیچ‌یک از مسائل باقی مانده حل نشده است. بنابراین، تمام این مسائل پادمانی حل ناشده باقی مانده‌اند.

(سایت آژانس انرژی اتمی ۲۱شهریور)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/813feef5-5495-4e0c-bed0-ef6b1b4db180"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات