728 x 90

بیانیه مشترک فرانسه، آلمان، انگلستان و آمریکا به‌مناسبت دوازدهمین سالگرد قیام سوریه

قیام مردم سوریه - عکس از آرشیو
قیام مردم سوریه - عکس از آرشیو

سایت وزارت‌خارجه آمریکا روز ۲۶اسفند بیانیه مشترک دولتهای فرانسه، آلمان، انگلستان و آمریکا را به‌مناسبت دوازدهمین سالگرد قیام سوریه منتشر کرده است. در این بیانیه آمده است: امروز آغاز سیزدهمین سال است از زمانی که مردم سوریه برای مطالبات آزادی و کرامت‌شان که خواهان این بودند که رژیم اسد به حقوق مسلم آنها احترام بگذارد و نقض حقوق‌بشر را متوقف کند به‌طور مسالمت‌آمیزی قیام کردند. تقریباً یک چهارم میلیون غیرنظامی سوری از آن زمان تاکنون کشته شده‌اند که اکثریت قریب به اتفاق آنها توسط رژیم اسد، که به خواسته‌های مردمش با جنایاتی که امروز ادامه دارد، پاسخ داد. درگیریهای جاری محیطی مساعد برای سوء‌استفاده تروریستها و قاچاقچیان مواد مخدر ایجاد کرده است که ثبات منطقه را بیشتر تهدید می‌کند.

سالگرد امسال پس از یک سری زمین‌لرزه‌های ویرانگر برگزار می‌شود که جان نزدیک به ۱۰۰۰۰سوری را در داخل کشور و آن سوی مرز ترکیه گرفت که بسیاری از آنها پس از فرار از رژیم اسد به آنجا پناه بردند. با توجه به این فاجعه، ما مجدداً از همه طرف‌ها در سوریه می‌خواهیم که تعهدات خود را تحت توافق‌های آتش‌بس رعایت کنند، در جهت آرامش پایدار تلاش کنند، اجازه دسترسی بدون مانع به کمکهای بشردوستانه و ارسال بدون مانع کمکهای بشردوستانه را از طریق همه روش‌ها، از جمله ادامه مجوز به مکانیسم فرامرزی توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد را بدهد، و نیاز روزافزون به کمک پس از بیش از یک دهه جنگ و بدرفتاری را رفع کنند. برای پاسخ به این بحران انسانی، معافیت‌های اضطراری از سیاست‌های تحریمی خود صادر کرده‌ایم که ارسال کمکهای بشردوستانه و بلایای طبیعی را به مناطق زلزله‌زده تسهیل می‌کند و در عین‌حال مانع از بهره‌مندی رژیم اسد از این کمک به هزینه مردم سوریه می‌شود... .

ما در حال عادی‌سازی روابط با رژیم اسد نیستیم، و هم‌چنین بودجه بازسازی آسیب‌های وارد شده توسط رژیم در جریان درگیری یا لغو تحریم‌ها را تأمین نمی‌کنیم. به‌دلیل منافع مردم سوریه، تا زمانی که پیشرفتی واقعی و پایدار به سوی راه‌حل سیاسی صورت نگیرد، روابط را عادی‌سازی نمی‌کنیم. در حالی که در دوازدهمین سالگرد آغاز این درگیری هولناک توسط رژیم اسد به سر می‌بریم و در حالی که با درگیری در سایر نقاط جهان روبه‌رو می‌شویم، مصیبت مردم سوریه باید در کانون توجه قرار گیرد. ما هم‌چنان در کنار مردم سوریه می‌ایستیم و قویاً از تلاش‌ها برای پیشبرد راه‌حل سیاسی پایدار، مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت ملل متحد، حمایت می‌کنیم که مبتنی بر عدالت و پاسخگویی است و تنها راه برای دستیابی به صلح پایداری است که مردم سوریه به آن نیاز دارند و سزاوار آن هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d0d1e265-bb8a-437a-9693-7f0d9b9f4509"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات