728 x 90

بودجه‌یی که «پاس گل به براندازان» می‌دهد

بودجه ۱۴۰۱
بودجه ۱۴۰۱

بودجهٔ ۱۴۰۱ رژیم را ناظران مسائل ایران می‌گویند مثل جسدی روی دست نظام مانده است. از یک‌سو منابعش غیرواقعی و فاقد پشتوانه تأمین مبالغ پیش‌بینی شده است، از سوی دیگر در حالی که سهم نهادهای سرکوبگر و بوق‌های تبلیغاتی‌اش را چند برابر کرده، حقوقها را در شرایط تورم نزدیک ۵۰درصد فقط ده درصد افزایش داده است. اینها و بسیاری از ابهامات دیگر، کارگزاران خود رژیم را از پیآمد اجرای چنین بودجه‌ای، به‌خصوص حذف ارز۴۲۰۰ تومانی به وحشت انداخته و با بیانهای مختلف به نظام گوشزد می‌کنند این لایحه بودجه نیست، نقشه‌مسیر به خیابان کشاندن اقشار مختلف علیه نظام است.

لایحه بودجه ۱۴۰۱ پرورده شده در دستگاه امنیتی‌های مستقر در دولت رئیسی جلاد، خیلی زود تبدیل به یک گلولهٔ آتش شد که هیچ‌یک از کارشناسان و کارگزاران حکومتی حتی هم‌سو با رئیسی جلاد حاضر به گرفتن آن نیستند.

 

ایزد خواه عضو مجلس ارتجاع روز پنجم دی بحران حذف ارز ۴۲۰۰تومانی را یک میدان مین برای نظام توصیف کرد و گفت تأیید این موضوع از سوی رادیو تلویزیون «پاس دادن به فضای براندازی اقتصادی» است.

تق این لایحه قبل از هر چیز از اظهارات خود رئیسی جلاد درآمد. او که در روز تحویل دادن لایحه به مجلس ارتجاع مدعی شده بود برای اولین بار بودجه‌یی تنظیم کرده که نه کسری دارد و نه استقراض از بانک و نه چاپ پول. به فاصله کمی حرفش را پس گرفت: و در مورد بودجه سال جاری در گفتگو با تلویزیون شبکه یک رژیم روز ۱۴آذر گفت: «بالاخره ما کسری بودجه جدی مواجه هستیم. ما باید تا آخر سال حلش کنیم. اگر کسری بودجه حل نشود مشکلات جدی برای کشور ایجاد می‌کند».

 

آخوندرئیسی نتوانست بگوید چطور با همان روشی که بودجه سال بعد را بدون کسری تراز کرده در مورد بودجه سال جاری آه و ناله می‌کند. بعد از این ضد و نقیض‌گوییها بود که به تدریج میزان کسری بودجه سال بعد هم از میان دعواهای باندی بیرون زد. ابتدا ۳۰۰هزار میلیارد گفته شد، بعد ۴۰۰هزار میلیارد و سرانجام رسانه‌های خارجی به‌نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس نوشتند میزان کسری بودجه سال آتی ۷۰۰هزار میلیارد تومان است.

از این نقطه به بعد فریادهای وحشت از پیآمد اجرایی شدن این بودجه تو خالی به هوا برخاست.

هرکس با بیانی به‌صورت صریح یا سربسته به نظام آنچه را که نباید بشود گوشزد می‌کنند

دلخوش اباتری عضو مجلس ارتجاع روز ۵ دی۱۴۰۰در مجلس گفت: «این‌که سفره مردم را از آن خبر ندارند این خیلی مهم است این را باید دقت بکنیم».

آخوند ذوالنوری عضو دیگر مجلس ارتجاع در همان روز گفت: «حذف ارز ۴۲۰۰تومانی واقعاً تبعات سنگینی برای مردم داره».

 

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه روز ۵ دی از جمله ابرار نیوز و افکار نیوز هم این هشدارهای وحشت‌آلود با تیترهایی همسان دیده می‌شوند مثل: «حذف ارز۴۲۰۰ تومانی تبعات سنگینی به همراه دارد» یا «جامعه کشش و تحمل تبعات حذف ارز ۴۲۰۰تومانی را ندارد».

اما در باند مغلوب هشدارها صریح‌تر بیان شده است. و در این صراحت صحنه دوقطبی شده جامعه ایران به‌وضوح دیده می‌شود.

روزنامهٔ حکومتی شرق در روز۵ دی در مطلبی زیر عنوان: «زنهاری درباره بودجه پیشنهادی» نوشت: «تاب‌آوری اجتماعی در چنین شرایطی متأثر از شرایط عینی و اقتصادی کاهش یافته و به‌شمار اعتراضات صنفی و شغلی نیز افزوده شده است».

 

این روزنامه حکومتی نسبت به اتحاد اقشاری که هر روز بیش از روز قبل علیه نظام به‌پا می‌خیزند هشدار داد و نوشت: «کیفیت و مضامین اعتراضی نیز در روند‌های جاری متنوع‌تر شده و شمار جمعیت مشارکت‌کننده در این دست از نارضایتی‌ها و اعتراضات افزایش داشته است. بازتاب این اعتراضات و نارضایتی‌های صنفی همدلی بیشتری در میان سایر اقشار ایجاد کرده است».

ابتکار روزنامه باند مغلوب هم در همان روز در مطلبی زیر عنوان «مخاطرات یک جراحی بزرگ» نسبت به ادامه روند قضایا با هراس‌آلودگی نوشت: «و مباد که در رویای خروج از چالهٔ چالشهای فعلی به کژراهه و سقوط در قعر چاه، کشانده شویم».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/792da0ee-16d1-45b3-a0bf-ca911990ecfb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات