728 x 90

بیانیه سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران به‌مناسبت پنجاه و سومین سالگرد حماسه و رستاخیز سیاهکل

بیانیه سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران به‌مناسبت پنجاه و سومین سالگرد حماسه و رستاخیز سیاهکل
بیانیه سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران به‌مناسبت پنجاه و سومین سالگرد حماسه و رستاخیز سیاهکل

سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران به‌مناسبت پنجاه و سومین سالگرد حماسه سیاهکل بیانیه‌یی صادر کرد. در این بیانیه آمده است:

پنجاه و سه سال از آن شامگاهی که «زنگ خون به صدا درآمد و توفان شکوفه داد» می‌گذرد. در ١٩ بهمن سال ١٣٤٩ خورشیدی یک گروه کوچک انقلابی به پاسگاه ژاندارمری شهرک سیاهکل (در استان گیلان) حمله کرد و با این عمل جسورانه و بن‌بست شکنانه خود سپهر سیاسی ایران‌زمین را دگرگون کرده و برگ زرینی به تاریخ جنبش کمونیستی ایران افزود.

با رستاخیز سیاهکل، جنبش نوین کمونیستی ایران از خاکستر خود سربرآورد و نام سازمان پرافتخار چریک‌های فدایی خلق ایران بر تارک این جنبش به ثبت رسید. پیکارگران گروه جنگل با عمل انقلابی خود بر دیوار سِتَبر اختناق ضربه‌ای تاریخ‌ساز وارد کردند، «قدرت مطلق» دیکتاتوری شاه را به چالش کشیده و راه غلبه بر «ضعف مطلق» توده‌ها را به آنان نشان دادند. حماسه سیاهکل از این جهت یک لحظه تاریخی است که شاکِلِه دیکتاتوری شاه را به لَرزِه درآورد و آغاز پایان عمر نظام سلطنتی را نوید داد.

بیانیه سازمان چریک‌های فدایی خلق می‌افزاید:

«قیام برای رهایی» که بر پرچم سرخ رزمندگان سیاهکل نگاشته شده بود، در شورشها و قیامهای سالهای اخیر در هر کوی و برزن دیده و شنیده می‌شود و این رشد کم نظیر آگاهی و روحیه انقلابی زنان و مردان و فداکاریهای اقشار مختلف جای بسی افتخار و خرسندی برای ما دارد.

بیهوده نیست که نظریه‌پردازان فرو مایه استبداد دینی بیش از قلم بمزدان دیکتاتوری سلطنتی به حماسه سیاهکل می‌تازند. گزافه گویان دست پرورده خمینی از درون مایه فکری و آموزه‌های عملی جنبش پیشتاز فدایی که در دوران حکومت ننگین جمهوری اسلامی بارها خود را در خیزشها و رویشها و قیامهای توده‌یی نشان داد، می‌ترسند. رژیم شاه در واکنش به حماسه سیاهکل، به سرکوبی گسترده روی آورد. رفقا مهدی اسحاقی و محمد رحیم سماعی طی عملیات پس از ١٩ بهمن به‌شهادت رسیدند و رفقا غفور حسن‌پور اصیل، علی‌اکبر صفایی فراهانی، محمد هادی فاضلی، احمد فرهودی، جلیل انفرادی، محمدعلی محدث قندچی، ناصر سیف دلیل صفایی، هادی بنده خدا لنگرودی، شعاع الدین مشیدی، اسماعیل معینی عراقی، اسکندر رحیمی مسچی، عباس دانش بهزادی و هوشنگ نیری در بیدادگاههای نظامی فرمایشی به اعدام محکوم و در سپیده دم روز ٢٦ اسفند همان سال به جوخه اعدام سپرده شدند. واکنش شاه و خمینی به جنبشی که با حماسه سیاهکل آغاز شد، نشان‌دهنده اهمیت و نقش این رویداد در سپهر سیاسی ایران‌زمین است. این واقعیت را می‌توان از سخنان محمدرضا شاه و روح االله خمینی که ما همه ساله آن را برای یادآوری منتشر می‌کنیم، به‌خوبی دریافت. اسدالله عَلَم در خاطراتش از قول شاه می‌نویسد: «عزم و اراده آنها اصلاً باور کردنی نیست، حتی زنها تا آخرین نفس به جنگ ادامه می‌دهند، مردها قرص سیانور در دهانشان دارند و برای این‌که دستگیر نشوند خودکشی می‌کنند» (امیر اسدالله علم، من و شاه، یادداشتهای محرمانه دربار سلطنتی ایران، ص١٤٦). خمینی جلاد از همان ابتدا با فرومایگی علیه جنبش پیشتاز فدایی به موضع‌گیری پرداخت. او در پاسخ به نامه ٦ اردیبهشت ١٣٥٠ مسئول اتحادیه انجمنهای اسلامی در اروپا، در تاریخ ٢٨ اردیبهشت ١٣٥٠ نوشت: «باید حادثه سازیها و شایعه‌پردازیهایی را که در ممالک اسلامی برای تحکیم اساس حکومت استعماری است بررسی دقیق کنید، نظیر حوادث ترکیه و حادثه سیاهکل»...

(سید حمید روحانی (زیارتی)، نهضت امام خمینی، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ دوم پائیز، ١٣٧٤ جلد سوم، ص ٤٨٧-٤٨٦)

 

در ادامه بیانیه سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران درباره انتخابات در رژیم آخوندی آمده است:

شعبده‌ای به نام انتخابات

ولایت خامنه‌ای در نقش پدرخوانده و بانک دستجات بُنیادگرا، جمهوری اسلامی را به قلب و مغز بنیادگرایی اسلامی تبدیل کرده است. صدور ترور و ارتجاع، جنگ‌افروزی و آشوبگری در خارج از مرزهای کشور از طریق ٣ نیروهای موسوم به «محور مقاومت» و البته یکدست‌سازی و در تکامل جبری آن «خالص سازی» و در پیشاپیش همه آنها سرکوب بی‌محابا در داخل کشور، راهبرد ولی‌فقیه برای مهار جنبش انقلابی و جلوگیری از برآمد توده‌یی است. در چنین شرایط خامنه‌ای در تدارک شعبدهِ موسوم به انتخابات است. ولی‌فقیه در چندین سخنرانی به وظیفه شرکت در انتخابات پرداخت و مخالفان این نمایش را به‌شدت تهدید کرد. دستور ولی‌فقیه در شرایطی است که اکثریت «اصلاح طلبان حکومتی»، جریان «اعتدال» و حتی افرادی که «غرق در ولایت» بودند و برای رقابت ثبت نام کرده بودند، از جانب شورای نگهبان رد صلاحیت شدند. مضحکه خامنه‌ای و شورای نگهبانش آن‌چنان بالا گرفته که رئیس شورای وحدت اصول‌گرایان در استان تهران می‌گوید: «یکی از کاندیداهای ما چند دوره مسئول دفتر شورای نگهبان بوده؛ چطور می‌شود صلاحیت او برای هیأت نظارت احراز نشده باشد؟»

بر همگان روشن است که انتخابات سالم، دموکراتیک و رقابتی در نظام ولایت فقیه وجود نداشته و ندارد. از این رو سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران دوازدهمین دوره شعبده‌بازی موسوم به «انتخابات» ارتجاع را تحریم کرده و هر گونه تبلیغ و هر شکلی از شرکت در این نمایش رسوا را علیه منافع مردم ایران می‌داند.

 

بیانیه در خاتمه خاطرنشان می‌کند:

سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران استفاده از تمامی اشکال مبارزه به شمول مبارزه و قیام مسلحانه را حق مسلم مردم می‌داند و از این رو کارگران، مزدبگیران، کارمندان، معلمان، بازنشستگان، دانشجویان، دانش‌آموزان، زنان، جوانان، روشنفکران و نیروهای ترقیخواه ایران را به اتحاد و مبارزه به‌منظور سرنگونی رژیم استبدادی مذهبی ولایت فقیه و ایجاد یک جمهوری لائیک، دموکراتیک و مستقل فرامی‌خواند. برای تحقق این خواست ما از شورای ملی مقاومت ایران پشتیبانی کرده و به سهم خود در این ائتلاف دموکراتیک مداخله می‌کنیم. تلاشهای مذبوحانه برای درهم شکستن اتحاد ما در شورا چه آگاهانه و از جانب نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی و چه ناآگاهانه و غرض ورزانه، نمی‌تواند خللی در عزم ما برای ادامه راهی که بدون تزلزل و فرصت‌طلبی انتخاب کرده‌ایم، ایجاد کند.

«ما بی‌شمارانیم و برای سرنگونی رژیم استبدادی مذهبی ولایت فقیه متحد و متشکل می‌شویم»

«مرگ بر دیکتاتوری،

مرگ بر خامنه‌ای، زنده باد آزادی»

«زنده باد انقلاب دموکراتیک مردم ایران»

سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران شنبه ١٤ بهمن ١٤٠٢ – ٣ فوریه ٢٠٢٤

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/db009c82-b2bf-45bf-b41e-961d2401d12d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات