728 x 90

بیانیه مطبوعاتی کمیته دوستان ایران آزاد در کشورهای نوردیک

بیانیه مطبوعاتی کمیته دوستان ایران آزاد در کشورهای نوردیک
بیانیه مطبوعاتی کمیته دوستان ایران آزاد در کشورهای نوردیک

بیانیه مطبوعاتی کمیته دوستان ایران آزاد در کشورهای نوردیک

۳۰خرداد ۱۴۰۲

در یک چرخش شوکه‌کننده از حوادث، بیش از ۱۰۰۰ پلیس، یک حمله غیرمنتظره به اشرف۳، واقع در مانز آلبانی انجام دادند. متأسفانه این اقدام تجاوزکارانه به خواست رژیم حاکم بر ایران در تاریخ ۳۰خرداد ۱۴۰۲ صورت گرفت. این حادثه شامل تخریب غیرقانونی اموال، ضرب و جرح فیزیکی و شلیک گاز اشک‌آور و اسپری فلفل علیه پناهندگان مقیم کشور بود. در جریان این حمله مذموم، درها، کمدها و تجهیزات متعددی به‌زور آسیب دیده یا مصادره شد. متأسفانه در نتیجه مستقیم این حمله جنایتکارانه، علی مستشاری جان خود را از دست داد و بیش از ۱۰۰نفر بر اثر اسپری فلفل مجروح شدند. در حال حاضر، وضعیت برخی از قربانیان وخیم است و بخشی از آنها برای مراقبتهای پزشکی فوری به بیمارستان مادر ترزا در تیرانا منتقل شده‌اند.

تاکتیکهای به‌کار رفته توسط نیروی پلیس آلبانی شباهت نگران‌کننده‌ای با حملات جنایتکارانه نیروهای مالکی به اشرف در عراق بین سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۵ دارد.

در حالی که مجاهدین خلق ساکن اشرف به‌طور منظم با مقامات دولتی در تماس هستند، مقامات آلبانی به جای حمله خشونت‌آمیز به اشرف به بهانه بازرسی، می‌توانستند به‌راحتی هر موضوعی را در گفتگوی سازنده خود مطرح کنند و رفتار قانونی داشته باشند.

ما دولت آمریکا و سازمان ملل را مسئول می‌دانیم که امنیت و رفاه ساکنان اشرف را تضمین کنند و این رفتار شنیع و وحشیانه را به صراحت محکوم کنند.

آنها باید تضمینهای لازم را برای جلوگیری از اقدامات غیرقانونی بیشتر که به‌طور آشکار معاهدات بین‌المللی متعدد از جمله کنوانسیون پناهندگان را نقض می‌کند و هم‌چنین اصول مندرج در اعلامیه جهانی حقوق‌بشر و کنوانسیون اروپایی حقوق‌بشر را نقض می‌کند، ارائه دهند.

اتحادیه اروپا که آلبانی می‌خواهد به آن بپیوندد موظف است این حمله وحشیانه را محکوم کند و دولت آلبانی را به‌خاطر همدستی خود در این اقدام مذموم پاسخگو کند.

کمیته دوستان ایران آزاد در کشورهای نوردیک

کیمو ساسی، رئیس مشترک کمیته، وزیر پیشین اروپا و تجارب خارجی از فنلاند

لارش ریسه، رئیس مشترک کمیته از نروژ

ادوارد سولنس – رئیس مشترک کمیته، وزیر پیشین محیط‌زیست از ایسلند

استفان گودستنسون، رئیس مشترک کمیته از ایسلند

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/12b82652-5a5d-43b9-a179-4938839ab025"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات