728 x 90

بیانیه آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس در مورد راستی‌آزمایی و نظارت در ایران

بیانیه آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس در مورد رژیم ایران
بیانیه آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس در مورد رژیم ایران

نماینده آمریکا در سازمانهای بین‌المللی مستقر در وین بیانیه‌یی درباره فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران صادر کرد.

معاون هیأت نمایندگی آمریکا در سازمانهای بین‌المللی مستقر در وین، بیانیه‌یی درباره جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با موضوع «راستی‌آزمایی و نظارت در ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل» صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: همان‌طور که گزارش مدیرکل مشخص می‌کند، در حالی که مذاکرات برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه دارد، رژیم ایران هم‌چنان به گسترش فعالیت‌های هسته‌یی خود از جمله با نصب ظرفیت غنی‌سازی بیشتر، استقرار سانتریفوژهای پیشرفته و انباشت اورانیوم غنی شده بسیار فراتر از محدودیتهای برجام، ادامه می‌دهد.

همان‌طور که همکاران ما اخیراً تأکید کردند، این فعالیت‌هایِ در جریان، مانند تولید اورانیوم بسیار غنی شده تا ۶۰درصد، هیچ هدف صلح‌آمیز معتبری ندارد.

به‌رغم تشدید تنشها از سوی رژیم ایران، زمان کمی برای دیپلماسی پایدار باقی مانده است، تا ما را در مسیر جمعی برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام، ابزاری حیاتی برای رسیدگی به نگرانی‌های دیرینه جامعه بین‌المللی در رابطه با هسته‌یی ایران، قرار دهد.

راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پایه‌یی است که بازگشت به اجرای کامل برجام باید بر آن بنا شود. در این راستا، ایالات متحده از مدیرکل و تیم او به‌دلیل تلاش‌های مستمرشان برای تعامل با تهران در زمینه راستی‌آزمایی و نظارت مرتبط با برجام و هم‌چنین در مورد مسائل پادمانی فوری و باقی مانده که بعداً در دستور کار قرار خواهد گرفت، قدردانی می‌کند.

مدیرکل در مورد فهم مستمر خود گزارش کرده است داده‌های نظارتی از تمامی اقدامات نظارتی و شفافیت مرتبط با برجام در صورت از سرگیری اجرای تعهدات مرتبط هسته‌یی ایران تحت برجام، ذخیره و در دسترس آژانس قرار می‌گیرد. برای ایجاد یک خط مبنا و توانمندسازی آژانس برای انجام مأموریت نظارت و راستی‌آزمایی خودش بر اساس برجام، ضروری است که ایران تمام اعلامیه‌ها، داده‌ها و دسترسی شناسایی شده توسط آژانس، از جمله تمام داده‌های نظارتی دوره‌های قبلی را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.

بازگشت متقابل به اجرای برجام منجر به گسترش کار آژانس برای ازسرگیری راستی‌آزمایی و نظارت لازم بر تعهدات مرتبط هسته‌یی ایران ذیل این توافق می‌شود. (سایت هیات نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی اتمی در وین ۱۷ اسفند۱۴۰۰)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e216cf39-5b23-4a70-8c32-2cb45f85fe80"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات